مراجع عظام فاضل لنكراني و نوري همداني: خـريـد و فـروش كـالاهـاي قـاچـاق جـايـز نـيـست

به موجب مصوبه دي ماه سال 81 هيات دولت، واردات 9 كالا مشمول قانون تعزيرات حكومتي و ورود آن قاچاق اعلام شد.در جلسات ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي نيز سران سه قوه بر لزوم شناسايي آسيب‏هاي ناشي از قاچاق و سالم‏سازي سيستم‏ها تاكيد كردند.

با اين وجود انواع كالاهاي قاچاق در اكثر فروشگاه‏هاي كشور به راحتي و به وفور به فروش مي‏رسد.در اين ميان نكته قابل توجه اين است كه كالاهاي قاچاق بدون پرداخت حقوق و عوارض بيت المال به كشور وارد مي‏شوند و بنابراين از يك منظر كلي مي‌توان گفت قاچاقچي نه تنها به حقوق عده‌اي خاص، بلكه به حقوق تمام افراد يك جامعه تجاوز مي‏كند.

در همين راستا سرويس فقه و مباني حقوق خبرگزاري دانشجويان ايران، نظر شرعي مراجع عظام فاضل لنكراني و نوري همداني را درباره‌ي خريد و فروش كالاي قاچاق جويا شده است.

متن سوالات سرويس فقه و مباني حقوق خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) و پاسخ مراجع عظام فاضل لنكراني و نوري همداني به شرح زير است:

با توجه به اينكه قاچاق نوعي اخلال در نظام اقتصادي و بزه اجتماعي است و نيز اين اقدام براي فرار از پرداخت ماليات و حقوق قانوني صورت مي‌پذيرد و نهايتا تضييع حقوق مردم را به دنبال دارد،

1- قاچاق چه حكمي دارد؟

2- خريد و فروش كالاي قاچاق چه حكمي‌ دارد؟

3- برخي از خريداران كالاهاي قاچاق بعضا از قاچاق بودن آن اطلاع ندارند و اقدام به معامله آن مي‌كنند، خريد و فروش جنس قاچاق در اين فرض چه حكمي دارد؟

پاسخ آيت‌العظمي فاضل لنكراني

1 و 2 رعايت مقررات نظام اسلامي لازم است و هر عملي كه برخلاف مقررات موجود مصوب مجلس كه به تاييد شوراي نگهبان رسيده است، جايز نيست.

3- براي كساني كه اطلاع ندارند مانعي ندارد و تجسس در اين مورد لازم نيست و در هر حال مالك جنس خريداري شده مي‌شوند.

پاسخ آيت‌الله العظمي نوري همداني

موارد ذكر شده خلاق مقرارت حكومت اسلامي مي‌باشد و جايز نيست.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۱۶ دی ۱۳۸۲ / ۱۴:۰۴
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 8210-07139
  • خبرنگار :