/ گزارش/ قـاچـاق چـاي تـوسـط چـه كـسـانـي انـجـام مـي‏شـود ؟

انواع چاي خارجي در اكثر فروشگاه‏هاي دولتي،فروشگاه‏هاي زنجيره‏اي و سوپرماركت‌ها در حالي به راحتي و به وفور به فروش مي‏رسد كه براساس قوانين موجود اين چاي‏ها قاچاق تلقي شده و مسوولان نيز بارها بر ضرورت جمع‌آوري آن تاكيد كرده‏اند.

نقض آشكار قانون در برخورد با چاي قاچاق تا جايي است كه حتي برخي از ارگان‏هاي دولتي اين چاي خارجي را در قالب بن‏هاي كارگري توزيع مي‏كنند.

هر چند قاچاق چاي در سال‏هاي اخير صدمات زيادي را بر پيكره‏ي اقتصادي و اشتغال كشور وارد آورده است، اما مقابله جدي با اين پديده شوم هنوز جدي نشده است.

برخورد نكردن با قاچاق چاي موضوعي است كه سوالاتي در ذهن كارشناسان، متوليان چاي كشور و خبرنگاران به وجود مي‏آورد. آيا واقعا واردات چاي ممنوع است؟ مسوول مبارزه با قاچاق چاي چه ارگاني است؟ چاي‏هاي خارجي از چه راه‏هايي وارد كشور مي‏شوند؟ آيا چاي‏هاي وارداتي مجوز بهداشتي دارند؟ آيا همه قاچاقچيان چاي محكوم مي‏شوند؟ با محموله‏هاي قاچاق چاي چگونه برخورد مي‏شود؟ آيا انحصار واردات چاي يك موضوع سياسي و جناحي است؟ چه دست‏هايي واردات بي‌محاباي چاي را انجام مي‏دهند؟

به گزارش خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به موجب مصوبه دي ماه سال 81 هيات دولت، واردات 9 كالا از جمله چاي مشمول قانون تعزيرات حكومتي و ورود آن قاچاق اعلام شد. در جلسات ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي نيز سران سه قوه بر لزوم شناسايي آسيب‏هاي ناشي از قاچاق و سالم‏سازي سيستم‏ها تاكيد كردند.

نيك بخت ـ وكيل دادگستري ـ در مورد قاچاق كالا به خبرنگار ايسنا مي‏گويد:« وارد كنندگان كالاهاي قاچاق بدون داشتن حاشيه‏ي امنيت، نمي‏توانند به طور عمده اقدام به قاچاق كنند»؛ هم‏چنين سيد علي اكبر حسيني ـ كارشناس مبارزه با قاچاق ـ به تفاوت مال دزدي و قاچاق اشاره مي‏كند و مي‏گويد:« كالاي قاچاق بدون پرداخت حقوق و عوارض بيت المال به كشور وارد مي‏شود، بنابراين سارق به حقوق يك نفر و قاچاقچي به حقوق تمام افراد يك جامعه تجاوز مي‏كند.»

در مورد ميزان واردات غير قانوني چاي به كشور آمار دقيقي در دست نيست، اما شريعتمداري ـ وزير بازرگاني ـ و سهيلي ـ رييس سازمان چاي ـ ميزان واردات چاي قاچاق را سالانه 50 هزار تن مي‏دانند. در حاليكه احمد رمضان پورنرگسي ـ رييس مجمع نمايندگان شمال كشور در مجلس ـ و عبدالوهاب شجاع ـ رييس پيشين كميسيون كشاورزي مجلس شوراي اسلامي ـ ميزان قاچاق چاي را سالانه بيش از 70 هزار تن ذكر مي‏كنند.

در مورد نحوه واردات چاي قاچاق با اين حجم بالا ابهامات زيادي وجود دارد، درياني يكي از بازرگانان چاي واردات چاي را واردات «قلدرانه» مي‏داند و اين سوال را مطرح مي‏كند كه « چگونه است چاي خارجي از مرز تا تهران از مقابل 15 پاسگاه نيروي انتظامي عبور مي‏كند و هيچكس جلوي آن را نمي‏گيرد؟» نيك بخت ـ وكيل دادگستري ـ با بيان اينكه توجه نيروي انتظامي به انبارهاي شرق و جنوب غرب تهران كه در اختيار صاحبان سرمايه است مي‏تواند چهره قاچاقچيان را نشان دهد، مي‏پرسد: « چگونه است در حاليكه نيروهاي امنيتي از ورود يك نفر يا يك گروه خرابكار بلافاصله مطلع مي‏شوند، نيروي انتظامي و ساير دستگاه‏هايي كه در مبارزه با قاچاق كالا فعال هستند از ورود اين همه كالاي قاچاق بي‏اطلاعند؟» هم‏چنين عباسعلي بني‏اسدي ـ معاون دفتر حقوقي و تدوين مقررات سازمان حمل و نقل و پايانه‏هاي كشور ـ ادعا مي‏كند شركت‏ها و موسسات حمل و نقل براساس قانون مكلف شده‏اند كه با همكاري نيروي انتظامي و سازمان بازرسي و نظارت بر قيمت كالا و خدمات براي حمل و بارگيري محصولات 9 گانه كه واردات آنان غير قانوني است پته گمركي، تاريخ ترخيص، گمرك ترخيص كننده را در بارنامه مشخص ‏كنند.

به اين ترتيب اين ترديد ايجاد مي‏شود كه ممكن است حجم قابل توجهي از چاي‏هاي وارداتي از گمركات كشور ترخيص ‏شوند.

شريعتمداري ـ وزير بازرگاني ـ در اين باره با بيان اينكه حاضر نيست با سكوت خود در بي‏ساماني چاي شريك باشد به خبرنگار ايسنا مي‌گويد:« در سه سال گذشته دست كم 150 هزار تن چاي قاچاق وارد كشور شد و هيچ نهاد، ارگان و دستگاهي پاسخگوي چگونگي ورود آن از مرز تا مراكز فروش نيست. وجود چاي خارجي در كليه مراكز نگهداري و انبارداري، مراكز عمده فروش و خرده فروشي چاي، قاچاق است و نيروي انتظامي موظف است طبق قانون و فرمان مقام معظم رهبري با هر رقم كالاي قاچاق از مرز تا محل مصرف برخورد جدي كند.»

اين در حاليست كه مسوولان اتحاديه كشاورزان چاي شمال سازمان بازرسي و نظارت را در مورد فروش چاي قاچاق در سوپر ماركت‏ها و فروشگاه‏ها، مسوول مي‏دانند و مي‏گويند:« توزيع چاي خارجي در قالب بن‏هاي كارگري دهن كجي آشكار به روند مبارزه با پديده قاچاق است.»

سهيلي ـ رييس سازمان چاي ـ نيز سازمان بازرسي، ستاد تعزيرات حكومتي و نيروي انتظامي را مسوول مبارزه با قاچاق چاي مي‏داند و ادامه مي‏دهد:« برخي پرونده‏هاي قاچاق چاي از دادگاه حكم برائت مي‏گيرند. گاهي در رفت و برگشت‏هاي گمركي، كالا به صاحبش تحويل داده مي‏شود و يا محموله‏ چاي توقيف شده توسط سازمان اموال تمليكي به چرخه توزيع باز مي‏گردد.»

نكته جالب توجه ديگر در مورد چاي‏هاي وارداتي اين است كه تاكنون وزارت بهداشت كه براي ورود همه كالاها از جمله لوازم آرايش و شكلات آزمايشاتي انجام مي‌دهد، حتي يكبار در مورد رنگ و اسانس‏هاي چاي‏هاي وارداتي آزمايشي انجام نداده و اين در حاليست كه برخي متخصصان رنگ و اسانس اين چاي‏ها را سرطان‏زا مي‏دانند و حتي سهيلي ـ رييس سازمان چاي ـ ادعا مي‏كند كه اكثر اين چاي‏ها، تاريخ گذشته هستند كه با تاريخ جعلي وارد بازار مي‏شوند.

هم اكنون در حالي كه نگاه اكثر گروه‏هاي درگير در مسايل چاي به نتايج كميته تحقيق و تفحص مجلس معطوف شده است، اما شجاع ـ رييس پيشين كميسيون كشاورزي مجلس شوراي اسلامي ـ عقيده دارد:« نتايج كميته تحقيق و تفحص در صحن علني مجلس ششم ارائه نمي‏شود.» و اين شك با تاخيرهايي كه در اعلام نتايج اين كميته صورت گرفته است قوت مي‏گيرد.

در پايان اين سوال در ذهن هم‏چنان باقي مي‏ماند كه وقتي همه مسوولان مبارزه با قاچاق كالا در كشور ادعا مي‏كنند وظيفه خود را به درستي انجام مي‏دهند چرا حجم بالايي از قاچاق چاي در كشور وجود دارد؟

جالب توجه اينكه هر چند اكثر آگاهان به مسايل اقتصادي و سياسي ، استفاده از رانتهاي سياسي برخي جريانات را در واردات انحصاري چاي مؤثر مي‏دانند، ولي هيچ يك تاكنون نامي از اين جريانات نبرده‌اند.

و اما سؤال اصلي همچنان باقي است:« قاچاق چاي توسط چه كساني انجام مي‏شود؟ »

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۱۴ دی ۱۳۸۲ / ۱۱:۳۹
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8210-06046
  • خبرنگار : 71065