سير موسيقي اذان در گفت‌وگو با هوشنگ جاويد: گلدسته خواني، سحر خواني، نرمه خواني، مرثيه خواني و ... نشانگر نقش موسيقي در خدمت به مذهب است

يك پژوهشگر موسيقي، نقش موسيقي ايراني و دستگاه‌هاي آن را در ارايه‌ي اذان‌هايي تاثير گذار بر دل‌ها، نقشي پويا و ماندگار توصيف كرد. هوشنگ جاويد در گفت و گو با خبرنگار ايسنا(خبرگزاري دانشجويان ايران) با اشاره به توصيه‌ي علماي ديني مبني بر اقامه‌ي اذان توسط اشخاص خوش صدا گفت: بر مبناي پژوهش‌هايي كه در اين زمينه انجام شده است،مي‌توان اذان‌هاي مختلفي را كه در دستگاه‌هاي ايراني گفته شده است از جنبه‌هاي زيبايي شناسي مورد مطالعه و پژوهش قرار داد. وي افزود: در دانشي كه ايراني‌ها نسبت به موسيقي داشته‌اند نبايد شك كرد و در اين كه اين موسيقي در خدمت گسترش و ارايه زيبايي نمادهاي مذهبي نيز قرار گرفته نبايد ترديدي به خود راه داد .به عنوان نمونه، دكتر بينش پژوه رسالات زيبايي را در اين زمينه چاپ كرده است از جمله آداب و آوازهاي گلدسته كه مباحثي چون اذان‌ها و حتي دعاهاي پيش و پس از اذان را هم در بر مي‌گيرد. جاويد، زمان بحث اين آوازها را متعلق به 200 سال پيش دانست و يادآور شد: به طور كلي، موسيقي در همه زمان ها در خدمت دين بوده است، به خاطر اين جنبه‌هاي آوازي آن قوي‌تر از جنبه‌هاي سازي است. اين پژوهشگر موسيقي وجود مباحثي چون گلدسته خواني ، سحر خواني، نرمه خواني، مرثيه خواني، محله خواني و ... را در موسيقي ايران دليل بارزي بر مدعاي خود ذكر كرد. وي در پاسخ به اين سوال ايسنا كه بيشترين اذان‌هاي اقامه شده در كدام دستگاه ها بوده‌اند؟ گفت: طبق پژوهش‌هايي كه در اقصي نقاط كشور انجام شده است اذان‌هاي ارايه شده را مي‌توان دردستگاه‌هايي چون همايون و ماهور و ... و حتي چهار گاه جستجو كرد. جاويد در پايان گفت: ظرافت هنر ايراني به گونه‌اي است كه من يادم هست وقتي تلاوت قرآن در سه گاه را در شهرستان انديمشك ضبط كرديم. انتهاي پيام
  • دوشنبه/ ۱۲ آبان ۱۳۸۲ / ۱۱:۳۱
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 8208-04783
  • خبرنگار : 71060