سير بررسي “اذان” در گفت‌وگو با كامبيز روشن‌روان: اذان ايراني، ملوديك ترين، زيباترين و موزيكال‌ترين اذان در ميان كشورهاي اسلامي است

موسيقي مذهبي ايران به طور كلي متاثر از موسيقي رديف دستگاهي و محلي ايران است. كامبيز روشن‌روان - آهنگساز - با بيان مطلب فوق به خبرنگار ايسنا(خبرگزاري دانشجويان ايران) گفت: انواع موسيقي كه در ايران وجود دارند همه برگرفته از اين دو منبع اصلي موسيقي هستند به همين خاطر است كه اذان يكي از مهمترين انواع موسيقي مذهبي اين چنين با رديف دستگاه‌هاي موسيقي سنتي ما گره خورده است. وي افزود: براساس پژوهشي كه روي اذان‌ها در كشورهاي مختلف اسلامي انجام شده است اين نتيجه به دست آمده كه اذان در ايران زيباترين و ملوديك‌ترين اذان در تمامي كشورهاي اسلامي است. روشن‌روان در پاسخ به اين سوال ايسنا كه آيا حضور جامع دستگاه‌هاي موسيقي ايراني در اذان را قبول دارد يا خير ؟ گفت: بله قطعا همين طور است و بر طبق بررسي‌ها اذاني كه موذن‌زاده اردبيلي اجرا كرده است زيباترين، گيراترين و موزيكال‌ترين اذاني است كه در همه‌ي كشورهاي اسلامي اجرا مي‌شود. به گفته‌ي اين آهنگساز، يكي از دلايلي كه موسيقي اين چنين در شكل‌هاي مختلف مذهبي وارد شده اين است كه موسيقي موفق شده از طريق مذهب و روش‌هايي كه به عنوان مراسم مذهبي در ايران بوده اند بخش‌هايي از فرهنگ ايراني را حفظ و به نسل‌هاي بعدي انتقال دهد. روشن‌روان همچنين دليل عمده حضور موسيقي فولكولور در موسيقي مذهبي را حفظ فرهنگي ايراني ذكر كرد كه طي قرون گذشته در معرض نابودي قرار داشته است. او در ادامه به وجود موسيقي ايراني در موسيقي قراني اشاره كرد. با اين توضيح كه تلاش شده تا در شكل ،‌اجراي موسيقي قرآني به موسيقي عرب نزديك شود ولي دستگاه‌ها و آوازهايي كه اجرا مي‌شود بيشتر ايراني است . روشن‌روان در پايان تاكيد كرد:‌حتي اسامي اين اجراها نيز از موسيقي ايراني برگرفته شده است مثل آواز راست، سه گانه، چهارگاه و شور. انتهاي پيام
  • جمعه/ ۹ آبان ۱۳۸۲ / ۱۱:۲۹
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 8208-02153
  • خبرنگار : 71060