احمد نجفي: به جاي خانه‌ي سينما بگوييد “خانه‌ي گيشه‌ي سينما” خشته نشديد از اينكه با گنج قارون رقابت مي‌كنيد/1/

آيا متوليان فرهنگي كه هر روز مصاحبه مي‏كنند و مي‏گويند ما متولي فرهنگ هستيم خسته نشدند و خجالت نكشيدند از اينكه با گنج قارون رقابت كنند!. احمد نجفي بازيگر و تهيه‌كننده‌ي سينماي ايران در گفت‌وگو با خبرنگار سينمايي ايسنا(خبرگزاري دانشجويان ايران)، ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: من تصميم دارم براي نخستين بارچيزهايي راجع به خانه سينما بگويم كه متاسفانه تبديل به همه چيز شده الي خانه سينما و به نظر مي‏آيد خانه‌ي يك عده‌ي خاصي است با فكرهايي كه ربطي به سينما ندارد. وي تصريح كرد: در جايي كه مسائل اقتصادي مطرح مي‏شود كه مهم‏ترين بخش قضيه است، متولي فرهنگ مي‏شوند و در جايي كه متولي فرهنگ بايد باشند مي‏گويند ما بخش انجمني هستيم و دولتي هست كه كارها را مي‏كند. وي افزود: من هنوز نفهميدم بعد از اين همه سال و زحمات زيادي كه خيلي‏ها كشيدند تا اين اتحاديه‏ها و انجمن‏ها درست شود اين دوستاني كه اين چند سال اخير دارند خانه سينما را اداره كنند منظورشان چي است؟ از نظر كمي مهمترين انجمن منحل شده و خانه سينما هنوز هست، يك هيات مديره هم داريم كه هنوز وجود دارد. هنوز مفاهيم انجمن برايمان روشن نيست و ما نمي‏دانيم هدف از تشكيل انجمن چيست. بازيگر فيلم گروهبان تصريح كرد: ماهانه حق عضويت گرفتند. مي‏روم مي‏بينم كه ميكروفن‏‏هاي كنفرانس روي ميزها نصب شده! كسي نيست به اينها بگويد اعضا شما بي‏كارند و شما پول اعضا را به جاي اينكه براي حفظ و حمايت از آنها به كار بريد مي‏دهيد و ميكروفن مي‏خريد. شايد يك روز اين چيزها ضروري باشد ولي نه در شرايط فعلي خانه سينما كه دو سوم اعضايش بيكارند. چرا به كساني كه سال‏ها حق عضويت داده‏اند توضيح نمي‏دهيد؟ آيا اين خيانت نيست؟. نجفي اظهار داشت: هر كسي يك يا دو فيلم دارد سعي مي‏كند رييس شود و در هيات مديره باشد يا در شوراي داوري كه بتواند فيلمش را اكران كند و يا اكران خوب بگيرد. تمام كه شد وظيفه آقا هم تمام مي‏شود. صنف يك معنا و مفهومي دارد و خانه‌ي سينما از اين معنا دور شده است. بازيگر فيلم تاواريش گفت: راهكار بلد نيستند بياييد بيرون، بلد نيستند اداره كنيد بگذاريد از بين برود. خيلي‏ها فكر مي‏كنند اين از راهكارهاي تمدني است مثلا اگر صنف داشته باشيم داراي يك سازمان مدني مي‏شويم اين چه سازمان مدني است جز جلوي كار را گرفتن و حيف و ميل ثروت ملي. عضو موسس اتحاديه‌ي تهيه كنندگان سينما اظهار داشت: بعد از 25 سال نتوانسته‏اند دو سينما تحويل اين جامعه دهند. چرا چشم شما هميشه دنبال دولت است. وي مدعي شد: به صراحت مي‏گوييم در همه انجمن‏هاي خانه سينما خبر زد و بند و رسيدن به هيات مديره است. شوراي حل اختلاف كه بنا به تصميم عده‏اي قدرت طلب تبديل شده به شوراي داوري، يك جايگاه غير قانوني كه مانع كار همه شده، بند 22 قانون اساسي در حقوق ملت‏ها مي‏گويد هيچ كس حق ندارد جلوي كار كسي را بگيرد مگر به حكم قانون. ويمعتقد است: فهميدند نمي‏توانند بگويند ممنوع الكار، تبديلش كردند به بلا اثر، مثل اينكه با كلمه مي‏شود خلاف قانون عملي كرد!. آقاياني كه به خيلي از چيزهاي اين مملكت ايراد مي‏گيرند خودشان مجري خلاف كاري‏هاي رسمي در خانه سينما هستند. خانه‏اي كه قرار است خانه امن دست اندركاران سينما باشد. با اين احكام جلوي نيروي كار و توليد را مي‏گيرد. اينها جرم دارند و طبق قانون اساسي مجرم هستند. آقاياني كه نشستيد و دم از مدنيت و فرهنگ مي‏زنيد. اسمش را هر چه مي‏گذاريد شما حق نداريد اين كار را بكنيد. وي اظهار داشت: من بعد از 25 سال كار در سينما هنوز سرنوشت خودم را نمي‏شناسم هنوز وضعيت تامين اجتماعي من روشن نيست. چگونه همه صنف‏هاي مملكت دفترچه بيمه دارند ولي مهم‏ترين قسمت فرهنگي فاقد كوچكترين ارزش اجتماعي است. بازيگر فيلم برخورد گفت: خانه سينما براي شهرستان‏ها هيچ كاري نكرده است. استعدادهاي زيادي دارند از بين مي‏روند شما كه اسم خودتان را گذاشته‏ايد متولي فرهنگ، بايد مسوول همه مملكت باشيد. آقايان تهيه كننده‏ها و سينماداران آيا براي خرمشهر قهرمان! يك سالن ساخته‏ايد؟ بخشي از تاريخ اين مملكت سينما ندارد. آقايان خانه سينما آينده نگري اين نيست كه فقط فكر اكران يكسري فيلم خاص باشيد با يك روش خاصي كه نشان داده غلط است. فعلا در اين سينما، گيشه را عشق است. لطف كنيد از اين به بعد هم بگوييد خانه‌ي گيشه‌ي سينما. انتهاي پيام
  • دوشنبه/ ۵ آبان ۱۳۸۲ / ۱۰:۱۱
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8208-01065
  • خبرنگار : 71133