/.با كاروان كربلا/ “ثبت و ضبط نوحه‌هاي مذهبي قديمي در روستاها و نواحي مختلف ”

خاندان عصمت و طهارت در همه‌ي ابعاد اجتماعي،سياسي و فرهنگي تاثيرات شگرف و عظيمي را از خود بر جاي گذاشته‌اند از جمله در تعزيه و موسيقي آئيني. دكتر محمدرضا روح‌بخش، موسيقيدان و پژوهشگر به خبرنگار سرويس موسيقي ايسنا اضافه كرد: ني يكي از سازهايي بود كه تحريم نشد و قبل و بعد از انقلاب اسلامي در مراسم‌ مذهبي و تعزيه‌ها به كار گرفته شد. در مجموع تاثير ائمه اطهار در هنر بود كه باعث شد بيشتر هنرمندان به سمت موسيقي ائيني و مذهبي كشانده شوند، مثلا شجريان در ابتدا مداح بود يا در همين امامزاده‌ها، خواننده‌هاي خوش صدايي هستند كه ”يا اباعبدالله” و قعطاتي مثل ”سلام ما به تو اي سيد خراساني” را در سه گاه و مايه كرد و بيات مي‌خوانند كه به لحاظ زيبائي محشر است. وي ادامه داد: افزودن بر اين، برخي رديف ها كه به ما رسيده است مثل رديف ملانازي كه گوشه‌اي را در دستگاه شور مي‌خوانده است يا يك روحاني به نام شهاب كه داراي صداي بسيار خوشي بوده و رديف شهاب يادگار او شمرده مي‌شود كه اخيرا شهرام ناظري آن را به صورت كاست با مقطع ”دلا نزد كسي بنشين كه او از دل خبر دارد” منتشر كرد. دكتر روح بخش در عين حال رواج موسيقي صدا و سيما و پاپ را باعث كم رنگ شدن نقش سنت‌ها و موسيقي آئيني ذكر كرد و بر نقش و اهميت ثبت و ضبط نوحه‌هاي قديمي در دل روستاها و نواحي مختلف تاكيد كرد. وي با اشاره به فعاليت‌هاي در خور شايان موسيقي‌داناني مثل محمدرضا درويشي در ثبت موسيقي‌هاي فولكولور ايران گفت: موسيقي نواحي ايران جزي از ميراث فرهنگي و معنوي ماست كه بايد به اهتمام مسئولان و هنرمندان جمع‌آوري شود. اين پژوهشگر در خصوص منشاء پيدايش موسيقي مذهبي و آئيني در ايران تصريح كرد: زرتشتي‌ها در دوران قبل از اسلام داراي آئين‌هاي موسيقايي خاص خود بودند و الان هم در برخي مناطق مثل يزد اين آئين‌ها به چشم مي‌خورد. در اين مراسم‌ها موبد موبدان چيزي را مي‌خواند و خانم‌ها و آقايان به صورت هم‌آوازي يا جداگانه جواب مي‌دادند، آغاز موسيقي هم با سه گاه است كه عده‌اي معتقدند از گات‌ها گرفته شده. هر چند كه تا كنون نظريه‌اي قطعي در اين زمينه ارائه نشده است. انتهاي پيام
  • چهارشنبه/ ۱۴ اسفند ۱۳۸۱ / ۱۱:۴۳
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 8112-04428
  • خبرنگار :