/با كاروان كربلا/ شاهين فرهت: نوحههاي قديمي به جهت ملودي ، عمق و ريتم، قويتر بودند استفاده از موسيقيدانان در تعزيه، ميتواند به اين حوزه عمق دهد
موسيقي مذهبي ريشهاي كهن و تاريخي در ايران دارد. دكتر شاهين فرهت - موسيقيدان - با بيان مطلب فوق به خبرنگار سرويس موسيقي ايسنا گفت: نمونههاي اين امر را ما در موسيقي رديفي، فولكولوريك و آئيني شاهد هستيم اينها گوشههايي هستند كه در موسيقي ايراني به نوعي با مسائل فلسفي و ريشههاي اسلامي ارتباط دارند. استاد دانشگاه تهران اضافه كرد: در خصوص موسيقي نواحي نيز ما بارها هم در اشعار و هم در ملودي يك فلسفه مذهبي را حس ميكنيم مضاف به اين كه براي مراسم عزاداري، نوحهها و اشعاري كه توام با اين موسيقي است وجود دارد. به گفته فرهت، داستان اين نوحهها بر دو قسم است نخست نوحههايي كه داراي ملودي غني بوده و تا حدودي با فولكولور ما رابطه دارند،اين نوحهها از قديم وجود داشته و الان نيز به صورت محدود تكرار ميشوند. وي ابراز داشت: گروه دوم نوحههايي هستند كه تازه ساخته ميشوند و به نظر من نوحههاي قديمي به جهت ملودي و عمق ريتم قويتر از نوحههاي امروزين هستند. وي در بخش ديگري از سخنان خود در خصوص تعزيه و موسيقي مربوط به آن گفت: تعزيهها نمايشنامههاي قديمي هستند كه داراي ريشههاي قديمي هستند و به نظر من ميشود تعزيه را بهتر هم اجرا كرد چون در حوزه موسيقي تعزيه، آنها كه در گذشته مجري تعزيه بودند عليرغم آشنائي با برخي رديفها، موسيقيدان نبودند لذا در صورت استفاده از موسيقيدانان در تعزيه ميتوان در اين حوزه هنري به عمق و پايه بهتري دست يافت. در واقع به نظر دكتر فرهت، تا كنون به تعزيه و مسائل آموزشي آن اهميت لازم داده نشده و حيف است كه تعزيه به اجراي كوچه بازاري آن محدود شود و اين ميطلبد تا به تعزيه با ديد علمي نگريسته شود، چون اگر اين امر تحقق يابد، تعزيه به پايداري براي يك اپراي مذهبي تبديل ميشود. وي در ادامه با اشاره به اين كه تا كنون برنامهريزي جامعي براي موسيقي تعزيه و آئيني انجام نشده است، به تحليل نقش عاشورا در موسيقي ايراني پرداخت. فرهت گفت: موسيقي رزمي كه درخصوص امام حسين (ع) و ياران عاشورايش اجرا ميشود جنبه مذهبي و قهرماني داشته و اين نقش مذهب در موسيقي را نمايان ميسازد. استاد دانشگاه تهران تصريح كردبا بيان اينكه در تعزيهها به نظر ميرسد كه از آداب و سنن شاهنامهخواني استفاده ميشود گفت: چون شاهنامه در زمانهاي گذشته در قهوهخانههاو معابر عمومي اجرا ميشد ممكن است اجراكنندگان تعزيه ناخودآگاه از اين روش براي تعزيهخواني استفاده كنند. وي گفت: بهتر است كه با كمك موسيقيدانان اين حادثه بينظير به صورت تابلو موزيكال حماسي درآيد يا اين كه به صورت كمپوزيسيون هنري خلق گردد. اما در كل شخصيت امام حسين (ع) منبعي غني از الهامات هنري است. انتهاي پيام