فرايند احتراق و كارايي موتورهاي ديزل در مقايسه با موتورهاي بنزيني بهتر انجام ميشود، به طوري كه 45 تا 60 درصد نسبت به موتورهاي بنزيني بهتر و اقتصاديتر هستند. امروزه با توجه به آلودگي هوا اين تكنولوژي در خودروهاي سواري در اروپا مورد توجه قرار گرفته است.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در دو دهه اخير به علت پيشرفت تكنولوژي و نيازهاي منظم محيط، پيشرفتهايي در توسعه تكنولوژي ديزل در جهان پديد آمده است.
موتورهاي ديزل (احتراق فشاري) متفاوت از بنزين و با تكنولوژيهاي ديگر عمل ميكنند كه با فشار باعث افزايش دما و احتراق مخلوط گازوئيل و هوا ميشود. مخلوطي از سوخت و هوا به طور ثابت و بيدرنگ به احتياجات موتور و پر كردن موتور پاسخ ميدهد. اين روش انرژي فراواني توليد ميكند و در گذشته به همين علت در خودروهاي سنگين مورد استفاده قرار ميگرفته است. پايين بودن دور اين موتورها نسبت به موتورهاي بنزيني نيز با استفاده از تكنولوژيهاي نوين در حال برطرف شدن است. در واقع عامل اصلي توجه به اين خودروها اقتصادي بودن و كاهش آلايندههاي محيطي آن است.
موتورهاي ديزلي 30 تا 35 درصد كمتر از موتورهاي بنزيني عامل پخش كربن در محيط هستند. انتشار گوگرد نيز در اين خودروها در طول سالهاي 1989 تا 1999 حدود 76 درصد، كل انتشار مواد درشت “PM-10” از موتورهاي ديزل بر روي جاده نيز حدود 37 درصد و كل انتشار مواد ريز “PM-2/5“ در فاصله سالهاي 1989 تا 1999 حدود 35 درصد افت كرده است. سازمان حفاظت از محيط زيست تخمين ميزند كه در بين سالهاي 1999 تا 2010 كل انتشار ازت از موتورهاي ديزل 34 درصد و كل انتشار ذرات مواد درشت از موتورهاي ديزل نيز حدود 54 درصد افت پيدا كند.
چند استراتژي به كار برده شده در خودروهاي ديزلي جديد، رساندن و تحويل سوخت و مديريت هواي ورودي و خروجي است. پيشرفتهاي بيشتر به طرح و كاربرد كنترل موتور الكترونيكي و اصلاحات تكنولوژي تزريق سوخت اجازه خواهد داد كه سوخت موتور با كارايي بيشتري بسوزد و درجه حرارتي كه باعث افزايش انتشار ازت ميشود نيز كاهش يابد. مديريت هواي ورودي و خروجي، درجه حرارت و فشار مطلوب و مطمئن و پراكندگي هواي ورودي را كنترل ميكند تا احتراق سوخت هوا به خوبي انجام شود.
دستگاه گردش مجدد گاز اگزوز براي موتورهاي ديزلي موثر است و سوخت گازوئيل (سوخت تقطيري يا مايع تقطيري) نيز شامل انرژي بيشتري در واحد حجم نسبت به بنزين است. در مجموع، گازوئيل يك سوخت مطمئنتر نسبت به بنزين است، زيرا حالت فراريت كمتري داشته و داراي نقطه جوش بالاتري است كه به مراتب احتمال انفجار آن در تصادفات كمتر است.
گفتني است در اروپا از گازوئيل اصلاح شده با درصد گوگرد پايين براي خودروها استفاده ميشود و خودروهاي ديزلي در حال جايگزيني با خودروهاي بنزيني هستند.
انتهاي پيام