گزارشي از روشهاي “CNG” سوزكردن خودروها

سوخت “CNG“ با توجه به منابع گاز طبيعي و منافع اقتصادي در ايران مورد توجه قرار گرفته است. اين روش به سه دسته « دوگانه سوخت »، « دوگانه‌سوز » و « 100 درصد گازسوز » طبقه‌بندي مي‌شود.

به گزارش خبرنگار صنعت خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) روش دوگانه‌سوز در موتورهاي ديزلي و دوگانه سوخت در خودرهاي بنزيني در ايران انجام خواهد شد و روش گازسوز از پايه نيز در حال بررسي است.

روش دوگانه‌سوخت (BI-FUEL) داراي دو مجموعه جداگانه سوخت‌رساني بنزين و گاز طبيعي بوده كه به دو صورت اختياري امكان استفاده از يك سوخت را دارند. بيشتر خودروهاي دوگانه‌سوخت پس از ساخته شدن با نصب تجهيزات اضافي گازسوز، در بيرون از كارخانه سازنده به خودروهاي گازي تبديل شده‌اند.

به دليل اين‌كه طراحي اوليه خودرو براي استفاده از بنزين انجام مي شود، امكان استفاده بهينه از مزاياي اين سوخت امكان‌پذير نمي‌شود و غالبا موتور اين خودروها با كاهش توان مواجه مي‌شوند.

روش ديگر CNGسوز كردن خودروها، دوگانه‌سوز (Dual - Fuel) است. اين خودروها به صورت همزمان از دو سوخت گازوئيل و گاز طبيعي استفاده مي‌كنند. گازوئيل به عنوان سوخت آتش‌زا عمل كرده و حدود 90 درصد انرژي از طريق گاز طبيعي تامين مي‌شود. در اين مجموعه ميزان هوا، گاز و گازوئيل نظارت و تنظيم مي‌شود.

نوع سوم حالت CNGسوز كردن كه بهترين روش است و فقط از نظر جايگاههاي سوخت و كمبود آن در كشور مشكل‌زا است، 100 درصد گازسوز (Dedicated) نام دارد. اين موتورها براي استفاده از گاز طبيعي طراحي شده‌اند و امكان استفاده بهينه از گاز طبيعي در آنها وجود دارد. اين خودروها نسبت به خودروهاي دوگانه سوخت از بازده عملكرد و سطح آلايندگي بهتري برخوردار بوده و همچنين مصرف سوخت كمتري دارند. در مقايسه با خودروهاي دوگانه‌سوز، به دليل طراحي موتور براي استفاده از سوخت گاز، اين خودروها در آينده بيشتر مورد توجه خواهند برد.

در ايران، طرحهايي براي 100 درصد گازسوز كردن خودروهاي سواري وجود دارد كه در دست بررسي است. موتورهاي 100 درصد گازسوز آلودگي كمتري نسبت به موتورهاي بنزيني و قدرت بيشتري نسبت به خودروهاي بنزيني مشابه توليد مي‌كنند، ولي در مورد دوگانه سوخت شدن خودروهاي بنزيني، هميشه افتي در حدود 10 تا 40 درصد نسبت به خودروهايي كه سوخت آنها صرفا بنزين است، وجود دارد و آلودگي معادل بنزين دارند.

خودروهاي از پايه گازسوز و 100 درصد گازسوز داراي آلودگي كمتري نسبت به خودروهاي بنزيني است.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۱۹ بهمن ۱۳۸۱ / ۱۴:۴۸
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8111-04754
  • خبرنگار :