دوگانهسوز كردن خودروها به علت عدم امكان كوچك كردن محفظه احتراق، باعث افت قدرت و توليد آلودگي معادل موتورهاي بنزيني ميشود و براي افزايش قدرت موتور نسبت به خودروهاي بنزيني و كاهش آلودگي بايد خودروها به صورت از پايه گازسوز طراحي شوند.
مهندس بوساري، كارشناس ارشد شركت “مگاموتور“ در گفتوگو با خبرنگار صنعت خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با بيان اين مطلب گفت: موتور خودروي ”پيكان” قابليت دوگانه سوز شدن و استفاده از گاز طبيعي را ندارد و در صورت استفاده از گاز به علت سيستم خنك كاري و آلياژ بدنه ضعيف و افزايش راندمان حرارتي، موتور قادر به عملكرد مناسب نبوده و بسيار زود فرسوده ميشود. همچنين به علت وضعيت سرسيلندر و اتاق احتراق نميتوان ضريب تراكم را بالا برد و دراين صورت اين خودروها داراي افت قدرت بالايي ميشوند.
وي ادامه داد: ارزش حرارتي گاز پايين است و براي جبران اين مساله بايد از طريق كوچك كردن اتاق احتراق، ضريب تراكم را بالا برد تا موتور دچار افت قدرت نشود كه دراين صورت موتورهاي جديدي بايد طراحي شود.
بوساري همچنين گفت: با استفاده از سيستمهاي مجهز به ” توربوشارژ” و ”انژكتور” جدا براي گاز و بنزين و همچنين استفاده از ”ECU” مناسب ميتوان افت قدرت را افزايش داد، ولي با اين كار قيمت خودرو افزايش پيدا ميكند كه با توجه به صرفه اقتصادي سوخت گاز طبيعي مقرون به صرفه است.
وي با تاكيد بر طراحي موتورهاي 100 درصد گازسوز در ايران گفت: ميتوان با اين موتورها قدرت بالا و آلودگي كمتر را شاهد بود كه علت آن نيز توانايي كوچك كردن اتاق احتراق است كه اين كار در خودروهاي دوگانهسوز به ايجاد ضربههاي شديد و خودسوزي موتور منجر ميشود. حتي براي توليد موتورهاي دوگانهسوز به بنزين عدد اكتان 95 براي كاهش افت توان نياز است كه در اين صورت، محفظه احتراق را ميتوان تا اندازهاي كوچك كرد.
كارشناس ارشد شركت “مگاموتور“ خاطرنشان كرد: راندمان حجمي موتور را ميتوان در حالت گازسوز و دوگانهسوز از طريق افزايش دبي جرمي و قراردادن توربوشارژ برطرف كرد. همچنين سيستم خنككاري در موتورهاي گازسوز و دوگانهسوز بايد بسيار قوي باشد. در سيستم بنزيني نيز با دريافت گرما از طريق بنزين در حالت تبديل بنزين از مايع به گاز ميتوان دماي موتور را تا حدي كاهش داد كه در موتورهاي گازسوز، اين حالت وجود ندارد و همچنين راندمان حرارتي در سوخت گاز بسيار بالاست.
وي اضافه كرد: گاز ايران، گاز ترش است و داراي مقدار گوگرد بالايي بوده كه در صورت تصفيه نشدن گوگرد شاهد توليد ”So2” و بارانهاي اسيدي در سطح كشور خواهيم بود كه بايد با تصفيه گاز و استفاده از مبدل كاتاليز از بروز اين پديده جلوگيري كرد.
بوساري ادامه داد: بحث ايمني در اين خودروها با استفاده از كيت گازسوز مناسب و شير اطمينان برطرف شده و گاز در موقع تصادف از طريق اين شيرها ارسال نشده و جلوي انفجار گرفته ميشود. قدرت وزني موتور نيز به علت استفاده از مخازن گاز سنگين كاهش پيدا كرده كه اين مساله را ميتوان با كپسولهاي كامپوزيت برطرف كرد.
انتهاي پيام