موتورهاي CNGسوز با توجه به مقادير عظيم ذخاير گاز طبيعي موجود در ايران مورد توجه قرار گرفته است. اين موتورها داراي آلودگي كمتري در بعضي از گازهاي خروجي موتور است، ولي مقدار دياكسيد گوگرد (So2) را افزايش ميدهد و بايد توجه كرد كه گاز طبيعي ايران گاز ترش است (مقدار گوگرد آن بالاست).
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، استفاده از گاز طبيعي به مقدار 70 درصد مونوكسيدكربن، 87 درصد گاز آلي متان، 87 درصد اكسيدهاي نيتروژن و 20 درصد مقدار دي اكسيد كربن را كاهش ميدهد، ولي آلودگي So2 را افزايش ميدهد؛ به گونهاي كه بسياري از كارشناسان نگران تغيير فرم آلودگي در صورت استفاده از اين سيستم هستند.
گاز طبيعي، درجه حرارت بالاي 888 فارنهايت توليد ميكند، در صورتي كه اين مقدار براي گازوئيل حدود 480 درجه فارنهايت است و در صورت استفاده از اين سيستم، احتمال بسيار زيادي وجود دارد كه موتورهاي موجود در ايران، ظرفيت گازسوز شدن را با آلياژهاي فعلي نداشته باشند، ولي در صورت تغيير در سيستم آبرساني و آلياژ بعضي قطعات ميتوان تعدادي از موتورها را با سيستمهاي مدرن، CNGسوز كرد.
گاز طبيعي همچنين داراي درجه اكتان بالاتر و قابليت اشتعال كمتر نسبت به بنزين ميباشد، به گونهاي كه احتمال مشتعل شدن گاز طبيعي در مجاورت هوا بين 5 تا 15 درصد است، در صورتي كه اين احتمال براي بنزين بين 1 تا 99 درصد است.
در واقع ميتوان گفت كه براي كاركرد بهتر موتور و براي آن كه گاز طبيعي به طور كامل بسوزد و موتور داراي راندمان مناسب و آلودگي كمتري باشد، بايد نسبت تراكم را بالا برد كه در اين صورت به بنزين با درجه اكتان حداقل 95 نياز ميباشد.
همچنين گاز طبيعي فشرده در فشار 8/206 اتمسفر تا 2/248 اتمسفر ذخيره ميشود كه اين سيستم نيازمند پايگاههاي پيشرفته سوختگيري و مخازن با تحمل فشار بالاست كه اين مخازن سنگين، قدرت وزني موتور را كاهش ميدهند و نياز به سيستمهاي سوختگيري بسيار پرهزينه دارد.
اين سيستم به طور عادي افتي معادل 10 تا 40 درصد قدرت دارد كه در صورت استفاده از ”Ecu” مناسب (دستگاه كنترلكننده الكتريكي موتور) و همچنين انژكتورهاي پيشرفته و كنترل دقيق و استفاده از اتاق احتراق مناسب، اين افت به شدت كاهش خواهد يافت. همچنين راندمان حرارتي اينگونه موتورها بسيار بالاست، بنابراين اگر از آلياژ سوپاپ مناسبي برخوردار نباشند، دچار سوختگي سوپاپ و افت قدرت در اين قسمت ميشوند.
براي كم كردن آلودگي گاز “So2” اين سيستمها نيز به مبدل كاتاليزور پيشرفته نياز است. با توجه به طرح شكست خورده “LPG” در ايران كه به علت سياستهاي نادرست و استفاده از تكنولوژي نامناسب بود، نگراني از آن وجود دارد كه اين طرح نيز به سرنوشت “LPG“ دچار شود. البته در صورت استفاده از تكنولوژي مناسب و سياستگذاري درست، اين طرح صرفه اقتصادي بالا و سودهاي بسيار بيشتري نسبت به زيانهاي آن دارد.
انتهاي پيام