مدير موزه آبگينه: ضرورت دارد تا برخي از كلاسهاي درسي در موزهها برگزار شود
فرزانه قائيني معتقد است پديد آوردن شرايط مناسب براي جذب جهانگرد و اعتلاي گردشگري كشور نيازمند معرفي بهينهي ميراث فرهنگي و برگزاري نمايشگاههايي از دستاوردهاي فرهنگي وهنري ايران در سطوح بينالمللي است. مدير موزه آبگينه كه با خبرنگار هنري ايسنا سخن ميگفت با اشاره به مطلب بالا خاطرنشان كرد: امروزه كشورهايي كه داراي سوابق تاريخي هستند؛ به دليل عدم رقابت در مسائل صنعتي و تكنولوژي با تمسك و استناد به آثار فرهنگي و هنري خود با كشورهاي پيش رفته به رقابت برخاستهاند، به عنوان نمونه مصر و تركيه ازجمله اين كشورها محسوب ميشوند كه با استفاده از ميراث فرهنگي و ساير توانمنديهاي هنري در اعتلاي اقتصادي و فرهنگي كشور خود موفق بودهاند؛ لذا جا دارد كه ما نيز با سايتهاي مختلف اطلاعاتي و همكاري رسانههاي گروهي گامهاي جديد را در معرفي ميراث فرهنگي كشور برداريم. اين كارشناس ارشد باستانشناسي با اشاره به تبادلات فرهنگي و نقش گردشگري در معرفي ميراث فرهنگي ايران در جهان، خواستار ايجاد زمينههاي مناسب اعتمادسازي ميان توريست و جامعه شد. وي تصريح كرد: ايجاد زمينههاي اين اعتمادسازي مستلزم درك صحيح از نيازهاي واقعي گردشگران و رعايت استانداردهاي بينالمللي در حوزههاي خدماتي و فرهنگي است، به عنوان نمونه استانداردهاي لازم در توليد برخي يادگارهاي فرهنگي به چشم نميخورد؛ لذا دولت و سازمانهايي همچون ميراث فرهنگي و صنايع دستي از ورود كالاهاي فرهنگي فاقد استاندارد به بازار جلوگيري كنند. فرزانه قائيني در پاسخ به اين سوال ايسنا كه آمارهاي كمي و كيفي اشياء فرهنگي موزه آبگينه در چه حدي هستند؟ گفت: حدود 2هزار شيء فرهنگي و هنري ساماندهي شده در اين گنجينه نگهداري ميشوند و هيچ نقصي در اين زمينه وجود ندارد. وي افزود: برخي از اشياء فرهنگي اين موزه به دليل اينكه ضرورت نمايش آنها احساس نشده، به نمايش درنيامدهاند؛ ولي ما به صورت دورهاي با استفاده از برگزاري نمايشگاههاي موقت در تلاش هستيم تا افزون بر آثاري مثل سفال گيلگمش كه هميشه در معرض نمايش هستند، تعداد ديگري از اشياء گنجينه را نيز در معرض ديد قرار دهيم. مدير موزه آبگينه در ادامه ضرورت توجه به دروس موزهداري و آموزش كودكان و نوجوانان در رابطه با ميراث فرهنگي در دورههاي سطوح ابتدائي تا متوسطه را يادآور شد و تاكيد كرد: ضرورت دارد تا برخي از كلاسهاي درسي در موزهها برگزار شود تا كودكان از دوره كودكي با مباحث فرهنگي و هنري آشنا شوند؛ لذا اين امر بايد به صورت يك برنامه اجباري در كليه مدارس برنامهريزي گردد. وي ادامه داد: تبليغات نيز در اين زمينه نقش موثري ايفا ميكنند كه در اين راستا بايد توجه داشت معرفي و تبليغ يك مكان و يا شيء فرهنگي معيارهاي خاص خود را دارد؛ بنابراين براي تاثيرگذاري همه جانبه از تبليغ اشياء فرهنگي بايد روانشناسي مشاغل مورد توجه و طبقهبندي قرار گيرد. فرزانه قائيني در پايان با اشاره به تنوع زيستمحيطي و تنوع هنرهاي سنتي و دستي در نقاط مختلف كشور گفت: بيشترين توريستهاي وارد شده به ايران توريست فرهنگي هستند و به اعتقاد ما افزون بر آثار فرهنگي و تاريخي حتي آداب و رسوم و نمادهايي از عقايد ايران چون عاشورا و نوروز نيز براي توريستها جالب خواهد بود؛ به شرطي كه اين امر با برنامهريزي منظم و سازمان يافته باشد. انتهاي پيام