/نقدي بر موسيقي پاپ/ /گفت‌وگو/مهدي سپهر: موسيقي پاپ در ايران هيچ وقت پا نمي‌گيرد

موسيقي پاپ در ايران هيچ وقت پا نمي‌گيرد، زيرا نمي‌تواند با زمان حركت كند و پيش رود. مهدي سپهر، خواننده موسيقي پاپ، در گفت‌وگو با خبرنگار موسيقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان مطلب بالا اظهار داشت: از سال 76 خيلي عجولانه تصميم گرفته شد كه مجددا موسيقي پاپ اجرا شود؛ يعني همان سبك موسيقي كه بعد از پيروزي انقلاب اسلامي، آن را مبتذل ناميده و جلوي آن را گرفتند. براي راه اندازي مجدد موسيقي پاپ، از جوانان و بخش‌هاي دست‌ اندركار دعوت شد تا گروه‌هايي تشكيل داده و فعاليت موسيقي پاپ را آغاز كنند؛ اما متاسفانه، مسوولاني كه در راس كار قرار گرفتند، به دليل كمي سن و عدم آگاهي در اين زمينه، نتوانستند تشخيص دهند كه چه نوع موسيقي پاپي براي ايران و شرايط انقلابي آن بايد ساخته شود. وي موسيقي پاپ را يك موسيقي مردمي ناميد و گفت: ما هنوز نمي‌دانيم به چه نوع موسيقي پاپ گفته مي‌شود. آيا به صرف اين كه يك آهنگ با استفاده از گيتار، كيبورد، ريتم و ... اجرا شده باشد، موزيك پاپ است. در حالي كه اين طور نيست. نوعي موسيقي كه تكرارش در گوش انسان زنگ بزند و شنونده بتواند آن را تكرار كند و به ذهنش بسپارد، موسيقي پاپ است. سپهر افزود: موسيقي پاپ ما در حال حاضر شبيه يك دستگاه فتوكپي شده كه آهنگ‌هاي تكراري از آن خارج مي‌شود. همه اين آهنگ‌ها داراي ريتم و شاد است، اما هيچ كدام حفظ نمي‌شوند و ياد گرفتني نيست. زيرا تكرار پشت تكرار صورت مي‌گيرد. وي با اشاره به اين كه هر موسيقي به صرف شاد و فرنگي بودن و النگ و دولنگ داشتن، پاپ نيست، گفت: موسيقي پاپ، موسيقي است كه هنوز خاطراتش در ذهن مردم باقي مانده و مردم آن را تكرار مي‌كنند؛ مثل ترانه “موسم گل”؛ حال فرق نمي‌كند چنين آهنگي را يك خواننده ايراني اجرا كرده باشد يا يك خواننده خارجي. اين خواننده پاپ، در خصوص تقليد در اين نوع موسيقي اظهار داشت: آن چه را كه در ابتداي پيروزي انقلاب آن را نفي كرديم و گفتيم كه بد است، بايد براي هميشه كنار گذاشته مي‌شد. آن زمان موسيقي پاپ را لس‌آنجلسي معرفي كرده و آن را داراي ابتذال دانستيم، اما حال كه ديديم كارمان گره خورده و با مشكل مواجه شده‌ايم، دوباره سراغ همان رفتيم و الگوي لس‌آنجلسي انتخاب كرديم. وي اضافه كرد: وقتي مي‌گوييم انتخاب مسوولان، به درستي صورت نمي‌گيرد، به همين دليل است؛ زيرا كاري را كه ابتدا گفتند “نه”، حالا انجام دادن آن را بدون اشكال مي‌دانند. وي در پاسخ به اين سوال كه چرا در مقايسه با موسيقي پاپ كشورهاي اروپايي، اين موسيقي در كشور ما با نوعي ركود و شكست مواجه شده است، گفت: چون ناآگاهانه شروع كرده و هيچ توقفي به آن نداديم. در حالي كه ساير كشورها، موسيقي خود را به روز كردند و لحظه به لحظه با آن حركت كردند و موفق هم بودند. سپهر با اشاره به بحث خلاقيت و كيفيت تصريح كرد: چيزي كه زياد شد، مسلما خلاقيتش نيز از بين مي‌رود. درست مثل اين كه بازار را از يك ابتكاري پر كنند. مگر اين كه مسوولان امر خيلي آگاه باشند و ضمن بازگذاشتن بازار و دادن اجازه به خوانندگان، خود نيز بر اين امر نظارت كنند. وي در مورد داشتن تحصيلات آكادميك براي خوانندگان پاپ،‌ اظهار داشت: تحصيلات دانشگاهي در جايي موثر واقع خواهد شد كه آموزش از دوران ابتدايي وجود داشته باشد. يعني بايد آموزش ساز به اجبار در دروس دانش آموزان ابتدايي گنجانده و نيز كلاس آواز و نت خواني برايشان داير شود؛ زيرا در اين صورت است كه استعداد افراد مشخص شده و شخص علاقه‌مند به موسيقي مي‌تواند تحصيلات خود را ادامه داده و به مراتب بالاتر دست يابد. مهدي سپهر در پايان، موسيقي پاپ را براي مردم دانست و افزود: وجود اين موسيقي لازم است؛ زيرا در بسياري از موارد كارگشا بوده و هم‌چنين شاخه‌اي از موسيقي ما به شمار مي‌رود. انتهاي پيام
  • دوشنبه/ ۱۴ مرداد ۱۳۸۱ / ۱۲:۰۳
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 8105-02559
  • خبرنگار :