داريوش مهرجويي در گفت و گو با ايسنا: اقدامات “پزشك” باعث از بين رفتن شكاف بين دولت و ملت شد
داريوش مهرجويي گفت: وقتي وارد مقوله هنر ميشويم از هر زاويهاي ميتوانيم آن را تعبير كنيم. داريوش مهرجويي در گفت و گو با ايسنا با بيان مطلب بالا گفت: يك غزل حافظ را ميتوان از چند زاويه نگاه كرد؛ ميتوان نگاهي مثبت به آن داشت، و حتي ميتوان به عنوان “تشويش اذهان عمومي“ به صورت منفي به آن نگاه كرد؛ هنر چنين خاصيتي دارد. مهرجويي با اشاره به تلاشها و موضعگيريهاي معاونت سينمايي وزارت ارشاد و پزشك در مورد بازداشت ميلاني گفت: معاونت سينمايي در اين زمينه به خوبي برخورد كرد و ما براي اولين بار در موقعيتي قرار گرفتيم كه پوزيسيون دولت با خواست ملت يكي شد؛ شكافي كه از قديم بين دولت و ملت وجود داشت، از طريق كارهايي نظير اين مورد، از بين رفت. مهرجويي تصريح كرد: الان ما در همه سطوح يك نوع يكدستي و يكرنگي و يكپارچگي را مشاهده ميكنيم كه مظاهر آن در رايگيري اخير و محبوبيت رييس جمهور است؛ با اين وضع بايد بيشتر به همديگر چيزي ببخشيم تا اين كه مرتبا از همديگر چيزي بگيريم. وي ادامه داد: الان وضعيت طوري شده كه همه هدفشان اين است كه راه را از ديگري به هر بهاي كه شده بگيرند و خودشان جلو بيافتند. مهرجويي اضافه كرد: اگر اين موضوع را تعميم دهيم همان شكلي ميشود كه در جامعه ما وجود دارد؛ همه مثل اين كه سوار خودروهاي خصوصي خودشان شدهاند و ميخواهند از ديگري جلو بزنند. بنابراين به هر گونه عمليات غيرقانوني و يا مجاز و ممنوع دست ميزنند؛ در صورتي كه اگر خيلي مودب بايستند و به ديگران راه بدهند، موفقتر هستند تا اين كه راه را از ديگران بگيرند؛ الگو و ساختار وضعيت سياسي و فرهنگي ما، به همين گونه است. وي ادامه داد: مسايل جامعه ما خيلي عيني است و با يك نگاه علمي ميشود تشخيص داد كه نقاط ضعف كجاست و آنها را ترميم كرد. مهرجويي با تاكيد بر اين كه سينما معضل مهم اقتصادي دارد ادامه داد: مشكل ما در سينما اين است كه چيزي را توليد ميكنيم كه هزينه توليد آن بيشتر از بازدهاش است و همين موضوع باعث شده تا سينما به عنوان صنعت حالت متزلزلي قرار داشته باشد. كارگردان “هامون“ اضافه كرد: سينماي ما به عنوان يك صنعت، محصولي را كه توليد ميكند، به بهايي ناچيز ارايه ميدهد و نحوه ارايه آن هم نامطلوب است؛ در اين زمينه، سينما، به عنوان يك صنعت، داراي مشكل است. كارگردان “اجاره نشينها“ در ادامه مصاحبه خود با خبرنگار ايسنا گفت: به اعتقاد من سينماي ايران ملغمه جالبي است و همان چيزي كه هميشه بوده و همان چيزي كه هميشه بايد باشد است. در سينماي زنده و متحرك دنيا، هميشه كساني هستند كه فيلمهاي سطح بالاي هنري ميسازند و معمولا ده درصد بيشتر نيستند؛ بقيه، ژانرهاي مختلف تجارتي ميسازند؛ همين اشكال در سينماي ايران هم وجود دارد. كارگردان “دايره مينا“ ادامه داد: منتهي شانس بزرگ ما اين است كه جلوي ورود فيلمهاي پرفروش آمريكايي گرفته شده است؛ وگرنه، ورود اين فيلمها باعث ميشد كه توليد داخلي ايران مثل هر كشور ديگري از بين برود. وي با تاكيد بر اين كه عدم وجود رقيب اساسي براي سينماي ايران، بايد باعث شود، با امكانات لازم، براي رسيدن به سينمايي شكوفا و خيلي پيشرفته تلاش داشته باشيم، اضافه كرد: يكي از تفريحات مهم در ايران رفتن به سينما و تئاتر است و مشتاقان زيادي هم در زمينه سينما وجود دارد؛ بنابراين بايد اوضاع خيلي خوب باشد، ولي برعكس است؛ ما بايد علت اين موضوع را پيدا كنيم؟ كارگردان “گاو“ در ادامه مصاحبه خود با ايسنا درباره تلويزيون اظهار كرد: تلويزيون به عنوان رسانه عمومي با نفوذي كه بخشي از بودجهاش را بيتالمال تامين ميكند، نسبت به هنرمندان معاصر و هنر مدرن، بياعتنا و بيتفاوت است. مهرجويي اضافه كرد: در تلويزيون متاسفانه نگاهي كه خيلي شبيه نگاه سوسياليستها است؛ يعني نگاهي خيلي راديكال انقلابي وجود دارد؛ يعني همان چيزي كه در ابتداي انقلاب بود و متاسفانه هيچ تحولي در آن پيدا نشد. وي ادامه داد: يعني نگاهي كه هميشه نگران است دشمني او را از بين ببرد؛ بنابراين بايد مواظب و آگاه باشد و بيشتر از حد ناظر باشد تا كسي به او صدمهاي نزد. اين نگاه از موضع دفاعي و از موضع ترس است؛ مثل اين كه به خودش اعتماد ندارد و فكر ميكند همه ميخواهند او را نابود كنند. در صورتي كه الان ما در چنين موقعيتي نيستيم. انتهاي پيام