جلسه نقد فيلم موج مرده با حضور ابراهيم حاتمي كيا برگزار شد حاتمي كيا: هر كس كه بخواهد نقش يك پهلوان را در زمانه ما بازي كند، مانند ساز كوك نشده عمل ميكند
روز چهارشنبه مورخ 80/4/20 جلسه نقد و بررسي فيلم موج مرده با حضور دانشجويان دانشگاه فردوسي مشهد كه در تهران حضور داشتند و با همكاري موسسه سينمايي پرتو انديش و مديريت مركز فرهنگي هنري منطقه 7 در فرهنگسراي مدرسه (انديشه) برگزار شد و بعد از نمايش فيلم كه به صورت كپي ويديويي تهيه شده بود، ابراهيم حاتمي كيا به سوالات دانشجويان پاسخ داد. به گزارش ايسنا، ابراهيم حاتمي كيا در ابتداي جلسه ضمن اظهار تاسف از مسايل پيش آمده، وجود پيش زمينههاي منفي نسبت به فيلم را مشكل اصلي دانسته و همچنين دليل اصلي از شركت در اين جلسه را رفع ابهامات موجود در مورد فيلم و دفاع از فيلم خود در يك جمع دانشجويي ابراز نمود. حاتمي كيا با اشاره به بعضي از صحنههاي حذف شده توسط تهيهكننده فيلم، نظير گل ريختن توسط هلي كوپتر آمريكايي بر سر سردار راشد و توضيح آن صحنه تعجب خود را از حذف اين صحنه از فيلم اظهار داشت. حاتمي كيا با اشاره به نام فيلم، آن را صرفا يك اصطلاح دريايي دانست كه به موجهايي تلقي ميشود كه بعد از آرامش در دريا ايجاد ميشود و بسيار مخرب ميباشند و با اشاره به بعضي اظهار نظرها در مورد موج مرده، ارتباط آن را با بسيج و سپاه ناشي از سو تفاهم دانست. حاتمي كيا با اشاره به هدف از مطرح كردن اصطلاح دن كيشوت در فيلم اظهار داشت: به نظر من زمانه ما پهلوان نميخواهد و هر كس كه بخواهد نقش يك پهلوان را در زمانه ما بازي كند مانند ساز كوك نشده عمل ميكند؛ حاج كاظم در آژانس شيشهاي و سردار راشد در موج مرده اشخاصي ميباشند كه ميخواهند نقش يك پهلوان را بازي كنند كه مانند يك ساز ناكوك عمل ميكنند. وي با اشاره به عكسالعمل ايجاد شده در مقابل موج مرده اظهار داشت؛ چگونه اين آقايان كه نسبت به اين فيلم حساسيت نشان ميدهند، نسبت به خيلي از فيلمهاي مبتذل سينماي فعلي حساسيتي نشان نميدهند. حاتمي كيا با اشاره به تقابل و تعارض دو نسل در چند فيلم اخير خود اظهار داشت: من در شناخت فرزند خود نيز با مشكل مواجه هستم، در موج مرده نيز هنوز نتوانستهام حبيب را خوب بشناسم و خود را نسبت به سردار راشد نزديكتر ميبينم. حاتمي كيا با اشاره به مسايل به وجود آمده در مورد كران فيلم اظهار داشت: موضوع از هنگامي آغاز شد كه احساس كردم ديگر مسوولين روايت فتح در قضايا دخالت ندارند و به نظر من زماني كه افراد نظامي در هنر دخالت كنند، آن روز بايد فاتحه هنر را خواند. حاتمي كيا در مورد سكوت چند ساله خود و صحبتهاي مطرح شده در سينما استقلال اظهار داشت: اگر من آن روز سكوت ميكردم، به نشانه اين بود كه من اشتباه كردهام و نسبت به بلايي كه بر سر من آمده است اعتراضي ندارم؛ هر چند عدهاي در مقالات خود در روزنامهها به من زخم زبان زدند كه چشمت كور و تقصير خودت بود ميخواستي فيلم دفاع مقدس كار نكني. وي در پاسخ به اين سوال كه چرا شما سپاه را خشن و غيرمنطقي نشان ميدهيد گفت: در موج مرده سردار راشد نماينده سپاه نبود، نماينده سپاه سردار رئوف، فردي منطقي و خوش برخورد، بود؛ سردار رئوف سمبلي از فرماندهان سپاه بود؛ در فيلمهاي من هميشه آدمهاي متفاوت حضور دارند و هميشه نماد سپاه و بسيج افراد منطقي و معقول ميباشند. وي در مورد شخصيت سردار راشد گفت: راشد جزو آن دسته از آدمهايي است كه ممكن است روزي از سيستم و نظام حاكم خارج شوند و مستقل عمل كنند؛ من ميخواستم اين را جا بياندازم كه مرتضيها شخصيتي هستند كه نميتوانند تحت كنترل باشند كه هر چه به آنها بگويند عمل نمايند و ممكن است روزي خارج از تمامي سيستمها به يك ناوگان آمريكايي حمله نمايند؛ همان طور كه در آمريكا همه تلاش ميكنند تا بگويند ما افرادي نظير رمبو داريم كه ممكن است روزي از سيستم خارج شده به تنهايي دست به اقداماتي بزنند؛ ولي متاسفانه اين كار به مزاج آقايان خوش نيامد. وي در مورد ابتذال در سينما اظهار داشت: ابتذال در سينما خيلي قبل از اينها وارد شده است و متاسفانه من به عنوان يك فيلمساز ديگر تا فيلمي را نشناسم اجازه نميدهم خانوادهام آن را بينند. حاتمي كيا با اشاره به عملكرد ضعيف آقاي سيفالله داد عنوان كرد: آقاي داد با حذف سيستم نظارتي از سينما عملا آن را در اختيار سرمايه قرار دادند و اين باعث سوق دادن سينما به سمت ابتذال گرديد. عملكرد آقاي داد سينماي ايران را به دو بخش داخلي و خارجي تقسيم نمود كه در بخش خارجي عدهاي مانند جاسوسك فقط براي جشنوارههاي خارجي فيلم ميسازند و بالا بردن پرچم ايران در آن جا به افتخار ملي تبديل شده است؛ حتي اگر به قيمت خراب كردن وجههي ايران تمام شود و در بخش داخلي نيز عنان سينما در كف سرمايه داران قرار گرفته است و فيلمها به سمت مسايل سطحي و ابتذال جامعه پيش ميرود؛ حتي در اين فيلمها، تحليلي نيز در مورد مسايل مطرح شده صورت نميپذيرد. وي همچنين با اظهار تاسف از عملكرد آقاي داد اعلام داشت: با آمدن آقاي داد ما منتظر دوران طلايي سينما بوديم، ولي با عملكرد ايشان به بدترين دوران تبديل شد و اي كاش ايشان به ساخت فيلمهاي زيباي خود ادامه ميدادند؛ دوران چهار ساله آقاي داد جز ابتذال چيزي به سينماي ايران هديه نداد و رشد ابتذال را سريعتر كرد. وي در پاسخ به اين سوال كه آيا دوباره در زمينه دفاع مقدس فعاليت خواهد داشت يا نه اظهار نمود: من از مسوولان دلخورم، من بارها گفتهام كه با خون شهدا شوخي نميكنم، ولي عدهاي اين را به حساب سادهلوحي گذاشتند؛ من به احترام خون شهدا كه براي آنها ارزش قائلم، پاي حرفهايم ايستادهام و از آن دفاع ميكنم، چون معتقدم سينما يك كار ارزشي است. وي در پايان اعلام داشت: تا زماني كه مسئله موج مرده حل نشود، فيلم دفاع مقدس نخواهم ساخت. گفتني است در همين رابطه محمد اردوبادي مدير روابط عمومي اين فرهنگسرا در گفت و گو با ايسنا دربارهي عدم اعلام اين خبر به مطبوعات و رسانههاي كشور گفت: اين برنامه روز چهارشنبه ساعت 12 به ما اعلام شد و ساعت 2 فيلم موج مرده به نمايش درآمد. وي افزود: اين يك اكران خصوصي براي بسيج دانشجويان فردوسي مشهد بود و دربارهي اطلاع رساني آن ما معذور بوديم. وي دربارهي چگونگي حضور ابراهيم حاتمي كيا در جلسه نقد و بررسي گفت: گويا بسيج دانشجويان پيش از آن به شكل مكاتبهاي با ابراهيم حاتمي كيا براي حضور در اين جلسه گفت و گو كرده بود و او نيز گفته بود، اگر محلي را براي نمايش فيلم بيابند، وي نيز براي نقد و بررسي نيز حاضر خواهد شد. وي دربارهي اين كه چه نسخهاي از اين فيلم اكران شده است گفت: اين نسخهي اصلي است كه در دست خود كارگردان بوده و آقايان كاسهساز و نوروزيخواه نيز در جريان اكران بودهاند. انتهاي پيام