رئيس مركز تحصيلات تكميلي دانشگاه زنجان در گفت و گو با ايسنا: كمتر از 0/1 درصد اساتيد كشور به پژوهش ميپردازند
درحال حاضر كمتر از 0/1 درصد از40 هزار استاد دانشگاههاي كشورمان زماني براي پژوهش دارند و به پژوهش مي پردازند. دكتر يوسف ثبوتي، رئيس مركز تحصيلات تكميلي دانشگاه زنجان با بيان اين مطلب به خبرنگار ايسنا گفت: تعداد كادر علمي در دانشگاه و به خصوص كساني كه آمادگي براي كار پژوهش دارند، بسيار اندك است و در كشورمقابل يك ميليون دانشجو كشور فقط 20 هزار نفر كادر هيات علمي وجود دارد، در حاليكه براي جامعهاي با جمعيت حدود 60 ميليون نفر اين تعداد پژوهشگر نميتواند معجزه كند، بنابراين نبايد محصول تحقيقاتي كشور را با محصول تحقيقاتي كشور مشابهي كه دست كم 100 برابر محقق دارد، مقايسه و از تعداد كم تحقيقات شكايت كرد. وي افزود: در جامعه كنوني با مسايل دست پا گير فرهنگي و سنتي، براي كنار آمدن با دانش روز و تكنولوژي تلاش بسيار بايد كرد و در واقع ما جوانان را براي سپردن به جوامع غربي تربيت ميكنيم. اين عضو فرهنگستان علوم گفت: تحصيل علم در ايران كم و بيش رايگان است و تصور نميكنم كه اعتبارات تحصيلي براي دانشگاهها،مسالهي عمدهاي باشد و اين مشكل دانشجويان و اساتيد نيست زيرامشغوليتهاي غيراز درس به قدري فراوان است كه انگيزه پژوهش، تحقيق و يادگيري را كاهش داده است و اين بزرگترين مشكل ما است. وي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به افزايش آمارفرار مغزها در كشورمان گفت: فرار مغزها، پديدهي جديدي نيست و از آن هنگامي كه جامعهي ما با تجارت و افكار غربي آشنا شد و دانش آنها را بهتر از دانش خود تشخيص داد افرادي شيفتهي جوامع غربي شدند و اين تمايل به صورتي بروز كرد كه اقشار مختلف جامعه، غرب را منبع دانش و تكنولوژي دانسته و نسبت به خودشان كمباور شدند. عضو آكادمي علوم جهان سوم افزود: مهاجرت همواره در جوامع گوناگون وجود داشته است، و هم اينك در كشور خودمان يك فرد فارغالتحصيل در ذهن خود اين استدلال را دارد كه در كشورش كمتر فرصت بروز استعدادهايش را دارد پس براي يادگيري بهتر به جوامع غربي مهاجرت ميكند. رئيس مركز تحصيلات تكميلي دانشگاه زنجان تاكيد كرد: دولت براي كاهش و جلوگيري از پديدهي فرار مغزها، بايد سرمايهي كلان و سياستگذاري وسيعي را در اين زمينه انجام دهد، تا جوانان بتوانند استعدادهاي خود را نمايان كنند. انتهاي پيام