به گزارش ایسنا، بهروز عباس زاده -کارشناس روابط فرهنگی بین المللی - دانشجوی دکتری الهیات گرایش علوم قرآن و حدیث - با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر نهج البلاغه، در خصوص دیپلماسی آموزشی و ترویج نهج البلاغه در خارج از کشور در یادداشتی که به صورت اختصاصی در اختیار ایسنا قرار داد آورده است:
اهمیت نهجالبلاغه در مطالعات بینرشتهای
«نهجالبلاغه»، به عنوان یک منبع اصیل و جامع، سرشار از اندیشههای اخلاقی و فلسفی است که میتواند به عنوان یک مرجع معتبر برای مطالعات بینرشتهای در حوزههای اخلاق، فلسفه و مدیریت مورد استفاده قرار گیرد. این متن نه تنها از منظر معنوی و اخلاقی، بلکه از دیدگاههای فلسفی و مدیریتی نیز دارای نکاتی است که میتواند به بهبود رویکردهای علمی و عملی در دانشگاهها و موسسات آموزشی کمک کند.
اخلاق:
نهجالبلاغه سرشار از تعالیم اخلاقی است که مفاهیمی چون عدالت، انصاف و مسئولیتپذیری را به شکلی عمیق و کاربردی ارائه میدهد. این اصول میتوانند در تحقیقات معاصر اخلاق کاربردی و فلسفه اخلاق، بهویژه در بحثهایی مانند اخلاق حرفهای و عدالت اجتماعی، مورد استفاده قرار گیرند. معرفی این متون به دانشجویان و پژوهشگران جهانی، دیدگاههای تازهای را به مباحث اخلاقی تزریق میکند.
جهان بینی: تأملات جهان بینانه ی موجود در این متن، فرصتی برای بازنگری در مسائل بنیادین هستیشناسی، معرفتشناسی و معنا گرایی را فراهم میآورد.
مدیریت: نامهها و دستورالعملهای نهجالبلاغه، بهویژه نامه به مالک اشتر، حاوی اصول مدیریت و رهبری مبتنی بر عدالت، شفافیت و خدمت به مردم است. این اصول، که در قرنها پیش تدوین شدهاند، همچنان برای مدیریت مدرن قابلاستفادهاند و میتوانند بهعنوان الگویی جها و در عین حال جهانی در مطالعات مدیریت مطرح شوند.
حال برای عملی کردن دیپلماسی علمی - دانشگاهی با تاکید بر معارف اصیل نهج البلاغه میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:
تأسیس کرسیهای دانشگاهی مشترک با محوریت اندیشههای علوی
به منظور بهرهبرداری بهینه از پتانسیلهای نهجالبلاغه در بسترهای بینرشتهای، پیشنهاد میشود:
تأسیس کرسیهای دانشگاهی مشترک: ایجاد کرسیهای آکادمیک با محوریت اندیشههای علوی، به عنوان بستری برای پژوهشهای بینرشتهای در حوزههای علوم انسانی، میتواند منجر به تولید دانش نوین و تبادل افکار میان دانشگاههای سراسر جهان شود.
برنامههای پژوهشی و آموزشی: تدوین برنامههای پژوهشی و درسی مبتنی بر تحلیلهای عمیق متون نهجالبلاغه، با رویکرد بینرشتهای، میتواند به گسترش افقهای فکری در حوزههای اخلاق، جهان بینی و مدیریت کمک کند.
شبکههای بینالمللی: ایجاد شبکههای پژوهشی و تبادل دانش میان دانشگاهها، به ویژه در زمینه مطالعات فرهنگ و اندیشههای اسلامی، نقش مهمی در تقویت روابط فرهنگی و دینی بینالمللی خواهد داشت. شایان ذکر است در حال حاضر رشتهای جداگانه در مقطع کارشناسی ارشد در خصوص نهج البلاغه در نظام دانشگاهی ایران ایجاد و عملی شده ه میتوان از ظرفیت اساتید و فارغ التحصیلان این رشته نیز بهره برد.
در نتیجه میتوان گفت: ترویج ادبیات و اندیشه های نهجالبلاغه در نهادهای آموزشی و آکادمیک جهانی، همزمان با بهرهگیری از راهکارهای عملی نظیر تأسیس کرسیهای دانشگاهی مشترک، میتواند به عنوان ابزاری موثر در تقویت دیپلماسی آموزشی و ارتقای مباحث اخلاقی، جهان بینی و مدیریتی در سطح بینالمللی تلقی شود. این رویکرد نه تنها به شناخته شدن و حفظ میراث فرهنگی اصیل دینی و اندیشههای عالی علوی کمک میکند، بلکه بستری نوین برای شناخت افکار و ایجاد پلهای فرهنگی مبتنی بر تعالی فکری میان ملتها را فراهم میآورد.
عَنِ اَلرِّضَا عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْیَا أَمْرَنَا قُلْتُ کَیْفَ یُحْیِی أَمْرَکُمْ قَالَ یَتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ یُعَلِّمُهَا اَلنَّاسَ فَإِنَّ اَلنَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ کَلاَمِنَا لاَتَّبَعُونَا اَلْحَدِیثَ.
از امام علی بن موسی الرضا علیه السلام نقل شده «خداوند، رحمت کند آن بنده ای را که امر ما را زنده کند!». گفتم: چگونه امر شما را زنده کند؟ فرمود: «علوم ما را فراگیرد و به مردم بیاموزد، که اگر مردمْ زیبایی های گفتار ما را می دانستند، از ما پیروی می کردند».(تفصیل وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة، جلد ۲۷
امید است که با یادگیری معارف اهل بیت علیهم السلام برای خود و بر قلب نشاندن آن و ترویج این آموزه های وحیانی مورد دعای طلب رحمت امام رئوف قرارگیریم.
انتهای پیام