رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران:

گردشگری رمضان می‌تواند نقشی موثر در مقابله با ایران هراسی ایفا کند

رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران گفت: با توجه به اینکه با پدیده ایران‌هراسی روبه‌رو هستیم، در این میان گردشگری به ویژه گردشگری رمضان می‌تواند نقشی مؤثر ایفا کرده و چهره واقعی ایران را به جهانیان نشان دهد.

فرید جواهرزاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: گردشگری مبتنی بر رویداد نوعی گردشگری است که به‌طور ویژه حول یک رویداد خاص، چه از پیش برنامه‌ریزی‌شده و چه مربوط به مناسبت‌های ملی یا مذهبی، شکل می‌گیرد.

وی اضافه کرد: این رویدادها ممکن است ورزشی، مانند المپیک یا جام‌جهانی، فصلی مانند تابستان و زمستان، ملی مانند نوروز یا مذهبی مانند رمضان، تاسوعا و عاشورا باشند. بنابراین گردشگری مبتنی بر رویداد به سفرهایی اطلاق می‌شود که هدف اصلی آن، حضور در رویدادها با اشکال متنوع  و استفاده از امکانات و مزایای آن باشد.

وی ادامه داد: گردشگری رمضان نیز در زمره گردشگری‌های مناسبتی و مذهبی قرار دارد. گردشگر مذهبی به طور کلی برای حضور در مراسم یا زیارت‌های دینی به سفر می‌رود، اما ممکن است افرادی که مسلمان نیستند نیز برای تجربه رویدادهای مذهبی در مقصدهایی خاص به سفر بروند. ماه رمضان از جمله رویدادهایی است که نه تنها مسلمانان بلکه گردشگران غیرمسلمان را نیز جذب می‌کند.

رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران افزود: این موضوع بیشتر به تفاوت‌های فرهنگی و شرایط خاص ایام رمضان  مرتبط است؛ چراکه سفر به مقصدی که مردم آن در این ماه افطار و سحر دارند و در ساعات بین افطار تا سحر، فعالیت‌های متنوعی را انجام می‌دهند، برای بسیاری از گردشگران جذابیت ویژه‌ای دارد.

جواهرزاده گفت: این پدیده به‌ ویژه در کشورهای حاشیه خلیج فارس کاملاً مشهود است، جایی که آن‌ها برنامه‌ریزی‌های خاصی برای بهره‌برداری از گردشگری رمضان انجام می‌دهند. در ایران نیز رمضان با برنامه‌های فرهنگی و مذهبی خاصی همراه است. یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری در این ماه، سفره‌های افطاری است که در حرم‌ مطهر رضوی برگزار می‌شود. این سفره‌ها با پذیرایی از هزاران نفر نمادی از مهمان‌نوازی  ایرانی اسلامی به شمار می‌آید.

وی بیان کرد: برخی کشورهای مسلمان با برنامه‌ریزی دقیق، توانسته‌اند گردشگران غیرمسلمان بسیاری را جذب کنند که یکی از موفق‌ترین نمونه‌های آن کشور مالزی است. مالزی با سرمایه‌گذاری گسترده در نمایشگاه‌ها و رویدادهای مرتبط در این ایام از این ظرفیت به‌خوبی بهره برده و جایگاه ویژه‌ای در گردشگری مذهبی پیدا کرده است.

گردشگری رمضان فرصتی منحصر به‌فرد برای جذب گردشگر

رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران افزود: گردشگری رمضان می‌تواند فرصتی منحصربه‌فرد برای جذب گردشگران باشد. آیین‌ها و سنت‌هایی مانند نقاره‌زنی، شب‌زنده‌داری‌ها در لیالی قدر، سفره‌های نذری و مراسم ویژه سحر و افطار می‌تواند جاذبه‌های فرهنگی و معنوی ارزشمندی ایجاد کند. بسیاری از کشورها با معرفی صحیح این رویدادها، گردشگران زیادی را جذب کرده‌اند، اما در کشور ما هنوز آن‌گونه که باید به این ظرفیت پرداخته نشده است.

جواهرزاده ادامه داد: با این حال برخی مناطق کشور گام‌هایی در این مسیر برداشته‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که برخی دفاتر خدمات مسافرتی به‌ویژه در شهرهای جنوبی، آداب و رسوم خاص رمضان را به گردشگران معرفی می‌کنند. برای مثال در بوشهر نواختن سازهای کوبه‌ای هنگام سحر، فضایی زیبا و تماشایی ایجاد می‌کند که می‌تواند برای گردشگران جذاب باشد.

وی افزود: در مشهد نیز توزیع خوراکی‌هایی مانند حلوا، حلیم و شله بخشی از فرهنگ افطاری مردم را تشکیل می‌دهند که می‌تواند به‌عنوان جاذبه‌ گردشگری مطرح شود. این سفره‌های رنگارنگ در سراسر کشور قابلیت معرفی و ارائه در قالب بسته‌های سفر ویژه گردشگران داخلی و خارجی را دارند و تنها نیازمند برنامه‌ریزی و توجه بیشتر هستند.

رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران عنوان کرد: ماه رمضان باید به‌ عنوان یک موهبت در نظر گرفته شود. این ماه برای تجدید حیات روحی و معنوی است و می‌تواند تأثیرات عمیقی در زندگی فردی و اجتماعی داشته باشد. امسال که ماه رمضان با عید نوروز هم‌زمان شده است، فرصتی استثنایی برای ترکیب دو سنت باستانی و معنوی ایران فراهم آمده است؛ این هم‌زمانی که تقریباً هر ۳۰ سال یک‌بار اتفاق می‌افتد، پیوندی از زندگی، تحول، معنویت و امید را نمایان می‌سازد.

جواهرزاده ادامه داد: در این راستا نوروز ۱۴۰۴ را می‌توان به‌عنوان تلفیق دو سنت کهن و غنی ایران‌زمین معرفی کرد. نوروز با پیام تحول، زندگی و حرکت به سوی نیکی‌ها و رمضان با پیام معنویت و بازسازی روح، زمانی است که با هم ترکیب می‌شوند و جلوه‌ای از شادی و معنویت را به نمایش می‌گذارند.

نمایش چهره واقعی ایران به گردشگران خارجی با گردشگری رمضان

وی خاطرنشان کرد: گردشگری به‌طور طبیعی مزایای اقتصادی قابل توجهی به همراه داشته و علاوه بر تأثیرات اقتصادی، ابعاد فرهنگی ارزشمندی نیز به دنبال دارد. در حال حاضر متأسفانه با پدیده‌ای به نام ایران‌هراسی روبه‌رو هستیم؛ به‌ویژه دشمنان ایران از طریق تبلیغات منفی تصویری نادرست از کشورمان ارائه می‌دهند. در این میان گردشگری به ‌ویژه گردشگری رمضان، می‌تواند نقشی مؤثر در مقابله با این جریان ایفا کند و چهره واقعی ایران را به جهانیان نشان دهد.

جواهرزاده بیان کرد: علاوه بر این گردشگری از نظر اقتصادی نیز تأثیر بسزایی دارد. برای نمونه در شهر مشهد، مفهوم سوغات زیارت به‌خوبی نمایانگر ارتباط میان گردشگری و اقتصاد است. بسیاری از مقاصد گردشگری کشور اقتصاد خود را بر پایه این صنعت بنا کرده‌اند. شهرهای بزرگ و گردشگرپذیری مانند مشهد نه‌ تنها موجب رونق اقتصادی می‌شوند، بلکه فرصت‌های شغلی فراوانی نیز ایجاد می‌کنند و گردش مالی گسترده‌ای را به همراه دارند.

رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران افزود: هم‌اکنون با مفهوم دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی‌های اینترنتی مواجه هستیم. نسل جوان که مخاطب اصلی شبکه‌های مجازی هستند، بخش عمده‌ای از گردشگران را شامل می‌شوند. همچنین بسیاری از مقاصد به دنبال این هستند که نسل جوان را به سمت خود بکشانند و به این مسئله نیز کشور ما کمتر توجه می‌کند.

جواهرزاده تصریح کرد: نسل جوان زبان خاصی را می‌طلبد و شاید ارتباط با این نسل نیز از طریق شبکه‌های مجازی موثر باشد. استفاده از بیلبورد یا آگهی‌های روزنامه‌ای برای نسل جوان ما جذاب نیست اما تولید محتوا در شبکه‌های مجازی و استفاده از بلاگرها بهتر می‌تواند این نسل را جذب خود سازد و در این حوزه فعالیت‌های بسیاری باید انجام شود.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۱ فروردین ۱۴۰۴ / ۱۴:۱۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1404010100206
  • خبرنگار : 50996