به گزارش ایسنا، طبق گزارش جدید بلومبرگ، سیل خودروهای برقی چینی مانند گریت وال، بیوایدی، چری و سایک، در خیابانهای نقاط دیگری غیر از آمریکا مشاهده میشوند.
در حالیکه آمریکا، کانادا و اتحادیه اروپا، تعرفههایی را برای حمایت از خودروسازان داخلی وضع میکنند، بازارهای نوظهور از خودروهای چینی استقبال کرده و رقابت جدیدی را برای خودروسازان جهانی ایجاد کرده اند.
مکانهایی مانند بانکوک تا ژوهانسبورگ و سائوپائولو، تحت سیطره خودروهای برقی کمهزینه و شیک جدیدی هستند که چین در نیم دهه گذشته، به طور انبوه تولید کرده است.
چین در حال حاضر، با صادرات ۴.۹ میلیون دستگاه خودروی سواری در سال ۲۰۲۴، پیشتاز صادرات خودرو در جهان است که بر اساس گزارش انجمن خودروسازان چین، در مقایسه با کمتر از یک میلیون دستگاه در سال ۲۰۲۰، افزایش چشمگیری نشان میدهد.
«ابی چون تو» از شرکت «اس اند پی گلوبال موبیلیتی»، با مقایسه استراتژی خودروسازان چینی با موفقیتهای گذشته برندهای کره جنوبی و ژاپنی، میگوید: خودروسازان چینی با خودروهای باکیفیت و قیمت رقابتی وارد بسیاری از بازارهای جهانی شده اند. برخلاف پیشینیان خود، آنها همچنین نرمافزارهای پیشرفته و مدلهای مجهز به ویژگیهای پیشرفته را حتی با قیمت پایینتر عرضه میکنند.
با وجود نگرانی آمریکا و اروپا نسبت به تسلط چین بر خودروهای برقی، بیشتر صادرات خودروهای چینی، خودروهای بنزینی مانده است، زیرا بسیاری از کشورهای در حال توسعه، فاقد زیرساختهای خودروهای برقی هستند.
جیم فارلی، مدیرعامل فورد، تهدید رقابتی را تایید کرد و گفت: در بازارهای نوظهور مانند هند و به ویژه آمریکای جنوبی، چینیها بر بازارهای خودرو، تسلط دارند. فورد از برزیل خارج شده است اما قصد دارد در آفریقای جنوبی و تایلند جایگاه خود را حفظ کند.
بر اساس گزارش اویل پرایس، جنرال موتورز واستلانتیس، خودروسازان چینی را به عنوان یک تهدید میبینند، اما برای رقابت با آنها شریک میشوند.
انتهای پیام