رئیس سازمان هواپیمایی کشوری:

مرکز آموزش هوانوردی در گیلان تاسیس شود

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: مرکز آموزش هوانوردی در گیلان تاسیس شود تا زمینه تربیت کادر پروازی و خلبان و مهمان دار و تعمیراتچی و طراح و سازنده و قطعه ساز و ... را فراهم کنیم.

حسین پورفرزانه دوشنبه ۲۷ اسفند در مراسم افتتاح نخستین خط هوایی بومی استان گیلان، صنعت حمل و نقل هوایی را دارای چهار مولفه اصلی شامل ناوگان، فرودگاه، نیروی انسانی و صنعت پشتیبان دانست و اظهار کرد: این چهار مولفه اساس توسعه صنعت حمل و نقل هوایی است.

وی با بیان اینکه کشور ما از نظر تعداد فرودگاه توسعه پیدا کرده است، افزود: در جهان رتبه نهم از نظر تعداد فرودگاه به نسبت مساحت را داریم، اما ناوگان هوایی ایران متناسب با تعداد فرودگاه های ما نیست لذا یا باید رویکرد بزرگ مالک را انتخاب می کردیم و یا به شکل گسترده، سرمایه گذاران خصوصی را به میدان شبکه هوانوردی می آوردیم.

رئیس سازمان هواپیمایی کشور، مدل بومی صنعت ناوگان هوایی کشور را مدل توزیع شده به جای مدل متمرکز دانست و ادامه داد: امروز وظیفه رفع موانع سرمایه گذاری در حوزه صنعت هوانوردی را داریم تا سرمایه گذاران به توسعه ناوگان رغبت کنند.

پورفرزانه با اشاره به صدور مجوز تاسیس برای ایرلاین هایی با سه فروند هواپیما، ادامه داد: امروز این ایرلاین ها بیش از ۱۵ فروند هواپیما دارند و بخشی از بار حمل و نقل هوای کشور بر عهده آنهاست.

وی با تاکید بر لزوم توسعه صنعت هوایی در کشور و استان با کمک نیروی انسانی، عنوان کرد: دو مولفه نیروی انسانی و صنعت پشتیبان بر زمین مانده، یعنی گیلان فرودگاه خوبی دارد و ظرفیت راه اندازی چند ایرلاین نیز در فرودگاه گیلان است، اما نیازمند مراکز تعمیراتی برای پوشش دادن نیاز تعمیرات ناوگان هستیم.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، از سرمایه گذاران خواست به استان گیلان بیایند و مرکز تعمیر قطعه و مرکز تعمیر کامپوننت و مرکز تعمیرات هواپیما را راه اندازی کنند و گفت: اگر ادبیات و فرهنگ صنعت هوانوردی توسعه پیدا نکند، توسعه صنعت هوانوردی مصنوعی خواهد بود و لذا باید به توسعه آموزش هم بپردازم.

وی با اشاره به برخورداری گیلان از دانشگاه های خوب، تاکید کرد: مرکز آموزش هوانوردی در گیلان تاسیس شود تا زمینه تربیت کادر پروازی و خلبان و مهمان دار و تعمیراتچی و طراح و سازنده و قطعه ساز و... را فراهم کنیم.

پورفرزانه نیروی انسانی و صنعت پشتیبان را دو مولفه بقای صنعت هوایی دانست و خاطرنشان کرد: ایکائو علاوه بر پرواز ایمن و امن، پرواز پایدار را در دستور کار دارد و لذا پایداری صنعت هوایی با دو مولفه نیروی انسانی و صنعت پشتیبان فراهم می شود تا دو مولفه ناوگان و فرودگاه را پوشش دهیم.

نقش ایرلاین های بومی در توسعه شبکه هوانوردی

محمد امیرانی، مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران نیز، حیات شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی را در قبال پرواز دانست و اظهار کرد: فرودگاه بدون پرواز معنی ندارد.

وی با اشاره به فعالیت ۵۶ فرودگاه در کشور، تنها یک فرودگاه را دارای شبکه پروازی کامل دانست و بیان کرد: تکمیل شبکه های پروازی در دستور کار شرکت فرودگاه هاست، زیرا تکمیل شبکه پروازی باعث می شود مسافران بیشتری از فرودگاه ها تردد کنند که علاوه بر خدمت رسانی، برای فرودگاه آورده دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی، با اشاره به آمارهای جهانی، فرودگاه های زیر یک میلیون مسافر در سال را سودده ندانست و بیان کرد: شایسته فرودگاه گیلان با این قدمت و سابقه فرهنگی و تاریخی نیست که بدون پرواز باشد لذا ایرلاین های بومی می تواند به توسعه شبکه هوانوردی کشور کمک کند.

امیرانی ایرلاین بومی گیلان را سرلوحه ای برای دیگر سرمایه گذاران دانست تا به توسعه صنعت هوانوردی کشور توجه کنند و گفت: وزیر راه و شهرسازی پیگیر رونق هوانوردی کشور بوده و دغدغه تسهیل ایرلاین ها و مسافران و ایمنی و قیمت بلیط و... را دارد.

وی اظهار امیدواری کرد که در نوروز پیش رو شاهد تردد مسافران در فرودگاه های کشور باشیم و متذکر شد: اپرون و تطویل باند فرودگاه رشت در دستور کار بوده که با کمک منطقه آزاد انزلی محقق می شود.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۷ اسفند ۱۴۰۳ / ۲۳:۵۶
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403122719393
  • خبرنگار : 50040