به گزارش ایسنا، یکی از علاقهمندان خوششانس به اشیای عتیقه، در جریان جستوجو در میان زبالهها، با کشفی حیرتانگیز روبهرو شد. او زمانی که سال گذشته میلادی مشغول جستوجو در سطلهای زباله در «هادسون» واقع در نیویورک بود، به یک طرح دور انداختهشده با قلم و جوهر برخورد که بعدها مشخص شد اثری از «جورج رامنی»، نقاش پرتره مشهور انگلیسی است. این کشف غیرمنتظره زمانی که اوایل این هفته به حراج گذاشته شد، توجه بسیاری را جلب کرد.
یابنده ناشناس اهل هادسون در بیانیهای گفت: «وقتی برای نخستینبار آن را در میان زبالهها پیدا کردم، به نظرم جالب آمد، اما اصلاً تصور نمیکردم که نزدیک به ۳۰۰ سال قدمت داشته باشد. پس از اینکه آن را به خانه بردم و تحقیقی انجام دادم، باورم نمیشد. چطور ممکن است یک طراحی مربوط به اواسط قرن هجدهم از انگلستان، سر از سطل زبالهای در شمال ایالت نیویورک دربیاورد؟»
بر روی قاب این طراحی، نوشتهی «G. Romney» وجود داشت و مُهر کارگاه این هنرمند نیز در پشت آن به چشم میخورد. متخصصان نیز صحت این انتساب را تأیید کردهاند. این طراحی در حراجی «نقاشیهای استادان قدیم نقاشی، بریتانیایی و اروپایی» در Rosebery’s واقع در لندن در تاریخ ۱۲ مارس به فروش گذاشته شد و در حالی که قیمت تخمینی آن ۶۰۰ تا ۸۰۰ پوند (۷۵۰ تا ۱۰۰۰ دلار) برآورد شده بود، در نهایت به مبلغ ۲,۳۶۲ پوند (۳,۰۵۵ دلار) فروخته شد. طبق اعلام مسئولان حراجی، این اثر را یک مجموعهدار خصوصی در مالزی خریداری کرده است.
«لارا لِوو-باسیروف» (Lara L’vov-Basirov) رئیس بخش نقاشیهای استادان قدیم نقاشی بریتانیایی و اروپایی در حراجی «رزبرِیز» در بیانیهای اظهار کرد: «این طراحی از جورج رومنی ماجرای خارقالعاده را پشت سر گذاشته است؛ از نجاتیافتن از سطل زبالهای در شمال ایالت نیویورک، تا ارائه در رزبرِیز لندن، و در نهایت یافتن راه خود به سوی خریداری در مالزی. با وجود اندازه کوچک آن، این اثر روی کاغذ قیمتی فراتر از تخمینها به دست آورد که نشاندهنده اهمیت هنری و داستان شگفتانگیز آن است.»
«رامنی» یکی از برجستهترین نقاشان پرتره در محافل اجتماعی بریتانیا در قرن هجدهم بود و آثار او در مجموعههای بینالمللی معتبر بسیاری ازجمله موزه متروپولیتن هنر، مؤسسه هنر شیکاگو، نگارخانه ملی هنر، موزه هنر فیلادلفیا، و موزه گتی در ایالات متحده نگهداری میشود.
جالب اینجاست که متخصصان حراج، این طراحی را به یکی از شاهکارهای موجود در موزه «فریک»(Frick) مرتبط کردهاند؛ موزهای که کمتر از ۳۲۰ کیلومتر با محلی که این اثر در آن به زباله تبدیل شده بود، فاصله دارد.
بر اساس یادداشتی که در پشت قاب آن نوشته شده، این طراحی «هِنریتا گِرِویل» (Henrietta Greville)، کُنتِس وارویک است. طبق اعلام «رزبرِیز»، این اثر نقاشی مقدماتی برای یک پرتره رنگ روغن از سالهای ۱۷۸۷ تا ۱۷۸۹ از همین کنتس و دو فرزندش است که در مجموعه موزه «فریک» نگهداری میشود. در هر دو اثر، کنتس در حالتی نشسته به تصویر کشیده شده است. خانواده گرِویل از حامیان و دوستان همیشگی رامنی بودند.
اگرچه رامنی بیشتر به خاطر نقاشیهای رنگ روغن خود که معمولاً با قیمتهای دهها هزار دلاری به فروش میرسند شناخته میشود، اما طراحیهای او با قلم و جوهر نیز اغلب در حراجیها ظاهر شده و معمولاً تا حدود ۳,۰۰۰ دلار به فروش میرسند. بر اساس پایگاه داده قیمتهای Artnet، طراحیهای دیگر او از جمله «نقاشی از یک بانو در حالت نشسته» و «نقاشی از یک زن ایستاده» به ترتیب با قیمت ۱,۶۶۴ پوند (۲,۱۰۵ دلار) و ۸۹۶ پوند (۱,۱۳۳ دلار) در حراجی بونهامز لندن در تاریخ ۱۸ فوریه به فروش رسیدهاند.
در هر صورت، هیچ اطلاعاتی درباره محل نگهداری این اثر قبل از یافت شدن آن در سطل زباله در سال گذشته، در دست نیست. اینکه این طراحی چگونه طی قرنها از کارگاه یکی از برجستهترین نقاشان انگلیسی به شمال ایالت نیویورک منتقل شده، همچنان یک معمای جذاب باقی مانده است.
نکته جالب اینجاست که این نخستین بار نیست که یک اثر هنری ارزشمند از میان زبالهها نجات داده میشود.
انتهای پیام