سرهنگ روحالله آشوری در گفتوگو با ایسنا، در خصوص تعداد محورهای حادثهخیز استان مرکزی اظهار کرد: در استان مرکزی محور حادثهخیز، آنچه هست، در واقع نقطه حادثهخیز است که ممکن است در یک محور وجود داشته باشد، به عنوان مثال کیلومتر ۲۰ الی ۶۰ لاین جنوبی محور آزادراه ساوه همدان، موسوم به راه کربلا، یک نقطه آسیبپذیر بوده و حادثهخیز است. در همین محور از سمت همدان، مسیر غرب به شرق به سمت ساوه در لاین جنوبی، هیچ مجتمع خدماتی رفاهی وجود ندارد که رانندگان اقدام به توقف و رفع خستگی کنند تا شاهد وقوع حادثه ترافیکی متاثر از خستگی و خوابآلودگی راننده نباشیم.
وی افزود: نبود جایگاه سوخت در این مسیر نیز موجب بروز استرس و نگرانی برای رانندگانی میشود که سوخت کافی ندارند و هر لحظه باید منتظر اتمام سوخت باشند در نتیجه به محض تمام شدن بنزین باید خودرو را خاموش کرده و به سمت حاشیه جاده هدایت کنند که خطرات خاص خود را دارد.
سرهنگ آشوری با بیان اینکه محور اراک سلفچگان پرترددترین محور استان مرکزی است، گفت: استان مرکزی در میزان تردد وسایط نقلیه عمومی سنگین نظیر اتوبوس، تانکر، کامیون، کشنده و ... رتبه سوم و در نرخ تردد، رتبه هفتم کشور را به خود اختصاص داده است. این استان در کریدور و شاهراه مواصلاتی ایران قرار دارد که مرکز کشور را به غرب، جنوب و جنوب غرب متصل میکند.
سهم فقدان مجتمعهای رفاهی و زیبایی بصری در حادثهخیزی محورهای ساوه
وی با بیان اینکه نقاط حادثهخیزی در محور توره، اراک به قم، اراک به خمین، آزادراه ساوه به همدان، آزادراه ساوه به تهران وجود دارد، افزود: پلیس راه همواره با بیان نقاط حادثهخیز استان مخصوصا محورهای ساوه، خواستار عوامل حادثهخیز شدن آنها از سوی مراجع ذیربط شده است.
وی اظهار کرد: محورهای شهرستان ساوه، کویری و یکنواخت هستند بدین مفهوم که زیبایی بصری و جذابیت ندارند تا رانندگان و مسافران عبوری با توقف خودرو در این محورها رفع خستگی کرده و از زیباییها و امکاناتی نظیر فضای سبز، رستوران و توقفگاههای جذاب استفاده کنند. نبود مجتمعهای اقامتی و رفاهی و زیبایی بصری در برخی محورهای استان، موجب شده است که رانندگان احساس خستگی کرده و عمدتا در ۳۰ کیلومتری انتهایی مسیر، بر اثر خوابآلودگی و خستگی، واژگون شوند.
سرهنگ آشوری گفت: زیبایی بصری و جذابیت محورها موجب شادابی و نشاط رانندگان در هنگام تردد میشود و آمار تصادفات در محورهای دارای این جذابیتها بسیار پایین است، اما متاسفانه برخی محورهای مواصلاتی استان مرکزی که بیشتر آنها در ساوه و زرندیه قرار دارد یکنواخت و خستهکننده هستند.
محورهای پرتصادف استان مرکزی کدامها هستند؟
وی با بیان اینکه آزادراه ساوه همدان یا اتوبان کربلا، محور اراک به سلفچگان، اراک به توره، محور سلفچگان به تهران، محورهای پرتردد و البته پرتصادف استان مرکزی هستند، گفت: میزان تردد در محور اراک به سلفچگان به بالاترین نرم تردد در استان رسیده و به دلیل بالا بودن نرخ تردد، اشباع شده است و بیشترین تصادفات استان مرکزی در محورهای پرتردد بوقوع می پیوندند.
رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی با اشاره به اینکه طول راههای این استان ۶۴۳۱ کیلومتر است، اظهار کرد: بخش عمده ای از این راهها را محورهای فرعی و روستایی تشکیل میدهند که از نرخ تردد بالایی نیز برخوردارند. به عنوان مثال در فرمهین، خنداب، آشتیان و تفرش نزدیک به ۱۶۰۰ کیلومتر راه وجود دارد که راه دسترسی افزون بر ۴۰۰ روستا را تشکیل میدهد و برای کاهش آمار تصادفات در این محورها لازم است با نصب دوربینهای هوشمند و کنترل سرعت، اصلاح هندسی و برطرف کردن نقاط حادثهخیز، روکش آسفالت، تعریض جاده، نصب علائم راهنمایی و رانندگی به میزان کافی، نصب چراغهای چشمک زن و ... زمینه کاهش سوانح رانندگی را فراهم شود.
عامل انسانی، همچنان رکورددار در بروز تصادفات جادهای
سرهنگ آشوری در پاسخ به این پرسش که سهم عامل جاده در وقوع تصادفات رانندگی چقدر است، گفت: عامل انسانی نقش پررنگتری در وقوع تصادفات به نسبت دو عامل دیگر شامل جاده و خودرو دارد. رعایت نکردن قوانین و مقررات توسط رانندگان و خلاء فرهنگ رانندگی موجب شده که بیشترین عامل تصادفات را، عامل انسانی تشکیل دهد که دلیل آن سرعت غیرمجاز، عدم رعایت سرعت مطمئنه در شرایط خاص جوی، خستگی و خوابآلودگی منجر به واژگونی ناشی از یکنواختی جادهها، عدم توجه کافی به جلو و رعایت نکردن فاصله طولی مناسب است.
۸۵ درصد محورهای استان مرکزی فاقد جداکنندهاند
وی با تاکید بر اینکه به طور قطع نمیتوان ادعا کرد که عامل جاده سهمی در وقوع تصادفات ندارد، تصریح کرد: افزون بر ۸۵ درصد محورهای استان مرکزی به صورت رفت و برگشت و فاقد جداکننده است یعنی خودروها به صورت رخ به رخ تردد کرده و هرکدام که اقدام به سبقت کنند یا از جاده منحرف شوند احتمال وقوع تصادفات رانندگی منجر به فوت وجود دارد.
به گفته وی، محورهای رفت و برگشتی باید علاوه بر خطکشی و تابلوهای راهنمایی و رانندگی، جدا کننده نیز داشته باشند چرا که خط طولی و عرضی جاده موجب میشود تا راننده مسیر تردد خود را بشناسد و در نقاط حادثهخیز نیز باید ایمنسازی، آرامسازی تردد و آشکارسازی انجام شود تا رانندگان با کنترل سرعت خود و رعایت دقیق قوانین اجازه ندهد که حادثه ترافیکی اتفاق بیفتد.
چالش تصادفات رخ به رخ
سرهنگ آشوری تصریح کرد: بیشترین علت وقوع تصادفات در محورهای رفت و برگشتی را برخوردهای رخ به رخ تشکیل میدهد و وجود بیش از ۸۵ درصد این محورها در استان مرکزی که نرخ تردد بالایی دارد و در شاهراه ارتباطی و مواصلاتی کشور است یک چالش جدی قلمداد میشود. تفکیک این محورها با نصب نیوجرسی و جداسازی موجب از بین رفتن تصادفات رخ به رخ خواهد شد. محور زالیان، نمونه بارز محور رفت و برگشتی بود که پس از تفکیک و جداسازی آن در سالهای اخیر آمار تلفات جانی آن در یک مقطع تا بیش از ۳۰ نفر کاهش یافت.
وی در ادامه، فرهنگسازی، آموزش قوانین راهنمایی و رانندگی به مردم، تولید و انتشار محتواهایی مناسب توسط رسانهها با محوریت فرهنگ صحیح رانندگی و لزوم رعایت قوانین و مقررات، مشارکت مردم و در نظر گرفتن جرایم و مجازاتهای بازدارنده برای رانندگان متخلف را از جمله راهکارهای عملی برای کاهش میزان تصادفات رانندگی دانست.
رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی با تاکید بر اینکه کمبود مجتمعهای بین راهی تاثیر قابل توجهی در وقوع تصادفات دارد، گفت: احداث مجتمعهای خدماتی و رفاهی نقش موثری در کاهش تصادفات بویژه در محورهای کویری، خستهکننده و یکنواخت دارد. در محورهای شازند به دلیل آب و هوای متنوع این شهرستان، ضرورتی برای تعدد احداث مجتمعهای خدماتی رفاهی نیست، اما در محورهای ساوه و زرندیه به دلیل یکنواختی، این نیاز بیشتر احساس میشود.
اشباع محور سلفچگان به ساوه و تهران از تردد وسایط نقلیه سنگین
وی با تاکید بر اینکه محورهای مواصلاتی شهرستان ساوه به محورهای پرتردد استان مرکزی تبدیل شدهاند، اظهار کرد: محور سلفچگان به ساوه و تهران، به محوری اشباع شده از تردد وسایط نقلیه سنگین تبدیل شده است که تهدیدی برای خودروهای سبک قلمداد میشود. افزایش میزان تردد در آزادراه ساوه همدان نیز به یک معضل تبدیل شده است و طبیعی است که افزایش میزان تردد در کنار رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی موجب رشد سوانح رانندگی خواهد شد.
با سرعت مطمئنه تردد کنید نه سرعت مجاز
سرهنگ آشوری در ادامه، با اشاره به آغاز سفرهای نوروزی به رانندگان توصیه کرد که سرعت مطمئنه را لحاظ کنند نه سرعت مجاز را چرا که سرعت مطمئنه موجب به حداقل رسیدن تصادفات خواهد شد. استفاده از کمربند ایمنی توسط تمامی سرنشینان، استفاده نکردن از تلفن همراه هنگام رانندگی، سوار نکردن کودکان در صندلی جلو، رعایت فاصله طولی مناسب و توجه به دستور پلیس از جمله عوامل سادهای است که از وقوع تصادفات جلوگیری میکند.
۶۰ درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتری ورودی شهرها بوقوع میپیوندد
وی درخصوص اجرای پویش «نه به تصادف» گفت: این پویش راهکاری برای رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی به منظور کاهش قابل توجه آمار جانباختگان ترافیکی است. معمولا ۶۰ درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتری ورودی شهرها بوقوع میپیوندند چرا که خستگی بر راننده غلبه کرده و او برای زودتر رسیدن به مقصد سرعت وسیله نقلیه را افزایش میدهد که نهایتا منجر به انحراف، واژگونی یا برخورد با خودروی دیگری میشود، بر این اساس حضور پررنگ دستگاههای خدمات سفر در ۳۰ کیلومتری شهرها ضروری است.
رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی در ادامه، با اشاره به آمار وقوع تصادفات در ۱۱ ماهه امسال گفت: آمار وقوع تصادفات در ۱۱ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۴ درصد و تعداد جانباختگان نیز ۱۷ درصد کاهش داشته است و براساس آمار موجود، ۹۰ نفر کمتر از سال قبل در حوادث جادهای جان خود را از دست دادهاند. تعداد مصدومین نیز، ۱۵۲ نفر معادل دو درصد به نسبت سال قبل کاهش داشته است.
۵۲ درصد از ترددهای استان مرکزی، غیربومی است
وی با بیان اینکه ۵۲ درصد از ترددهای استان مرکزی غیربومی است، گفت: کاهش سوانح جادهای، تعداد مصدومین و جانباختگان در محورهای استان مرکزی در حالی امسال صورت گرفته است که میزان تردد خودروهای سبک در این مدت یک درصد معادل ۸۳۷ هزار دستگاه افزایش داشته است. پلاکهای غیربومی بیش از نیمی از ترددهای استان را شامل میشود و ناآگاهی آنها نسبت به مسیرها در کنار سرعت غیرمجاز میتواند منجر به حوادث ترافیکی شود.
وی با بیان اینکه میانگین تردد در استان مرکزی از استاندارد کشوری بالاتر است، گفت: اقلیم خاص، تردد پلاکهای غیربومی و افزایش ترددها بویژه وسایط نقلیه سنگین موجب رشد نرخ تردد در محورهای استان شده است. البته با وجود اینکه این مسائل یک چالش و نگرانی جدی محسوب میشود، اما خوشبختانه آمار جانباختگان ترافیکی در ۱۱ ماهه سالجاری روند نزولی به خود گرفته است.
لزوم هوشمندسازی جادههای استان مرکزی
سرهنگ آشوری خواستار هوشمندسازی جادهها و افزایش تعداد دوربین در محورهای مواصلاتی اصلی و فرعی برای کنترل سرعت به منظور کاهش آمار حوادث ترافیکی شد و گفت: برطرف کردن نقاط حادثهخیزی نظیر تقاطع خانهمیران در محور اراک به توره با احداث زیرگذر و اصلاحات هندسی و انجام اقدامات کوتاهمدت زودبازده همراه با آموزش فرهنگ رانندگی، از راهکارهای کاهش تصادفات است و امیدواریم در سال آینده روند سوانح ترافیکی به طور قابل ملاحظهای کاهش یابد.
انتهای پیام