در حالی که این روزها نماهنگی از بازخوانی آهنگی با محتوای نه چندان مناسب توسط کودکان در فضای مجازی وایرال شده و دست به دست میچرخد، خبر مشارکت دانشآموزان تبریزی نظر بسیاری را برانگیخته و حتی بعضی رسانهها این دو را جسورانه با هم مقایسه کرده و دانشآموزان تبریزی را سفیران فرهنگی کشور و الگویی قابل معرفی و قدردانی برای هم سن و سالانشان دانستهاند.
از آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد با شکستن قلکهایی که به وسعت دنیای بزرگ و قلب کوچک، اما مهربان کودکان است، بگیرید تا تهیه بستههای معیشتی با به فروش رساندن نقاشیها به پدران و مادران از جمله کارهایی است که دانشآموزان تبریز را به سوژه این روزهای کاربران فضای مجازی تبدیل کرده است.
هر چند ممکن است امور خیر همه روزه و در اغلب مدارس کشور اتفاق بیفتد، اما خلاقیت در کار خیر و گذشتن از آنچه که برای دانشآموزان، مطلوبترین است، دلی به وسعت اقیانوس میخواهد، مثل گذشتن از ترقههای چهارشنبهسوری، درست در روزهایی که خبر از صدرنشینی تاسفبار استان آذربایجان شرقی در تعدد مصدومان حوادث مرتبط با چهارشنبهسوری به گوشمان میرسد و بزرگ و کوچک به خصوص دانشآموزان در به در دنبال مواد محترقه و منفجره هستند، دانشآموزان مدرسه هجرت تبریز ابتکار به خرج داده و هزینه خرید ترقه و مواد محترقهای را که برای جشن چهارشنبه آخر سال در نظر گرفته بودند، به یک دانشآموز نیازمند بخشیدند تا با نه گفتن به چهار شنبهسوری خطرناک و پیوستن به این کمپین، دل او را هم شاد کرده و عید را قبل از عید به این دانشآموز هدیه دهند.
با توجه به نقش مدارس در انگیزه دادن به دانشآموزان جهت شرکت در امور خیر و تبیین اهمیت کمک به هم نوع ایسنا به سراغ آموزگار پایه چهارم دبستان پسرانه هجرت ناحیه ۵ تبریز رفت.
اصغر حسینزاده گفتوگو را با ذکر خاطرهای از حادثهای تلخ در سالهای گذشته شروع میکند، حادثهای که ساخت بمب دستساز توسط دو دانشآموز در یکی از شهرستانهای استان آذربایجان شرقی منجر به تخلیه چشم یکی از آنان شد و همین رویداد ناگوار، معلم کلاس را برآن داشته تا در روزهای نزدیک به چهارشنبه آخر سال، دانشآموزانش را مجاب کند تا هزینه صرف شده برای خرید مواد محترقه را صرف کاری خیر کنند. اما مجاب کردنی در کار نبوده و بچهها که حرف معلم برایشان حجت است، بی هیچ مقاومتی، پیشنهاد آموزگار خود را پذیرفتهاند.
تبیین اهمیت سلامتی و استفاده صحیح از منابع مالی از اهداف عمده این معلم است که کار فرهنگی را نیز در کنار امر تعلیم ضروری میداند و معتقد است، در مقطع ابتدایی، هیچ شخصی به اندازه معلم در شکلگیری شخصیت بچهها تاثیر ندارد و در اغلب اوقات، اولیای دانشآموزان حتی برای کوتاه کردن مو و شام خوردن بچهها هم دست به دامن معلمان میشوند.
به گفته این آموزگار پایه چهارم دبستان هجرت ناحیه ۵ تبریز، هیچ اجباری در کار نبوده و بچهها بعد از شنیدن این پیشنهاد، یک هفته فرصت داشتند تا داوطلبانه و در صورت تمایل در این اقدام خیر شرکت و به دانشآموزی که هویتش برای آنها مشخص نبود، کمک کنند.
آقا معلم میگوید: این اقدام، کار پرزحمتی نبود، اما نتیجه شگفت انگیز بود و بچهها از همان فردا و به هفته نرسیده، دست پر آمدند. شاید مبلغ جمع شده چندان زیاد نباشد، اما نیت پشت آن و ارزش معنوی کار بچهها بسیار زیاد است.
حسینزاده میگوید: دانشآموزان قول دادهاند تا بعد از اهدای این هزینه، هیچ مواد محترقهای نخرند و آفریننده صحنههای ناراحت کننده نباشند. کار فرهنگی، زمانبر است و به تدریج نهادینه میشود و معتقدم همین حرکت ساده در مدارس قابل اجرا و نتیجهبخش است.
پیش از این، دانشآموزان مدرسهای غیردولتی در ناحیه یک تبریز، نقاشیهای خود را برای تهیه ۲۰۰۰ بسته معیشتی به مادران و پدران خود فروخته و با هزینه آن اقدام به کمکرسانی به نیازمندان کرده و هفته احسان و نیکوکاری و ماه مبارک رمضان را بهانهای برای این اقدام قابل تحسین دانسته بودند.
مشاهده چنین صحنههایی در شهر کریمان آذربایجان و شهر خیریههای متعدد با مردمانی نیکاندیش عجیب نبوده و بچهها با تاسی از گذشتگان، هدیه تولد خود را به جای خرید دوچرخه به نیازمندان میبخشند و یا پول توجیبی خود را مثل کمک ۲۴ میلیون تومانی دانشآموزان دبیرستان دوره دوم مکتب الصادق (ع) میثاق که تصورش را هم نمیکردند با این مبلغ هم بتوان زندانی را از بند رهانید، صرف کار خیر میکنند.
تاثیرپذیری کودکان که در مرحله شکلگیری شخصیت قرار دارند، از محیط و افراد موثر اطرافشان مانند والدین و معلمان تا حدودی منطبق بر نظریه رفتارگرایانی است که کودکان را همچون لوح سفید و نانوشتهای میدانند که توسط مراقبان اولیه، سایر افراد و نهادهای موثر محیط اطرافشان مانند خانواده و مدرسه نگاشته میشوند و اقداماتی خیرخواهانه مانند کار خیر دانشآموزان دبستان هجرت میتواند الگویی برای سایر مدارس و متولیان تعلیم و تربیت باشد که معلمی را جدا از پر کردن ذهن دانشآموزان با دانش تئوری دیده و آنان را برای عمل به رسالت و مسئولیتهای اجتماعی آماده میکنند.
انتهای پیام