روزه‌داری و مطالعه/۴/

تقسیم‌بندی اهداف؛ تاثیرگذار بر ایجاد انگیزه در دانشجویان

روانشناس تربیتی و مدرس دانشگاه گفت: تعیین اهداف کوچک و قابل دستیابی برای هر جلسه مطالعه می‌تواند انگیزه را افزایش دهد.

عفت رسولی ثانی‌آبادی، دکترای تخصصی روانشناسی تربیتی و مدرس دانشگاه امام رضا (ع) در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص ایجاد انگیزه دانشجویان در ماه رمضان اظهار کرد: در زمان روزه‌داری ممکن است دانشجویان با حواس‌پرتی بیشتر و کاهش انگیزه برای مطالعه روبرو شوند. بعضی افراد ممکن است در طول روز احساس خستگی کنند یا دچار بی‌حوصلگی شوند اما می‌توانیم این مشکل را با هدف‌گذاری و تقسیم‌بندی اهداف برطرف کنیم.

وی ادامه داد: تعیین اهداف کوچک و قابل دستیابی برای هر جلسه مطالعه می‌تواند انگیزه را افزایش دهد. به‌طور مثال، به جای اینکه دانشجو بگوید «امروز تمام فصل را بخوانم»، باید در هدف‌گذاری خود فصل را به دو بخش تقسیم کند و بگوید «هر بخش را تا کی مطالعه کنم؟» دانشجویان می‌توانند از تکنیک‌هایی مانند پاداش‌دهی به خود پس از اتمام هر هدف کوچک استفاده کنند تا انگیزه‌شان حفظ شود. قطعا محیطی آرام و بدون حواس‌پرتی نیز می‌تواند به افزایش تمرکز کمک کند. در همین ارتباط باید تلفن همراه و دیگر عوامل حواس‌پرتی را کنار بگذارند.

وی گفت: در ایام ماه مبارک رمضان، ایجاد انگیزه برای مطالعه به ویژه به‌دلیل تغییرات در برنامه‌ریزی روزانه، خواب و شرایط فیزیکی ناشی از روزه‌داری ممکن است چالش‌برانگیز باشد، با این حال، با استفاده از برخی تکنیک‌ها و استراتژی‌ها می‌توان انگیزه را حفظ کرد و به بهترین نحو از زمان مطالعه بهره‌برداری کرد. راهکارهایی پیشنهادی این است که ابتدا دانشجو باید دلیل و هدفش را از مطالعه مشخص کند. داشتن یک هدف معنادار به او انگیزه خواهد داد که حتی در شرایط سخت‌تر نیز به مطالعه ادامه دهد. این هدف می‌تواند کوتاه‌مدت (مثل گذراندن موفق این ترم تحصیلی یا قبولی در یک آزمون یا مسابقه علمی یا المپیاد) یا بلندمدت (مثل رسیدن به یک مقام علمی یا توسعه مهارت‌های خاص) باشد؛ بنابراین ابتدا تعیین هدف و سپس تقسیم اهداف به مراحل کوچکتر می‌تواند حس پیشرفت و موفقیت را برای دانشجو ملموس نماید.

این متخصص حوزه روانشناسی توصیه کرد: دانشجو باید برای حفظ انگیزه، پس از رسیدن به هر هدف کوچک، خودش  را با پاداشی کوچک تشویق کند. این پاداش می‌تواند شامل یک استراحت کوتاه مثل تماشای یک قسمت از برنامه تلویزیونی مورد علاقه‌ یا هر چیز دیگری باشد. این سیستم پاداش موجب می‌شود تا دانشجو احساس موفقیت و انگیزه بیشتری داشته باشد. برای رسیدن به اهداف بزرگ‌تر مانند پایان‌دادن به یک فصل یا موفقیت در یک آزمون، می‌تواند پاداش‌های بزرگ‌تر مانند یک روز استراحت، خرید چیزی که به آن علاقه دارد یا رفتن به یک مکان مورد علاقه و یا موارد دیگری را در نظر بگیرد.

وی مورد بعدی برای ایجاد انگیزه را برنامه‌ریزی دقیق و واقع‌بینانه عنوان و بیان کرد: در ماه رمضان، ساعات مطالعه باید به‌دقت و متناسب با شرایط دانشجو تنظیم شود. برنامه‌ریزی برای مطالعه در ساعات پرانرژی و تقسیم‌بندی مطالعه به بخش‌های کوچک‌تر می‌تواند به دانشجو کمک کند تا انگیزه‌ وی حفظ شود و احساس نکند که مطالعه یک کار خسته‌کننده و طولانی است.

این مشاور تحصیلی دانشجویان تاکید کرد: دانشجو نباید از خودش توقع زیادی داشته باشد به‌عنوان مثال نباید در همه ساعات روز به‌طور کامل مطالعه کند. او می‌تواند زمان‌های کوتاه اما با کیفیت را برای مطالعه انتخاب کند. استفاده از روش‌های مختلف و جذاب برای مطالعه می‌تواند کمک کند که مطالعه برایش یکنواخت و کسل‌کننده نشود. دانشجو می‌تواند از ویدئوهای آموزشی، نمودارها، یادداشت‌های رنگی، یا حتی حل مسائل و تمرینات به‌صورت گروهی استفاده کند. گاهی‌اوقات تغییر محیط، مثلا مطالعه در محیطی آرام و متفاوت (مثل کتابخانه یا فضای باز) می‌تواند به او کمک کند تا ذهنش فعال و انگیزه‌اش افزایش یابد.

استاد دانشگاه امام رضا (ع) توصیه کرد: تشکیل یا پیوستن به گروه‌های گروهی کلاسی یا گروه‌های مطالعه می‌تواند به او انگیزه دهد تا بیشتر مطالعه کند. وقتی دانشجو در گروه‌های مطالعه با دیگران به تبادل نظر می‌پردازد، احساس مسئولیت بیشتری پیدا می‌کند و انگیزه او برای مطالعه افزایش می‌یابد. شرکت در برنامه‌های آنلاین یا جلسات بحث و گفت‌وگو در مورد موضوعات درسی نیز می‌تواند علاوه بر افزایش انگیزه، احساس تعهد و رقابت سالم را در وی، ایجاد کند.

رسولی ثانی‌آبادی گفت: تبدیل مطالعه به یک عادت روزانه در ماه رمضان می‌تواند به دانشجو کمک کند تا انگیزه‌اش حفظ شود. بهتر است دانشجویان در طول این ماه، روزانه زمان خاصی را به مطالعه اختصاص دهند و این کار را به بخش جدایی‌ناپذیر از روتین روزانه‌ خود تبدیل کنند. قبل از شروع مطالعه، هدف و دلیلی که برای مطالعه دارد را به خود یادآوری کند. یادآوری دلیل اصلی که «چرا مطالعه می‌کند؟»، می‌تواند انگیزه دانشجو را تقویت و کمک کند تا از حواس‌پرتی‌ها دور شود. دانشجو به جای اینکه فقط به نمرات یا موفقیت‌های فوری فکر کند، باید سعی کند به یادگیری به‌عنوان یک مسیر رشد و پیشرفت نگاه کند. این تغییر در نگرش، می‌تواند او را به یک انگیزه پایدارتر برساند.

این مشاور برنامه‌ریزی درسی خاطرنشان کرد: قطعا ماه مبارک رمضان نه فقط یک دوره برای تقویت اراده، بلکه فرصتی برای رشد روحی و معنوی است. دانشجویان می‌توانند این انگیزه را در مطالعه‌ خود منعکس کنند و به خودشان یادآوری کنند که با یادگیری و کسب علم، در مسیر رشد فردی و اجتماعی قدم بر می‌دارند. ایجاد انگیزه در ماه رمضان نیازمند رویکردی متفاوت است. دانشجو شایسته است به‌طور خاص به شرایط فیزیکی و روحی این ماه نیز توجه داشته باشد و با برنامه‌ریزی منظم، استفاده از روش‌های متنوع مطالعه، تقسیم اهداف به مراحل کوچکتر، پاداش‌دهی به خود و جلب حمایت اجتماعی، انگیزه‌اش  را در این ایام حفظ کند و بهره‌وری خود را در مطالعه افزایش دهد.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۲۳ اسفند ۱۴۰۳ / ۰۷:۴۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403122316093
  • خبرنگار : 50072