رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق ایران:

بخش خصوصی دیگر نمی‌تواند به وعده‌های غیرشفاف دل ببندد

رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق ایران و رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان گفت: بخش خصوصی دیگر نمی‌تواند به امهال‌های موقت و وعده‌های غیرشفاف دل ببندد.

فرج‌الله معماری امروز ۲۲ اسفند با اشاره به ابعاد و پیامدهای مصوبه دولت درباره جبران خسارات ناشی از قطعی برق و گاز واحدهای تولیدی، اظهار کرد: با نگاهی به این مصوبه، یک پرسش اساسی مطرح می‌شود آیا دولت واقعاً قصد حمایت از تولید را دارد یا صرفاً تلاش می‌کند از مسئولیت خود در قبال بحران انرژی شانه خالی کرده و بار هزینه‌ها را بر دوش بخش خصوصی بیندازد؟

رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق ایران تأکید کرد: در این مصوبه، بیش از آنکه حمایتی از بخش خصوصی مشاهده شود، انتقال مسئولیت دولت به تولیدکنندگان به چشم می‌خورد. این مصوبه نه جبران خسارات را دربردارد و نه حمایت مؤثر از تولید، بلکه صرفاً شامل امهال و تعویق بدهی‌هاست که در نهایت بار مالی مضاعف بر بنگاه‌های اقتصادی تحمیل خواهد کرد.

معماری ادامه داد: مسئله اصلی این است که تعطیلی‌های ناشی از بحران انرژی، نتیجه سوءمدیریت دولت‌های گذشته در تأمین پایدار انرژی است، اما هزینه‌های مالی این بحران مستقیماً بر دوش تولیدکنندگان گذاشته می‌شود. این رویکرد با روح اصل ۴۴ قانون اساسی و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در تعارض است، چراکه دولت وظیفه دارد محیط کسب‌وکار را تسهیل کند، نه اینکه با ایجاد موانع جدید، عرصه را بر تولیدکنندگان تنگ‌تر کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران این مصوبه را دارای ابهامات و چالش‌های اجرایی متعددی دانست که اجرای آن را در عمل ناکارآمد و فاقد اثربخشی کافی می‌کند.

او با برشمردن ۹ مورد از مهم‌ترین ابهامات و چالش‌های این مصوبه، اظهار کرد: عدم شفافیت میزان تسهیلات مشمول امهال از جمله این ابهامات است، در متن مصوبه تنها ذکرشده که «بخشی از تسهیلات» امهال خواهد شد، اما این بخش دقیقاً چقدر است؟ هیچ عدد و معیار شفافی ارائه نشده است.

وی از فرایند پیچیده و غیرشفاف تأیید امهال به عنوان دیگر ابهام این مصوبه نام برد و گفت: مشروط کردن این امهال به تأیید وزیر صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی، فرایند تخصیص را طولانی، پیچیده و مستعد مداخلات غیرشفاف می‌کند. همچنین «ابهام در مدت زمان امهال» دیگر ابهام موجود در این مصوبه است، استفاده از عبارت «تا شش ماه» این امکان را ایجاد کرده که این امهال حتی یک‌ماهه باشد و هیچ حداقل زمانی برای آن در نظر گرفته نشده است.

معماری از عدم معافیت‌های مالیاتی به عنوان چهارمین چالش و ابهام موجود در این مصوبه نام برد و عنوان کرد: دولت هیچ معافیتی در نظر نگرفته و صرفاً پرداخت مالیات را به تأخیر انداخته است، درحالی‌که بسیاری از کسب‌وکارها در این مدت حتی درآمدی نداشته و صرفاً براساس تصمیم دولت تعطیل‌ شده‌اند.

وی از عدم تعریف مشخص برای «واحدهای تولیدی آسیب‌دیده» به عنوان دیگر ابهام این مصوبه یاد کرد و افزود: مشخص نیست چه واحدهایی مشمول این طرح خواهند شد؟ بر چه معیاری؟ آیا شرکت‌های کوچک و متوسط نیز در این دسته قرار دارند؟ این ابهامات می‌تواند زمینه‌ساز سوءاستفاده‌های اداری شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان با بیان اینکه عدم‌ حمایت در حوزه تأمین اجتماعی از دیگر ابهامات موجود در مصوبه اخیر است، ادامه داد: پرداخت بدهی تأمین اجتماعی همچنان الزامی است و این مصوبه هیچ امتیازی برای کاهش هزینه‌های بیمه‌ای کارفرمایان ارائه نمی‌کند.

معماری با بیان اینکه نامشخص بودن شرایط اوراق مالی از دیگر چالش‌ها و ابهامات موجود در این مصوبه است اظهار کرد: از جمله نرخ سود، مدت سررسید و نحوه نقدشوندگی این اوراق هنوز مشخص نشده است که خود می‌تواند مشکلات و پیچیدگی‌های بانکی برای تولیدکنندگان ایجاد کند.

وی از عدم‌ حمایت از صنایع کوچک و متوسط (SMEs) به عنوان دیگر انتقاد وارده به این مصوبه نام برد و افزود: دولت در بند ۴ این مصوبه هیچ برنامه‌ای برای حمایت از صنایع کوچک و متوسط ارائه نکرده است، درحالی‌که این واحدها بیشترین آسیب را از قطعی‌های مکرر برق و گاز متحمل شده‌اند. در مقابل، تمرکز صرفاً بر صنایع بزرگ بوده که آن هم بر اساس قوانین جاری جزو وظایف ذاتی دولت محسوب می‌شود و اقدام فوق‌العاده‌ای به‌ حساب نمی‌آید.

رئیس اتاق سمنان از عدم‌ جامعیت مصوبه به عنوان دیگر اشکال وارده به مصوبه اخیر نام برد و تصریح کرد: در این مصوبه فعالان اقتصادی غیر از واحدهای تولیدی کاملاً فراموش شده و از دیدگاه دولت آنان ظاهراً دچار هیچ نوع خسارت و زیان ناشی از قطعی برق و گاز نشده‌اند؟!

رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق ایران با گلایه از شیوه تصمیم‌گیری دولت در این بخش، خواستار شنیدن صدای بخش خصوصی و مشارکت واقعی فعالان اقتصادی در فرآیند سیاست‌گذاری شد و گفت: مشاهده می‌شود که وزارت صنعت، معدن و تجارت در فضای ذهنی خارج از واقعیت‌های موجود کسب‌وکار و اقتصاد ایران، تصمیمات یک‌طرفه و دولتی اتخاذ می‌کند و برای اصلاح این روند نیز تلاشی صورت نمی‌گیرد.

رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق ایران تأکید کرد: اگر دولت واقعاً قصد حمایت از تولید را دارد، باید تصمیمات اصلاحی و تکمیلی اتخاذ کند.

وی با طرح برخی از پیشنهادهای مشخص خود برای رفع این مشکل گفت: معافیت حداقل ۵۰ درصدی حق بیمه کارفرمایان در دوران تعطیلی‌های اجباری، پرداخت بخشی از حقوق کارگران توسط دولت برای کاهش فشار بر کارفرمایان، حذف فرآیندهای پیچیده اداری در امهال تسهیلات و مالیات، تدوین بسته حمایتی ویژه برای بنگاه‌های کوچک و متوسط (SMEs)، برنامه‌ریزی جامع برای جلوگیری از بحران انرژی و ارائه راهکارهای بلندمدت با مشارکت بخش خصوصی و تسری این تسهیلات به سایر فعالان اقتصادی غیر واحدهای تولیدی که از قطعی گاز و برق آسیب دیده‌اند از جمله پیشنهادات و راهکارهایی است که می‌تواند به بهبود شرایط کمک کند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان تأکید کرد: حمایت از بخش خصوصی و ایجاد محیط رقابتی سالم از وظایف اساسی دولت است. دولت باید شرایط فعالیت اقتصادی را تسهیل کرده و در شرایط بحرانی، حمایت مالی مؤثر و هدفمند از بنگاه‌های تولیدی را در دستور کار قرار دهد. با این حال، مصوبه اخیر به‌جای آنکه راهگشا باشد، تولیدکنندگان را با چالش‌های جدید مواجه کرده و هزینه‌های تولید را افزایش خواهد داد.

رئیس اتاق سمنان افزود: بخش خصوصی دیگر نمی‌تواند به امهال‌های موقت و وعده‌های غیرشفاف دل ببندد؛ انتظار ما اقدامات واقعی، شفاف و جبرانی از سوی دولت است. همچنین دولت باید مسئولیت هزینه‌های ناشی از سوءمدیریت دولت‌های گذشته را بپذیرد و به‌عنوان دولت جمهوری اسلامی ایران، اقدامات عملی و فوری برای جبران خسارات واحدهای تولیدی انجام دهد.

معماری با بیان اینکه حمایت‌های شکلی دیگر پاسخگو نیست اظهار کرد: بخش خصوصی خواهان اقدامات واقعی، شفاف و جبرانی است.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۲ اسفند ۱۴۰۳ / ۱۵:۲۲
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1403122215800
  • خبرنگار :