معاون آموزشی وزارت بهداشت:

در ادغام آموزش پزشکی با بخش بهداشت تعمیق خوبی شکل نگرفت/گاهی به انتزاع فکر می‌کنم

معاون آموزشی وزارت بهداشت بابیان اینکه سیاست اصلی ادغام آموزش پزشکی با بهداشت درمان صحیح بوده است، گفت: ما در اجرای این طرح نتوانستیم به خوبی تعمیق را انجام دهیم. در واقع مشکلات آموزش در بدنه سخت بهداشت و درمان گاهی این انگیزه را در من ایجاد می‌کند که به بحث انتزاغ فکر کنم.

دکتر سید جلیل حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن بیان این مطلب به موضع خود برای ادغام مجدد دو حوزه آموزش عالی و آموزش پزشکی اشاره و اظهار کرد: بحث ادغام آموزش پزشکی در بهداشت و درمان در هیچ کشور دنیا به این صورت عظیم نمونه ندارد. چون بنده سالیان سال در آموزش پزشکی کار کردم؛ حتی زمانی که مجلس شورای اسلامی مصوب کرد آموزش پزشکی از بهداشت و درمان جدا شود، من آن زمان بسیار علاقه‌مند بودم این انتزاع صورت نگیرد.

وی در ادامه با بیان اینکه مخالف جدا شدن آموزش پزشکی از بهداشت بودم، تصریح کرد: در آن زمان یک ستادی ویژه‌ای در این زمینه راه اندازی کردیم که بنده محور این ستاد بودم. در این زمینه از سازمان بهداشت جهانی، اساتید، وزرا و دانشگاه‌ها کمک گرفتیم تصور می کنم ظرف دو ماه توانستیم نمایندگان مجلس را متقاعد کنیم تا مصوبه انتراغ این حوزه از بهداشت را متوقف کند؛ به طوریکه این امر در مجلس شورای اسلامی سابقه نداشت که مصوبه خودش را دو ماه بعد لغو کند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار کرد: واقعیت این است که نتوانستیم ادغام آموزش پزشکی با بهداشت را به خوبی انجام دهیم. بحث بهداشت و درمان همه ظرفیت وزارت بهداشت را به خود معطوف کرده و  بودجه‌ها همه در این جهت صرف می‌شود؛ چرا که نیاز مردم این حوزه است.

دکتر جلیلی خاطرنشان کرد: بودجه‌های آموزش پزشکی و توجه به این حوزه مورد غفلت قرار می گیرد. در این شرایط یک رئیس دانشگاه بجای اینکه به موضوع آموزشی بپردازد، فقط مشکل تامین تجهیزات، بهداشت، بیمارستان‌ها و دستگاه‌ها را دارد.

وی افزود: اگر بنا بر فرمایش رئیس جمهور که می گوید، باید سهم سلامت را که حدود ۷ تا ۸ درصد است را تامین کنیم، اگر این بودجه تامین شود یک نظم مشخصی بین آموزش، بهداشت و درمان ایجاد خواهد شد. در صورت تحقق این امر ضرورتی به جدا کردن آموزش از بدنه بهداشت و ادغام آن با آموزش عالی نیست.

معاون آموزشی وزارت بهداشت تاکید کرد: در هیچ رشته‌ای از رشته‌های وزارت علوم آموزش‌های مهارتی که در پزشکی صورت می‌گیرد اتفاق نمی‌افتد؛ به طور مثال مهندس برق وقتی فارغ‌التحصیل می‌شود، توربین‌ها و سدها را نمی‌شناسد. یا اینکه فارغ‌التحصیلان اقتصادی وزارت علوم نیز بانک‌ها، چک و مبادلات اقتصادی را به دلیل اینکه در محل آموزش‌های لازم را ندیدند، نمی‌شناسند.

جلیلی با بیان اینکه سیاست اصلی ادغام آموزش پزشکی با بهداشت درمان صحیح بوده است، گفت: ما در اجرای این طرح نتوانستیم به خوبی تعمیق ادغام انجام دهیم. با این شرایط اگر انتزاع از حوزه بهداشت مطرح باشد، دوست دارم که این اتفاق نیفتد؛ اما مشکلات آموزش در بین بدنه سخت بهداشت و درمان گاهی این انگیزه را در من ایجاد می‌کند به بحث انتزاغ فکر کنم.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۲ اسفند ۱۴۰۳ / ۰۹:۲۵
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 1403122215326
  • خبرنگار : 71567