افتتاح ۲۹ کیلومتر از آزادراه مراغه - هشترود با حضور وزیر راه

با حضور وزیر راه و شهرسازی، استاندار آذربایجان‌شرقی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران کشوری و استانی آئین بهره‌برداری بخشی از آزادراه مراغه-هشترود (حدفاصل کیلومتر ۱۳ الی ۴۲) برگزار شد.

هوشنگ بازوند، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور روز سه‌شنبه ۲۱ اسفند در این آئین از پیگیری های استاندار و نمایندگان آذربایجان‌شرقی در راستای تکمیل پروژه های عمرانی استان قدردانی کرد و گفت: امروز همزمان با حضور وزیر راه، دو آزادراه با سرمایه‌گذاری ۱۴ هزار میلیارد تومان افتتاح خواهد شد.

وی به مزایای افتتاح این آزادراه اشاره کرد و گفت: حدفاصل ۲۹ کیلومتر که افتتاح شد یکی از پرحادثه‌ترین مناطق جاده‌ای کشور بود که با افتتاح این آزادراه شاهد کاهش تلفات خواهیم بود و همچنین اتصال سه استان آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی و کردستان از جمله مزیت های این آزادراه است.

وی به بهره‌مندی کامل از منافع اقتصادی و اجتماعی این منطقه تاکید کرد و افزود: کریدور تمرچین-سرخس، مرکز اقلیم کردستان عراق را به تهران وصل‌ می‌کند که مکمل محور ریلی غرب به شرق است.

سید فرید موسوی، نماینده مردم مراغه و عجب شیر در مجلس شورای اسلامی در این آئین، افتتاح این آزادراه را نمادی از تلاش، صبر و پیگیری‌های مستمر مردم مراغه و هشترود عنوان کرد و گفت: صبر، مظلومیت و پشتکار مردم این منطقه، پروژه را تکمیل می‌کند.

وی با بیان اینکه تکمیل این پروژه با فراز و فرود های عظیم مورد بهره‌برداری قرار گرفت، افزود: از سال ۱۳۹۵ نیز به شخصه پیگیر حل مسئله این پروژه بودم.

وی آمار و ارقام تصادفات این جاده طی پنج سال گذشته را تشریح کرد و گفت: از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۲ حدود چهار هزار و ۶۱۹ تصادف که دو هزار و ۲۱۹ مورد آن مربوط به سبقت بوده، در این مسیر رخ‌داده که سه هزار و ۳۸۵ مورد مصدوم و ۲۳۰ نفر فوتی داشته است.

فرامرز شاهسواری نماینده مردم هشترود و چاراویماق در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم، علت اصلی مهاجرت و کوچ شهروندان این دو شهرستان را نبود زیرساخت ها عنوان کرد و گفت: راه‌های روستایی و شهری هشترود و چاراویماق وضعیت نامناسبی دارند.

وی وضعیت اتوبان زنجان-تبریز را اسفناک توصیف کرد و افزود: این اتوبان یک مسیر بین‌المللی با ظرفیت‌های اقتصادی است که متاسفانه وضعیت بسیار نامطلوبی دارد و در این راستا نیز برای شهرستان‌های چاراویماق و هشترود مشکلاتی پیش‌ می‌آورد.

به گزارش ایسنا، آزادراه مراغه – هشترود به عنوان یک طرح ملی به صورت مشارکتی در حال اجراست و ۲۰ درصد از منابع آن از سوی قرارگاه خاتم‌الانبیاء، ۲۰ درصد بانک سپه و ۶۰ درصد هم توسط دولت تامین می‌شود.

‎برای احداث ۲۹ کیلومتر از آزادراه مراغه – هشترود با ‎عنوان یک طرح ملی، ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است که بخشی از سهم دولتی آن به میزان چهار هزار میلیارد ریال از طریق تبصره ماده ۵۶ و با عاملیت بانک ملی و مشارکت بانک‌های تجارت و رفاه تامین شد.

‎آزادراه مراغه – هشترود چهار خط عبوری رفت و برگشت و ۲۶.۴ متر عرض دارد و از ۲ بخش شامل «قطعه ۶ کیلومتری در سمت شرق آزادراه زنجان – تبریز» و «چهار قطعه جمعا به طول ۱۰۴ کیلومتر در غرب آزادراه زنجان – تبریز» تشکیل می‌شود.

‎قطعه ۶ کیلومتری این آزادراه، شهر هشترود را به آزادراه زنجان – تبریز وصل کرده و چهار قطعه دیگر نیز تردد اهالی شهرستان‌های مراغه، بناب، ملکان، عجبشیر، میاندوآب، سقز، بانه و نقده به مرکز کشور را تسهیل می‌کند.

‎مطالعات مربوط به مسیر قطعه‌های یک تا پنج این آزادراه مصوب است و ۲۹ کیلومتر افتتاحی در روز جاری، بخش‌هایی از قطعه‌های دوم و سوم این آزادراه را در بر می‌گیرد.


‎برای احداث این ۲۹ کیلومتر ۶.۳ میلیون مترمکعب خاکبرداری و ۲.۲ میلیون مترمکعب نیز خاکریزی شد و ‎ارزش روز آن ۷۲ هزار میلیارد ریال است.

‎همچنین از دیگر بخش‌های عملیات اجرایی این ۲۹ کیلومتر می‌توان به ۲۸۵ هزار مترمکعب زیراساس، ۱۴۵ هزار مترمکعب اساس، ۲۲۵ هزار تن آسفالت، ۹۶ هزار مترمکعب بتن‌ریزی، ۸.۵ هزار قطعه نیوجرسی، ۲۱۵ هزار متر خط کشی و ۲۲ هزار کیلوگرم علایم و ارتباطات اشاره کرد.

‎در صورت تکمیل ۱۳ کیلومتر ابتدایی قطعه دوم حدفاصل کیلومتر صفر تا ۱۳، سه کیلومتر انتهایی قطعه سوم و سه کیلومتر ابتدایی قطعه چهارم حدفاصل کیلومتر ۴۲ تا ۴۸، اتصال این بخش به شهر مراغه میسر می‌شود.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۱ اسفند ۱۴۰۳ / ۱۶:۳۲
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1403122115042
  • خبرنگار : 50627