سعید جلیلی، عضو بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به برنامه دیدار هرساله رهبر انقلاب اسلامی اظهار کرد: دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب در ماه رمضان، هر سال تقریباً بدون وقفه برگزار میشود. گاهی این دیدارها از نظر کیفیت و مشارکت دانشجویان بالاتر بوده و گاهی نیز با مشکلاتی مواجه شده است، مانند دوران کرونا که موجب کاهش رونق این دیدارها شد. با این حال، حضرت آقا همواره به فضای دانشگاهی و قشر دانشجو و نخبگان توجه داشته و سعی کردهاند این ارتباط را حفظ کنند.
وی با اشاره به مطالبات رهبری در دیدار با دانشجویان اظهار کرد: مسئله حائز اهمیت در این دیدارها، موضوعاتی است که رهبری در جمع دانشجویان مطرح میکنند. برای مثال، در آخرین دیدار حضرت آقا با دانشجویان، پس از نطق آنها و بیان دغدغههایشان، ایشان به صراحت بر لزوم "بازگشت به دانشگاه" تأکید کردند. این بازگشت به معنای انفعال جریان دانشجویی نیست؛ بلکه به این معناست که دانشجویان باید مسائل کشور را به دانشگاه آورده و در آنجا مورد بررسی قرار دهند.
عضو بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، در خصوص اهمیت توجه به فرمایشات رهبر انقلاب و لزوم بازگشت به دانشگاهها بیان کرد: این صحبتها بخشی از دغدغههای ماست که در سالهای اخیر، به ویژه در یک سال گذشته، تا حدودی مغفول واقع شدهاند. جریان دانشجویی باید بیش از پیش خود را با دستور رهبر انقلاب که فرمودند «به دانشگاه برگردید» مورد خطاب قرار دهد. این بازگشت به معنای حل مسائل در حوزههای علمی، فناوری و فرهنگی است. حقیقت این است که دانشجو میتواند و باید نشان دهد که دانشگاه میتواند راهحل اصلی برای موضوعات مطرح شده در کشور باشد.
وی افزود: در این راستا، حضرت آقا بیان کردند که دانشگاه باید نقطه تمرکز و قلب تپنده کشور و تمدن باشد. اگر اتفاقی در بیرون دانشگاه رخ میدهد، باید آن را به درون دانشگاه بکشاند و دربارهاش بحث کند. به عنوان مثال، در حوزه بینالملل، مسئله فلسطین مطرح بود که برخی دانشجویان اروپایی و آمریکایی حتی یک قدم جلوتر از دانشجویان ما عمل کردند و مظلومیت مردم فلسطین را در فضای دانشگاه خود تبلیغ کردند.
جلیلی با بیان اینکه در مسائل داخلی نیز دانشگاه نقطه آغاز بسیاری از مطالبات اجتماعی و سیاسی بوده است، اظهار کرد: برخی از جریانات سیاسی این نکته را بهتر درک کردهاند و متأسفانه برخی دیگر گاهی در صدد سوءاستفاده از فضای دانشگاهی برآمدهاند. بنابراین، جریان دانشجویی باید فعال باشد و اجازه ندهد که این محیط تحریف شود یا مورد سوءاستفاده قرار گیرد.
وی ادامه داد: حضرت آقا همچنین تأکید کردند که اگر دانشجویان معترض به دخالت نهادهای غیرمرتبط در امور دانشگاه هستند، خودشان باید پیشقدم شوند و امور دانشگاهی را رهبری کنند. برای مثال، اگر در کلاس درسی، استادی مطالبی خلاف منافع ملی و آرمانهای جمهوری اسلامی را ترویج میکند، انتظار میرود که خود دانشجویان و نخبگان وارد عمل شوند و به اصلاح این وضعیت بپردازند. این فرمایشات نشاندهنده مسئولیتپذیری دانشجویان در قبال فضای علمی و اجتماعی دانشگاه است و تأکید بر لزوم اقدام فعالانه از سوی آنها دارد.
وی با اشاره به بحثهای مطرح شده از سوی دانشجویان عنوان کرد: دانشجویان در دیدارهای خود با رهبر انقلاب، سعی میکنند مسائل روز را مطرح کرده و از این تریبون طلایی استفاده کنند. این دیدارها فرصتی است تا دانشجویان چکیده فعالیتهای یک سال گذشته خود را در یک ترازو قرار دهند و کنشهای خود را با آرمانهایشان مقایسه کنند. همچنین، مطالبات و انتظارات خود را به قلهای که هدفشان است، بیفزایند و از این ترکیب، نتیجهگیری کنند.
جلیلی در ادامه به نقش نشریات دانشجویی برای طرح مسئله دانشجویان در دیدار با مسئولان اشاره کرد و گفت: نشریات دانشگاهی در سال گذشته با توجه به فضای ملی و بینالمللی، شعاری نانوشته برای خود متصور شدند که «قلم باید در امتداد علم حرکت کند». این بدان معناست که نشریات باید مسیر روشنی را برای مخاطبان خود ترسیم کنند. ما نشریات دانشگاهی را به عنوان رسانهای خردمحور میدانیم که وظیفهاش هدایت افکار عمومی دانشگاهی است. این نشریات باید پاسدار اندیشهها باشند و به مسائل مهمی چون فلسطین و مقاومت بپردازند.
وی افزود: در مواجهه با مسئله فلسطین و مقاومت، رهبری به زیست قرآنی انسان فلسطینی اشاره کردند که موجب ایستادگی او در برابر ظلم و قلدری جهانیان شده است. این موضوع نشان میدهد که روایت درست از مقاومت و پیروزی بر عهده نشریات دانشگاهی و جریان دانشجویی است. اگر ما روایت نکنیم، خود به روایت تبدیل خواهیم شد.
جلیلی همچنین به مسئله مذاکره و شناخت نظم جدید جهانی پرداخت و گفت: ما تجربیات تلخی داریم و قدرتهایی وجود دارند که با قلدری میخواهند مسائلی را به ما تحمیل کنند. اینجا نیز نقش نشریات دانشگاهی به عنوان رسانهای مهم است که باید ضمن روایت درست تجربیات گذشته، تأکید کنند که نگاه به داخل و اتکا به مردم و کشور اصلیترین نقطه قوت ما در مواجهه با دشمن خارجی است.
این فعال دانشجویی به نقش نشریات دانشجویی اشاره کرد و گفت: نشریات دانشگاهی باید در فضای تبیینی و حل مسئله وارد شوند و به عنوان پشتوانهای برای مسئولین کشور عمل کنند. همچنین، این نشریات میتوانند به عنوان فضایی همدل و وحدتآفرین میان مردم نقشآفرینی کنند. فراتر از اینها، باید بیشتر درباره فضای اقتصادی صحبت کنیم. ما هماکنون با طوفان تحریمهای ظالمانه روبرو هستیم که رکود تولید و زخمهای تورمی را بر اقتصاد کشورمان تحمیل کرده است. توسعه صنایع بومی و صادرات غیرنفتی یکی از راهکارهایی است که پیشنهاد میشود، اما باید به دنبال راهکارهای دیگری نیز باشیم که با این مسائل مقابله کند.
وی افزود: این مسائل به جریان دانشگاه برمیگردد؛ چراکه ما جریان دانشگاهی را یک جریان عملگرا و راهبردساز میدانیم. صرفاً بیان یک شعار و گذر از آن کافی نیست. ما باید در حوزه اقتصادی، عملکرد مسئولین را مورد ارزیابی قرار دهیم و اثر آن را در حوزه معیشتی مشاهده کنیم. همچنین، نگاهی فراتر از مسائل روزمره، یعنی بالاتر از تحریمها و فشارهای اقتصادی نیز ضروری است. این نگاه به آینده، موضوع دانش و فناوری است. اکنون ما در شتابانترین حالت ممکن به سمت دانشگاه فناوری حرکت میکنیم و با برخی شکستها و عقبافتادگیها مواجه هستیم؛ اما افقهایی نیز پیش روی خود داریم که اگر آنها را غنیمت بشماریم، میتوانیم عقبافتادگیهای تاریخی را جبران کنیم.
جلیلی به اهمیت هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت: هوش مصنوعی یکی از ستونهای اصلی اقتصاد آینده است و مبنای آن تحلیلهای عظیم دادهای است؛ اما این دادهها از کجا قرار است بیاید؟ اگر دادهای به هوش مصنوعی داده نشود، تحلیلی نیز وجود نخواهد داشت. دانشگاه باید در این زمینه نقشآفرینی کند و نظام آموزشی ما باید به سمت تولید داده و اطلاعات حرکت کند و بسترهای فنی و زیرساختهای مهندسی برای گسترش هوش مصنوعی را فراهم آورد. اگر از فرصت هوش مصنوعی استفاده کنیم، میتوانیم عقبافتادگیها را جبران کنیم؛ اما اگر غفلت کنیم، جبران آن کار آسانی نخواهد بود.
وی همچنین به مسئله فناوری هستهای اشاره کرد و گفت: فناوری هستهای نیز یکی از بخشهای اصلی جهان آینده است. انرژی در دنیای فردا دیگر مبتنی بر نفت نخواهد بود. ما باید فناوری هستهای را در ابعاد مختلف توسعه دهیم؛ زیرا وقتی صحبت از علوم و فنون هستهای میشود، منظور تنها تسلیحات نیست. ما باید هوشیار باشیم و ضمن تایید فرمایشات رهبر انقلاب درباره انرژی هستهای، به ابعاد عمیقتر دانش و فناوری هستهای بپردازیم.
جلیلی در پایان اظهار کرد: مسائلی که فراتر از مشکلات روزمره هستند، انتظار میرود که هم جریان دانشجویی به آنها بپردازد و هم مورد توجه مسئولین قرار گیرد.
انتهای پیام