حسین محمدزاده در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: این اقدام که به منظور توسعه حملونقل ترکیبی و تسهیل جابهجایی کالاها در مسیرهای بینالمللی به مقصد و مبدأ ایستگاه لطفآباد انجام شده است، برای تجار و شرکتهای حملونقل حائز اهمیت است و میتواند به بهبود وضعیت اقتصادی منطقه و کشور کمک شایانی کند.
وی با بیان اینکه تعرفههای حملونقل ریلی در برخی مقاطع و برای برخی انواع واگنها کاهش یافته است، افزود: این تغییرات شامل تخفیف تا ۹۰ درصد در کرایه حمل بار برای واگنهای مختلف از جمله واگنهای دولتی و خصوصی میشود. این اقدام میتواند به افزایش سهم حملونقل ریلی و ترکیبی در جابهجایی کالاها و کاهش هزینههای حملونقل کمک کند.
نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلام، گفت: کاهش تعرفههای ریلی در مبداء و مقصد لطفآباد، فرصت مناسبی برای تجار، صادرکنندگان و شرکتهای حملونقل بینالمللی ایجاد میکند. این تغییرات نهتنها هزینههای عملیاتی را کاهش میدهد بلکه باعث افزایش بهرهوری و سودآوری در حوزه تجارت میشود. همچنین، انتظار میرود که با گسترش استفاده از حملونقل ریلی، زمان ارسال کالاها بهبود یافته و هزینههای کلی لجستیک نیز کاهش یابد.
وی خاطرنشان کرد: این اقدام همچنین میتواند به افزایش سهم حملونقل ترکیبی و ریلی در جابهجایی کالاها و کاهش هزینههای حملونقل کمک کند. ضمن اینکه با گسترش استفاده از حملونقل ترکیبی، هزینههای کلی لجستیک کاهش یافته و زمان ارسال کالاها نیز بهبود خواهد یافت.
محمدزاده در ادامه با تقدیر از توجه مدیرعامل و هیات مدیره راهآهن جمهوری اسلامی ایران در کاهش تعرفههای حملونقل ریلی ایستگاه راهآهن لطفآباد، در خصوص دلایل کاهش تعرفه گفت: کاهش تعرفهها به دلیل ابتر بودن خط ریلی لطفآباد، فعالیت و سرمایهگذاری بخش خصوصی (شرکت انبارهای عمومی) در زمینه لجستیک در لطفآباد و توسعه حمل و نقل در شقوق ترانزیت و صادرات و واردات با ملاحظات صرفه و صلاح سایر بخشها و حمل و نقل ریلی مصوب شد.
وی تصریح کرد: با توجه به حجم بار قابل ملاحظه ریلی در مناطق مرکزی کشور همسایه که از قابلیت ترانسشیپمنت برخوردارند، تلاش میشود به سمت راهآهن لطفآباد هدایت شود ضمن اینکه ترکمنستان هم موافق این موضوع بوده است.
نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه راهآهن جمهوری اسلامی به این دلایل با کاهش تعرفه در حملونقل ریلی در ایستگاه راهآهن لطفآباد موافقت کرده است، ادامه داد: بر اساس قانون هر باری که بر روی ریل جمهور اسلامی ایران قرار گیرد حتی اگر یک کیلومتر هم جابجا شود همان ۱۵۰ کیلومتر در نظر گرفته میشود.
وی گفت: عملاً با این قانون اگر کالایی از این استان، از طریق راهآهن به سمت بندرعباس ارسال میشد باید ۳۵ فرانک میداد و در لطفآباد هم برای ۱۷۰۰ متر باید ۲۵ فرانک پرداخت میکرد که عملاً اینگونه تعرفه گذاری موجب شد تا راهآهن لطفآباد به فراموشی سپرده شود.
محمدزاده افزود: هرچند در سال ۱۳۹۵ تا سقف ۵۰ درصد تعرفهها کاهش یافته بود اما بازهم فایدهای نداشت که در نهایت با پیگیریهای انجام شده تعرفهها تا سقف ۹۰ درصد نیز کاهش یافت. ضمن اینکه شرکت انبارهای عمومی بالغبر ۱۰۰ میلیارد تومان در این منطقه سرمایهگذاری کرده است.
وی با بیان اینکه همسایگان شمالی ایران هم موافق این اقدام و رونق گرفتن راهآهن لطفآباد هستند، ادامه داد: گمرک لطفآباد به عنوان یکی از نقاط مرزی مهم کشور، نقش بسیار حیاتی در تسهیل صادرات و واردات ایفا میکند. با توجه به موقعیت جغرافیایی این گمرک و ارتباط آن با کشورهای همسایه، میتواند به عنوان یک کانون تجاری و اقتصادی در منطقه عمل کند. این گمرک، با فراهم کردن زیرساختهای لازم برای ترخیص کالاها و کاهش زمانهای انتظار، به افزایش سرعت و کارایی در فرآیندهای تجاری کمک میکند.
نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی، افزود: کاهش تعرفههای حملونقل ریلی و افزایش استفاده از این شبکه میتواند به توسعه زیرساختهای مرتبط با حملونقل و لجستیک کمک کند. این امر همچنین میتواند موجب جذب سرمایهگذاریهای جدید در این بخش شود که به نوبه خود به بهبود کیفیت خدمات حملونقل و افزایش ظرفیتهای باربری منجر خواهد شد. با توجه به این تحولات، میتوان انتظار داشت که راهآهن درگز به یکی از محورهای اصلی توسعه اقتصادی در کشور تبدیل شود.
وی اظهار کرد: با توجه به تغییرات ایجادشده در تعرفههای حملونقل ریلی و تأثیر آن بر تجارت داخلی و بینالمللی، میتوان به آیندهای روشن برای راهآهن درگز و گمرک لطفآباد امیدوار بود. این سیاستها نهتنها به نفع تجار و صادرکنندگان خواهد بود بلکه میتواند به ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در منطقه نیز کمک کند. همچنین، با توجه به نقش کلیدی راهآهن در تأمین نیازهای اقتصادی کشور، انتظار میرود که این بخش به یکی از ارکان اصلی توسعه و پیشرفت کشور تبدیل شود.
محمدزاده اهمیت راهآهن درگز و گمرک لطفآباد به عنوان نقاط کلیدی در زنجیره تأمین و تجارت بینالملل را انکارناپذیر دانست و گفت: این دو نهاد با همکاری یکدیگر میتوانند به تسهیل فرآیندهای تجاری کمک کرده و زمینهساز توسعه اقتصادی و اجتماعی در کشور شوند. با توجه به سیاستهای حمایتی و کاهش تعرفهها، میتوان انتظار داشت که این بخش به سرعت در حال رشد و توسعه باشد و نقش مهمی در ارتقاء جایگاه ایران در تجارت جهانی ایفا کند.
انتهای پیام