به گزارش ایسنا، جیپیاس، مخفف سیستم موقعیتیابی جهانی، شبکهای از ماهوارهها و دستگاههای دریافتکننده است که برای موقعیتیابی، ناوبری و زمانبندی روی زمین در همه چیز، از کشتیها و هواپیماها گرفته تا خودروها استفاده میشود.
برندن کار، رئیس کمیسیون ارتباطات فدرال گفت: تداوم به اتکای شدید به یک سیستم، ما را در معرض آسیب پذیری قرار میدهد. ما باید فناوریهای اضافی را توسعه دهیم.
گزارشهایی مبنی بر افزایش تداخل جیپیاس در سراسر جهان، به ویژه از سال ۲۰۲۳، گزارش شده است که به عنوان «حمله جعل» شناخته میشود و ترس از افزایش خطر تصادف در صورت انحراف هواپیماها از مسیر را افزایش میدهد.
رئیس کمیسیون ارتباطات فدرال هشدار داد اختلال در جیپیاس، این پتانسیل را دارد که امنیت اقتصادی و ملی کشور را تضعیف کند و خطرات سیستم فعلی ما فقط در حال افزایش است و خاطرنشان کرد دونالد ترامپ و گروهی از قانونگذاران هر دو حزب، سالهاست خواستار اقدامی در این زمینه شده اند.
کمیسیون ارتباطات فدرال، در ۲۷ مارس، به تحقیقی برای بررسی سایر سیستمهای موقعیت یابی، ناوبری و زمان بندی (PNT) که میتوانند مکمل یا جایگزینی برای جیپیاس باشند، رای خواهد داد.
برندن کار گفت: امیدواریم این تلاش با مشارکت ذی نفعان در سراسر دولت و صنعت برای تشویق توسعه فناوریها و راهحلهای جدید PNT همراه شود.
جیپیاس یکی از مهمترین ابزارهای ناوبری در هوانوردی است و جایگزین دستگاههای زمینی گرانقیمتی شده است که پرتوهای رادیویی را برای هدایت هواپیماها در هنگاک فرود ارسال میکنند، اما نسبتا آسان است زیرا جیپیاس، به سیگنالهای ارسال شده از ماهوارهها در مدار متوسط زمین، متکی است و این سیگنالها در برابر اختلالات آسیبپذیر هستند.
بر اساس گزارش رویترز، اداره هوانوردی فدرال سال گذشته اعلام کرد که در حال کار با شرکای بین سازمانی و بینالمللی بر روی قابلیتهای احراز هویت سیستم ماهوارهای ناوبری جهانی برای ایجاد اختلال در «حمله جعل» است.
انتهای پیام