به گزارش ایسنا، جعفر قادری در جلسه علنی امروز مجلس در نطق میان دستور خود گفت: اتفاقات چند هفته اخیر به خوبی نشان داد که آمریکا حتی به همپیمانان خود نیز متعهد نیست و برای کسب منافع بیشتر، حاضر است اصول انسانی و پذیرفتهشده در روابط بینالملل را زیر پا میگذارد.
وی افزود: پیام این وقایع برای دلبستگان داخلی در رابطه با آمریکا این است که در اشتباهند و نباید به آمریکا دل ببندید. این اتفاقات، مواضع به حق جمهوری اسلامی ایران در ورود به پیمانهای منطقهای مانند بریکس و شانگهای و افزایش تعاملات با کشورهای منطقه را به خوبی نمایان میسازد. در شرایطی که ارتباط با چین، روسیه، هند، برزیل و بسیاری از کشورهای دیگر کمتر از ارتباط با اروپا و آمریکا نیست، چرا کشور را معطل رابطه با آمریکا و اروپا میگذاریم و از سایر ظرفیتها استفاده نمیکنیم؟
قادری اضافه کرد: اگر کشور بتواند از ظرفیت پیمانهای منطقهای، ارتباط با همسایگان، استفاده از داراییهای ارزی و طلا و نقره اندوخته نزد افراد و صندوق امانات بانکها و سرمایههای ایرانیان خارج از کشور بهرهبرداری کند، بسیاری از مشکلات طرح های نیمه تمام اقتصادی حل خواهد شد؛ راه چاره در افزایش توان اقتصادی کشور، تنوع بخشی به تولید و صادرات و افزایش تابآوری است و نه دراز کردن دست نیاز به سمت کشورهایی که به نابودی ما کمر همت بستهاند.
وی خاطرنشان کرد: اگر دولت خود را متعهد به اجرای قوانینی مانند قانون اجرای سیاست های اصل ۴۴، قانون سهولت صدور مجوزها، قانون تأمین مالی تولید و زیرساختها و قانون برنامه هفتم بداند، بسیاری از مشکلات کشور حل خواهد شد. بیثباتی و عدم تابآوری اقتصادی ناشی از این است که دولت خود را متعهد به اجرای قوانین نمیداند. اگر دولت در جهت تابآوری اقتصادی گام اساسی برندارد، با هر شوک داخلی و خارجی اوضاع اقتصادی کشور به هم خواهد ریخت و نمیتوان برای حل مشکلات راه حلی پیدا کرد.
نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ای کاش امکانی برای پاسخگویی رئیس کل بانک مرکزی وجود داشت تا ایشان این همه به توصیههای نمایندگان و دلسوزان اقتصادی بیتوجه نبود. در شرایطی که ابزارهایی چون صندوق پروژه، انتشار اوراق بهادار ارزی و سپردهگذاری ارزی وجود دارد، چرا بانک مرکزی با فروش سکه پیگیر جمعآوری نقدینگی است؟
وی افزود: چه کسی مقصر است که این همه حرص و ولع برای خرید سکه و ارز، به سمت خرید اوراق سهام صندوق پروژهها هدایت نمیشود؟ آیا همه دستورها را میتوان متوجه یک وزارتخانه دانست؟ آیا وزارتخانههای نفت، نیرو و شهرسازی و سایر وزارتخانههایی که در جهت تأسیس صندوق پروژهها اقدام نکردهاند، مقصر نیستند؟ اگر وزارتخانهداری به این شکل است که آقایان انجام میدهند، هر فردی میتواند ادعای وزارت داشته باشد.
قادری اظهار کرد: اگر دولت نمیتواند قیمت بنزین و گازوئیل را افزایش دهد، چرا برای احداث بزرگراهها و جادههای اصلی با مشارکت بخش غیردولتی و اخذ عوارض از خودروهای عبوری اقدام نمیکند؟ آیا پذیرفتنی است کشور بر روی دریایی از نفت و گاز باشد و در زمستان و تابستان ناترازی برق و گاز داشته باشد؟ تا کی مردم مناطق نفتخیز و گازخیز از آلودگی گازهای فلر خفه شوند و دولت در واگذاری این گازها به سرمایهگذاران عاجز باشد؟
وی بیان کرد: این چه منطقی است که دولت دم از اقتصاد دریامحور بزند ولی زمینه را برای حضور استانهای مختلف در کنار سواحل فراهم نکند؟ وزارت نیرو که به طور متوسط در سال کمتر از ۲۰۰۰ مگاوات نیروگاه ایجاد کرده، ادعا دارد که تابستان آینده میخواهد حداقل ۲۵ هزار مگاوات ناترازی برق را حل کند. با این ناتوانی وزارت نیرو در تابستان و زمستان آینده نه تنها ناترازی کمتر نمیشود بلکه بیشتر هم خواهد شد.
نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: انتظار داریم این وزارتخانه به جای ادعای غیرواقعی، برنامه عملی خود را برای حمایت از احداث نیروگاه، خصوصا نیروگاههای تجدیدپذیر به طور شفاف اطلاعرسانی کند. همه راهکارهای حل ناترازی آب در شهرها و مناطق داخلی تنها انتقال آب از دریا نیست بلکه باید برای افزایش بهرهوری آب، تغییر در الگوهای کشت، انتقال فعالیتهای آببر به سواحل اقدام کرد. اقداماتی که اگرچه لازم است ولی در این دولت و دولتهای قبلی به فراموشی سپرده شده است.
وی گفت: ما در مجلس یاد گرفتهایم که همه تقصیرها را متوجه دولت کنیم. آیا نباید بپذیریم که بخش عمدهای از مشکلات متوجه خود مجلس است؟ آیا روشی که در مجلس قانونگذاری میکنیم و مربوط به عهد بوق است، در کشورهای پیشرفته، مسبوق به سابقه است.
قادری با طرح این پرسش که عدم اصلاح قوانینی که بیشتر از یک قرن از تصویب آنها میگذرد، میتواند تسهیلگر توسعه باشد، گفت: تا زمانی که اصرار داریم جزئیترین مسائل را در قوانین پشت تریبون مجلس مطرح کنیم، آیا فرصت حل مشکلات قانونی کشور فراهم میشود؟
وی بیان کرد: از هلدینگ بزرگی مانند هلدینگ خلیج فارس انتظار میرود که به جای درگیر شدن در تیمداری، سهام خود را به ورزشکاران واگذار کرده و منابع خود را برای مشارکت در طرحهای انتفاعی زیربنایی در مناطقی که از آنجا کسب سود میکنند، به کار گیرد. اگر این هلدینگ تا سقف ۲۰ درصد در تکمیل جاده شیراز مشارکت کند، این بزرگراه در اسرع وقت با سرمایهگذاری دولتی تکمیل میشود.
قادری اظهار کرد: متأسفانه، وزارت راه نه تنها امکانی برای تکمیل طراحیهای نیمهتمام ندارد، بلکه جدیتی نیز برای همکاری با بخشهای غیردولتی در تکمیل بزرگراهها و جادههای اصلی نشان نمیدهد. در شرایطی که سازمان برنامه و بودجه برای خط ریلی پرسرعت در برخی مسیرها پول گذاشته است، اما در تکمیل خط ریلی شیراز-بوشهر همکاری نمیکند و انتظارات نمایندگان فارس را برآورده نکرده است. از دولت انتظار میرود که راههای استفاده مؤثرتر از خطوط ریلی درون و برونشهری را فراهم کرده و نسبت به تأمین لوکوموتیو و واگن اقدام نماید.
نماینده شیراز در مجلس گفت: در روزهایی که ناترازیها آزاردهنده است، یکی از اقدامات اساسی برای کارشناسان، استفاده از قطار و مترو در حمل و نقل درون و برونشهری است. اگرچه دولت در مولدسازی اقدامات محدودی انجام داده، ولی این اقدامات کافی نیست و باید به عنوان یک ظرفیت بالقوه مورد توجه قرار گیرد. همچنین انتظار میرود وزارتخانههای بهداشت، علوم و آموزش و پرورش از این ظرفیت برای حل مشکلات خود بهرهبرداری کنند.
وی گفت: از وزارت دفاع نیز انتظار داریم در کنار برداشتهای مالی، برای سرمایهگذاری جدید و تکمیل زنجیرههای تولید در استان اقدام کند. همچنین انتظار تسریع در تصویب آییننامههای قانون تأمین مالی از دولت داریم.
انتهای پیام