ادامه استانداردسازی رشته‌های هنری تا خرداد ۱۴۰۴/تاکید بر تقویت هنرستان‌های هنرهای زیبا

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تشریح اقدامات این مرکز در سال گذشته، از استانداردسازی رشته‌های هنری از سال گذشته خبر داد و گفت: نتایج این بروزرسانی در رشته‌های هنری تا خردادماه ۱۴۰۴ مشخص می‌شود و همه رشته‌های هنری در هنرستان‌های هنرهای زیبا به‌روزرسانی خواهد شد.

به گزارش ایسنا، محمدحسین اسماعیلی در نشست خبری تشریح برنامه‌ها و اقدامات حوزه آموزش‌های هنری معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که پیش از ظهر امروز -۱۴ اسفندماه - در دفتر موسیقی برگزار شد، گفت: با روی کار آمدن دولت چهاردهم و نگاه دولت به برنامه‌های زیرساختی رویکرد جدیدی نسبت به آموزش‌های هنری شاهد هستیم و این امیدواری وجود دارد که گام‌های بلندتری برای توسعه کمی و کیفی این حوزه برداریم.

وی درباره جایزه ملی آموزش هنر یا «سرو ایرانی» توضیح داد: رویدادهای هنری معمولا معطوف به هنرجویان هنری بود و جای خالی تجلیل از معلمان و اساتید حوزه هنر احساس می‌شد. از سال گذشته جایزه ملی آموزش هنر را طراحی کردیم که ویژه مربیان مراکز آموزش هنری است. در سال جاری فراخوان این برنامه برای کل مراکز آزاد آموزش هنر ارسال شده و این برنامه ویژه آنها است. مدیران آموزشگاه‌های هنری بر اساس فرایند تعیین شده اقدام به ثبت‌نام می‌کنند و بر آن اساس ابتدا در سطح هر استان مربیان برتر استانی و در نهایت از بین برگزیدگان استانی برگزیدگان سطح ملی انتخاب خواهند شد. همچنین قرار است از مفاخر آموزش هنر کشور نیز تقدیر شود. مراسم اختتامیه این‌رویداد در ایام هفته معلم در اردیبهشت ۱۴۰۴ برگزار خواهد شد.

اسماعیلی ادامه داد: استفاده از اپلیکیشن برخط آزمون‌های مهارتی حوزه فرهنگ و هنر نیز از دیگر اقدامات این دوره دفتر آموزش است. فرایند آموزش هنر شامل بخش‌های مختلفی است که از تدوین استاندارد و استانداردهای شایستگی رشته‌ها شروع می‌شود و حلقه پایانی این فرایند برگزاری آزمون‌های مهارتی است. نحوه برگزار آزمون اهمیت بسیار زیادی دارد و ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی آموزش هستیم و برای اینکه بتوانیم این رویدادها را برگزار کنیم سعی کردیم شیوه‌ای درنظر بگیریم که کمترین خطا و کمترین دخالت نیروی انسانی را داشته و در کمال صحت و سلامت برگزار شود. جلسات مختلفی برگزار شد و در نهایت روش‌های اتخاذ شد تا بتوانیم به بهترین نحو آزمون‌های حضوری و برخط را برگزار کنیم. بر این اساس افراد در حوزه‌های آزمونی حضور پیدا می‌کنند و از طریق اپلیکیشن طراحی شده می‌توانند با استفاده از تلفن همراه خود در آزمون شرکت کنند.

وی درباره فعالیت سامانه نظارت و ارزیابی آموزشگاه‌های آزاد هنری، توضیح داد: یکی از موارد مهم در مراکز آموزش هنر که یکی از چالش‌های نهادهای دولتی است، نظارت بر این مراکز است. سالیان سال این نظارت‌ها سنتی و دستی انجام می‌شد و به‌روز نشده بود. برای نظارت با استفاده از ابزارهای نوین سامانه نظارت و ارزیابی آموزشگاه‌های آزاد هنری طراحی شد. این سامانه دارای دو بخش است؛ یکی حوزه نظارت که توسط بازرسین استانی صورت می‌گیرد که بر اساس بروز تخلفات بر اساس قوانین با آنها برخورد لازم صورت می‌گیرد و دوم بخش ارزیابی است که منجر به رتبه‌بندی آموزشگاه‌ها می‌شود و این اطلاعات نیز در دسترس عموم مردم قرار می‌گیرد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سالیان سال این نظارت‌ها به صورت سنتی ‌و دستی انجام می‌شد و برای اینکه بتوانیم بر ابزارهای نوین انجام دهیم و نزدیک کردن این سامانه شامل دو بخش می‌شود که فعالیت‌ها و عملکردهای این آموزشگاه‌ها توسط بازرسین رصد می‌شود و در صورت بروز تخلفات با آنها برخورد قانونی لازم‌ صورت می‌گیرد و قرار است به صورت قاعده‌مند رتبه بندی شوند که بر اساس ساخت‌ها درجه‌بندی می‌شوند و تمام این اطلاعات هم در دسترس عموم قرار می‌گیرد و مردم می‌توانند انتخاب کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در حال حاضر ۶۴ هنرستان هنرهای زیبا در سراسر کشور فعال است، گفت: در این هنرستان‌ها در مجموع ۸۶۱۳ نفر هنرجو در رشته‌های هنری تحصیل می‌کنند و ۱۴۷۰ نفر معلم ‌و استاد هنری در این هنرستان‌ها فعال هستند. باید بتوانیم در هر استان حداقل یک هنرستان دخترانه و یک هنریتان پسرانه ایجاد کنیم. در برنامه هفتم توسعه نیز تکالیفی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای افزایش تعداد هنرستان‌ها تعیین کردند. رویکرد ما این است که با همکاری همه متولیان بتوانیم این هنرستان‌ها را ارتقا دهیم. یکی از اقداماتی که در این راستا انجام شد نیز طراحی سامانه هنرستان‌ هنرهای زیبا است که روز اول مهرماه رونمایی شد.

به گفته اسماعیلی ثبت ملی برند هنرستان‌های هنرهای زیبا و همچنین ثبت برند آموزشگاه‌های آزاد هنری به نام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مرکز مالکیت فکری - معنوی سازمان اسناد کشور از کارهای مهم این دوره است.

وی با تاکید بر اهمیت استانداردسازی و تولید محتوای آموزشی برای رشته‌های مختلف هنری و آموزشگاه‌های آزاد هنری، بیان کرد: برای استانداردسازی فعالیت‌ها اقدامات صورت گرفته است که در این زمینه با سایر بخش‌های آموزشی نیز همراهی می‌کنیم و تا امروز ۶۸ استاندارد در حوزه‌های مختلف هنری تدوین کرده‌ایم.از سال آینده نیز قصد داریم با راه‌اندازی مراکز سنجش آموزش‌های هنری در استان‌های کشور علاقه‌مندان به دریافت مدارک معتبر هنری بتوانند از این ظرفیت استفاده کنند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در مورد المپیاد ملی آموزش هنر، مذاکره و مکاتبه رسمی با بنیاد ملی نخبگان انجام دادیم و درباره این المپیاد توضیحاتی به آنها ارائه کردیم و استقبال خوبی هم از سوی مسئولین بنیاد ملی نخبگان صورت گرفت و قرار شد بعد از برگزاری دوره اول درمورد نحوه حمایت از برندگان تصمیم‌گیری کنیم. اگر بتوانیم با همکاری بنیاد ملی نخبگان، المپیاد هنر را به استاندارهای سایر المپیادها برسانیم، مطمئنا تمام امتیازهایی که منتخبین سایر المپیادها دارند، منتخبین المپیاد هنر نیز خواهند داشت.

وی افزود: بسیاری از هنرمندان برجسته کشور ‌خاستگاهی از هنرستان‌های هنرهای زیبا دارند و این نشان‌دهنده پشتوانه قوی فرهنگی این هنرستان‌ها است. در مورد رشته‌های هنری یک نظام جامع آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و مهارتی در سال ۹۶ تصویب شده است که بر اساس آن باید استاندارها،‌ منابع و جدول دروس رشته‌های هنری بازنگری و بروزرسانی شوند. نهضت استانداردسازی رشته‌های هنری را از سال گذشته آغاز کرده‌ایم و با همکاری سایر نهادها جلسات مستمری برگزار می‌کنیم تا در حوزه هنر هم تحول رخ دهد؛ بر این اساس در تمام رشته‌های هنرهای تجسمی بازنگری در دستور کار است و اگر مطابق نظام جامع آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، رشته مجسمه‌سازی هم در سطح دیپلم قرار گیرد، این رشته و سایر رشته‌ها نیز در هنرستان‌ها تدریس می‌شود. نتایج این بروزرسانی در رشته‌های هنری تا خردادماه ۱۴۰۴ مشخص می‌شود و همه رشته‌های هنری در هنرستان‌های هنرهای زیبا به‌روزرسانی خواهد شد.

اسماعیلی افزود: سیاست ما تقویت و افزایش هنرستان‌های هنرهای زیبا است و در برنامه هفتم توسعه نیز این موضوع قید شده است که سالی یک هنرستان هنرهای زیبا افتتاح کنیم و پیگیر این موضوع هستیم.

در ادامه این نشست بهروز فتحی - مشاور اجرایی معاونت هنری- نیز گفت: دوستان ما برای ارتقای سطح کیفی آموزش‌های هنری و استانداردسازی و توسعه و تقویت مربیان تلاش‌های زیادی انجام دادند و امروز توانستیم المپیاد هنر برگزار کرده و اتفاقات خوبی نیز در این زمینه رقم بزنیم.

وی با اشاره به اینکه دولت چهاردهم رویکردهای متفاوتی نسبت به فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارد، اظهار کرد: یکی از این رویکردهای مهم تقویت صنوف و نهادها و تشکل‌های غیردولتی است. در حوزه فرهنگ و هنر صنوف قدیمی زیادی داریم و متاسفانه خیلی در تصمیم‌گیری‌های فرهنگی هنری دخیل نبودند. یکی از سیاست‌های معاونت هنری کاهش رویدادها به ویژه آنهایی که تکراری بودند و ازطرفی تقویت رویدادهای جریان‌ساز و واگذاری آنها به صنوف مربوطه است. جای خوشحالی دارد که مقدمات تشکیل آموزشگاه‌های آزاد هنری شکل گرفته است و این موضوع در مراحل نهایی است. این انجمن می‌تواند کمک خوبی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در توسعه آموزش‌ها باشد.

فتحی با اشاره به اینکه معاونت امور هنری در دوره جدید بسیار مشتاق است که فعالیت‌های اجرایی را به انجمن‌ آموزشگاه‌های آزاد هنری بدهد و این امر سبب شود نقاط ضعف کاهش یابد و با نظارت حرفه‌ای بتوانیم کیفیت آموزش را ارتقا دهیم. تقویت هنرستان‌ها به لحاظ کمی و کیفی از برنامه‌های مهم معاونت هنری است؛ در این راستا هفتگی گزارش ارائه می‌دهیم و یکی از شاخص‌های ارزیابی معاونت هنری همین موضوع هنرستان‌ها است.

وی افزود: در جلسه‌ای که هنرمندان با ریاست جمهوری داشتند، خانم رضایی - معاون امور هنری - در زمینه نهضت توسعه مدارس با دکتر پزشکیان صحبت کردند تا به نهضت توسعه هنرستان‌ها نیز منجر شود تا شاهد افزایش هنرستان‌ها باشیم که استعدادهای خوب هم بتوانند دسترسی بهتری به هنرستان داشته باشند.

مشاور اجرایی معاونت هنری تاکید کرد: امیدوارم بتوانیم المپیاد هنر را به استاندارد المپیادهای کشور برسانیم و انشاالله دانش‌آموزانی که حائز رتبه می‌شوند، بتوانند از تسهیلات المپیاد برخوردار شوند و این از وظایف ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که نه تنها کیفیت المپیاد را تقویت می‌کند سبب می‌شود نخبگان بتوانند راحت‌تر به مدارج علمی دست پیدا کنند.

وی اضافه کرد: مدتی قبل یک هنرمند بزرگ گلایه می‌کرد که پس از پیروزی انقلاب اسلامی فضای فرهنگی درستی نساخته‌ایم، آماری به ایشان ارائه دادم که نشان می‌دهد توسعه فضا روند مناسبی داشته است، اما متاسفانه بهره‌برداری درستی از این فضاها نکرده‌ایم. بیش از ۶۰۰ مجتمع فرهنگی - هنری در سراسر کشور ساخته‌ایم که فعالیت فرهنگی هنری در آنها شکل می‌گیرد. یکی از سیاست‌هایی که در سال ۱۴۰۴ پیگیر آن هستیم، بهره‌برداری از این فضای بزرگ برای توسعه آموزش‌ها است چون در خیلی از شهرها این امکان حتی برای بخش خصوصی هم وجود ندارد که محلی را اجاره کنند و بخواهند آموزش دهند.

به گزارش ایسنا در این مراسم پوستر دومین جایزه ملی آموزش هنر و همچنین پوستر اپلیکیشن برخط آزمون‌های مهارتی فرهنگ ‌و هنر رونمایی شد.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۴ اسفند ۱۴۰۳ / ۱۳:۵۴
  • دسته‌بندی: فرهنگ عمومی
  • کد خبر: 1403121409941
  • خبرنگار : 71635