فرید جواهرزاده در گفتوگو با ایسنا با اشاره به کتاب تازه تالیف «اقتصاد مقاصد گردشگری»، اظهار کرد: از آنجا که مفهوم گردشگری، مفهومی چندبعدی است و تفاوتهای قابل توجهی بین دیدگاههای علمی و کاربردی در این حوزه وجود دارد در این کتاب سعی شده ارتباط این دو در اقتصاد گردشگری مورد توجه قرار گیرد.
وی اضافه کرد: گردشگری دارای ویژگیهای اختصاصی متعددی است و علاوه بر ابعاد اقتصادی بر اقتصاد محلی و منطقهای نیز تأثیرگذار است. اقتصاد گردشگری معمولاً به روشهای متنوعی اندازهگیری، تجزیه و تحلیل میشود و اثرات اقتصادی آن همواره مورد توجه برنامهریزان و متخصصین بوده است.
رئیس انجمن علمی طبیعتگردی ایران ادامه داد: نحوه محاسبه اقتصاد گردشگری مشخصاً از طریق حساب ماهوارهای یا حساب اقماری گردشگری توسط سازمان جهانی گردشگری و تایید سازمان ملل متحد تهیه شده و معمولاً برای اندازهگیری بخشهای اقتصادی در حوزه گردشگری مورد استفاده قرار میگیرد؛ این روش مفاهیم و کانسپتهای مختلفی را در کشورهای گوناگون شامل میشود.
جواهرزاده با بیان اینکه تلاش ما در این کتاب، پر کردن بخشی از خلأ موجود در زمینه کتابهای کاربردی در حوزه اقتصاد گردشگری بوده است، تصریح کرد: این کتاب میتواند علاوه بر متخصصین، مورد توجه و استفاده فعالان گردشگری و دانشجویان در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد نیز قرار گیرد.
وی با بیان اینکه کتاب «اقتصاد مقاصد گردشگری» شامل هشت فصل است، گفت: فصل اول به ویژگیهای اقتصادی بخش گردشگری، تعاریف مفهومی، انواع گردشگری، مفاهیم مرتبط با صنعت گردشگری و تعریف کارکردی واژه «محصول توریستی» و شرایط مقاصد گردشگری میپردازد.
این استاد دانشگاه افزود: در فصل دوم به اندازهگیری گردشگری از طریق حساب ماهوارهای گردشگری و انواع آمارهای گردشگری که در قالب پارامترهای جهانی مورد استناد قرار میگیرند، پرداخته شده است. همچنین ویژگیهای گردشگران یا مسافران بینالمللی و شاخصهایی که باید داشته باشند تا به عنوان گردشگر شناخته شوند، مورد اشاره قرار گرفته و نمونههای موردی از کشورهایی چون سوئیس و بریتانیا در خصوص نحوه سنجش این شاخصها ارائه شده است.
وی خاطرنشان کرد: در فصل سوم کتاب اقتصاد مقاصد گردشگری، عوامل اقتصادی تعیینکننده تقاضای گردشگری، از جمله درآمد، زمان و قیمت که بر روند تقاضای گردشگر تأثیر میگذارند، بررسی شدهاند. بازارهای مختلف گردشگری و بازارهای نوظهور، مانند تجارب حاصل از هوشمندسازی گردشگری و تأثیر هوش مصنوعی نیز مورد توجه قرار گرفتهاند.
جواهرزاده ادامه داد: فصل چهارم به موضوع «گردشگری بیش از حد» (Overtourism) میپردازد. این پدیده که ناشی از ازدیاد گردشگر در برخی مقاصد است که اخیرا نمونههایی از آن همراه با اعتراضات جوامع محلی در کشورهای مختلف جهان مشاهده شده در این فصل بررسی و علل، شاخصها، اقدامات و استراتژیهای مرتبط با آن مورد بحث قرار گرفته است.
رئیس انجمن علمی طبیعتگردی ایران عنوان کرد: در فصل پنجم عرضه گردشگری و عناصر کلیدی آن به همراه مباحثی نظیر رقابت کامل، رقابت انحصاری و انحصار چندجانبه، با ارائه مثالهایی در حوزه گردشگری بررسی شدهاند. تحرکات در بخشهای مختلف گردشگری، از جمله هتلداری، هوانوردی، سفرهای دریایی و استراحتگاههای ساحلی نیز به تفصیل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند.
جواهرزاده با بیان اینکه فصل ششم به ساختارهای بازار و شرایط عرضه و تقاضا، تأثیر رقابتها و نحوه سازماندهی استراتژیها توسط دولتهای محلی میپردازد، گفت: همچنین تأثیرات منفی بر رقابتپذیری در مقاصد گردشگری و رویکردهای رقابت بر قیمت و خدمات مورد بررسی قرار گرفته و مدلهایی برای تمایز مقاصد گردشگری بر اساس مهارتهای مدیریت مقصد ارائه شده است. توسعه پایدار و مدیریت کیفیت نیز به عنوان شاخصهای مهم مورد تأکید قرار گرفتهاند.
وی با اشاره به به فصل هفتم و هشتم خاطرنشان کرد: فصل هفتم به ادامه بحث پایداری و توسعه منطقهای همراه با بررسی مضرات و فواید اقتصادی گردشگری اختصاص دارد. در فصل هشتم که فصل پایانی کتاب است، تأثیرات گردشگری و مسائل کلیدی مرتبط با گردشگری پایدار به عنوان ابزاری برای توسعه مورد بررسی قرار میگیرند.
رئیس انجمن علمی طبیعتگردی ایران افزود: در این فصل تغییرات اقلیمی، تغییرات فرهنگی-اجتماعی و تأثیر گردشگری بر جوامع بومی و محلی نیز مورد بحث قرار گرفته و به موضوعات روز مانند انرژیهای پاک و کاهش گازهای گلخانهای به ویژه در صنعت هوانوردی، اشاره شده است. در نهایت تلاش شده است تا نتایج خوبی برای مدیریت مقاصد گردشگری ارائه شود.
انتهای پیام