سرهنگ علیرضا رحیمی، ۱۳ اسفندماه در جلسه هماندیشی «پویش نه به تصادف؛ پویش ملی ایمنی و سلامت سفر» اظهار کرد: آموزش و فرهنگسازی در حوزه ترافیک، به کاهش آمار تصادفات و در نهایت جانباختگان ناشی از تصادفات رانندگی کمک میکند لذا این امر باید مورد توجه قرار گیرد.
عدد واقعی جانباختگان از تصادفات بیشتر از اعلام رسمی است
معاون آموزش و فرهنگسازی پلیس راهور خراسان رضوی گفت: آمار رسمی کشتههای تصادفات در سال ۸۴ حدود ۲۷ هزار نفر بوده، اما عدد واقعی بیش از ۵۰ هزار نفر بوده است که دلیل این اختلاف، عدم لحاظ کردن مصدومانی است که در مسیر بیمارستان یا در مراکز درمانی جان خود را از دست دادهاند.
رحیمی به افزایش تعداد وسایل نقلیه و گسترش شبکه معابر در مشهد اشاره کرد و افزود: این افزایش به همراه بهبود ایمنی خودروها و تغییرات در طراحی معابر (از دو طرفه به یک طرفه) منجر به کاهش تصادفات و کشتهها شده است.
وی افزود: در سال ۸۴ آمار فوتیها کاهش یافت که علاوه بر آموزش و فرهنگسازی، دو عامل مهم دیگر نیز در این کاهش نقش داشتند، یکی واردات خودروهای خارجی با ایمنی بالا و دیگری گسترش شبکه معابر و یک طرفه شدن جادهها که منجر به کاهش تصادفات رخ به رخ و مرگ و میر ناشی از آن شد.
معاون آموزش و فرهنگسازی پلیس راهور خراسان رضوی همچنین به مقایسه وضعیت تصادفات در ایران با کشورهایی مانند ترکیه و عراق پرداخت و بیان کرد: با وجود تعداد بیشتر وسایل نقلیه و تصادفات در این کشورها، تعداد کشتهها و مجروحین به دلیل ایمنی بالاتر خودروها، کمتر از ایران است.
رحیمی بر لزوم تغییر در نگرشها و فرهنگ ترافیکی تأکید کرد و گفت: مشکلاتی که در زمینه فرهنگسازی وجود دارد، از جمله عدم توجه به مسائل ترافیکی در تبلیغات شهری و رسانهها، نیازمند توجه بیشتری است.
وی همچنین به مشکلات زیرساختی و ایمنی معابر اشاره کرد و افزود: برخی از مشکلات ترافیکی ناشی از عدم رعایت استانداردها و طراحیهای نادرست در معابر است که این موضوع مستلزم همکاری بیشتر بین سازمانها برای پیشگیری از حوادث و بهبود وضعیت ترافیکی است.
رحیمی با اظهار نگرانی از افزایش آمار شرب خمر و مواد مخدر روانگردان حین رانندگی، این موضوع را از عوامل افزایش تصادفات و تلفات ناشی از سوانح رانندگی برشمرد.
وی همچنین به مشکلات اجتماعی مرتبط با تصادفات، به ویژه در خصوص معلولان و خانوادههای کشتهشدگان این حوادث اشاره کرد و خواستار توجه و اقدام از سوی سازمانهای مربوطه مانند بهزیستی و بیمه مرکزی برای پیشگیری و حمایت از این قشر شد.
معاون آموزش و فرهنگ ترافیکی پلیس راهور خراسان رضوی تصریح کرد: بخش زیادی از آمار بالای مرگ و میر تصادفات به علت ترک فعل دستگاههایی است که مسئول هستند.
وی افزود: سال گذشته در هر ساعت در شهر مشهد، ۱۴ تا ۱۷ تصادف خسارتی و ۲ تصادف جرحی (منجر به مصدومیت) داشتیم و هر ۳ روز ۲ نفر در تصادف درون شهری مشهد جان باختند.
در زمینه اجرای قوانین با مشکلاتی مواجه هستیم
رحیمی ضمن انتقاد از تساهل موجود در قوانین، خواستار برخورد قاطعتر با متخلفان رانندگی شد و با اشاره به بهبود نسبی وضعیت برخورد با رانندگان متخلف نسبت به سالهای گذشته، تصریح کرد: همچنان در زمینه اجرای قوانین با مشکلاتی مواجه هستیم.
وی به عنوان نمونه به ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی در مورد مجازات مخدوش کردن پلاک خودرو اشاره کرد و گفت: با وجود تعیین مجازات حبس، امکانات و زیرساختهای لازم برای اجرای این قانون به طور کامل فراهم نیست.
رحیمی ادامه داد: وقتی موضوع تخلفات رانندگی مطرح میشود، بلافاصله اعلام میکنند که تعداد زیادی پلاک دستکاری شده وجود دارد و این را به عنوان ضعف پلیس تلقی میکنند، در صورتی که پلیس نقشی در این میان ندارد و این تخلفات توسط دوربینها ثبت شده است.
معاون آموزش و فرهنگ ترافیکی پلیس راهور خراسان رضوی با تاکید بر اینکه هر تخلف، بستری برای وقوع حادثه است، خواستار سختگیری بیشتر در قوانین و کاهش موارد چشمپوشی از تخلفات شد.
رحیمی افزود: اگر زیرساخت قضایی و قوانینمان را به سمتی هدایت کنیم که سختگیرانهتر باشیم و از موارد گذشت و چشمپوشی کم کنیم، در واقع از حق دیگران نمیگذریم؛ چون کسی که مرتکب تخلف میشود، حقوق شهروندی را زیر سوال میبرد.
انتهای پیام