بینظمی در رانندگی، آشفتگی شهری، ایجاد گرههای ترافیکی، افزایش ضریب تصادفات و نازیباییهای بصری و... را میتوان از نتایج نبود خطکشی مناسب در خیابانها برشمرد که غالباً این موضوع مهم کمتر مورد توجه مسئولان و مردم قرار میگیرد.
کافی است سری به خیابانهای شهر یاسوج بزنید تا متوجه شوید که نبود این خطکشی یا کمرنگشدن آن چه تأثیری بر عبور و مرور، ترافیک، تصادفات و فرهنگ رانندگی مردم گذاشته است.
باید برای نظم بخشیدن به رفت و آمد خودروها و پیشگیری از برخورد و تصادف آنان با یکدیگر، بزرگراهها، آزاد راهها و خیابانهای عریض را خط کشی کرد تا وسایل نقلیه از میان این خطوط عبور کنند و مزاحم رفت و آمد بقیه خودروها نشوند، از روی خطوط این معابر نگذرند و لحظه به لحظه نیز مسیر خود را عوض نکنند! به این معنا که یک باره تصمیم بگیرند از سمت دیگری حرکت کنند و دوباره به جای اولشان بازگردند.
سرهنگ صدرالله عبادی، رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی استان کهگیلویه و بویراحمد نسب در گفت و گو با خبرنگار ایسنا گفت: خط کشی در راهها برای منظم کردن حرکت وسایل نقلیه، آگاه ساختن، اخطار و هدایت استفاده کنندگان از شبکه معابر انجام می شود و خط کشی به دو صورت ، طولی و عرضی در سطح راه تقسیم میشود.
وی اظهارکرد: خطوط طولی در امتداد طول راه کشیده می شود و مهمترین آنها عبارتند از؛ خطوط ممتد، خطوط دوبل ممتد، خطوط منقطع یا بریده بریده، خطوط ترکیبی، خطوط هاشور، خطوط زیگزاگ و خطوط پارک است. خطوط طولی ممتد،کاربرد این خطوط یعنی اینکه رانندگان وسایل نقلیه به هیچ وجه از روی این خطوط عبور نکنند این خطوط معمولاً در حاشیه راهها و در وسط راههای دو طرفه به کار می روند گاهی دو خط ممتد کنار هم کشیده می شود که به معنای تأکید بیشتر است.
رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: از خطوط منقطع یا بریده بریده برای تفکیک گذرگاهها برای هدایت وسایل نقلیه استفاده می شود بنابراین عمل سبقت، گردش، تغییر خط حرکت و دور زدن روی این خطوط با رعایت احتیاط بدون اشکال است.
عبادی تصریح کرد: کاربرد خطوط ممتد و مقطع ترکیبی این است که رانندگانی که سمت خط ممتد قرار دارند حق عبور از روی این خطوط را ندارند اما رانندگانی که جهت مسیر آنها سمت خط منقطع هستند می توانند در صورتیکه شرایط فراهم باشد روی این خطوط عبور نمایند.
وی ادامه داد: کاربرد خطوط هاشور یعنی وجود مانع در راه بنابراین رانندگان با دیدن این علائم باید متوجه شوند که در مسیر اتفاقی بوقوع پیوسته لذا باید از سرعت خود بکاهند و با سرعت مطمئنه حرکت نمایند تا هنگامی که به مانع نزدیک می شوند بتوانند وسیله نقلیه خود را کنترل نمایند.رنگ خطوط زیگزاگ زرد و بصورت زیگزاگ در حاشیه راهها متصل به پیاده رو کشیده می شود و مفهوم این خطوط این است که عبور و ایستادن وسایل نقلیه روی این خطوط ممنوع می باشد.
رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: خطوط پارک به سه گروه پارک افقی، پارک عمودی، پارک مورب تقسیم می شود، پارک افقی بیشتر در خیابانهای برای پارک وسایل نقلیه، پارک عمودی بیشتر در پارکینگ های عمومی و پارک مورب بیشتر در ادارات و سازمانهای دولتی کاربرد دارند.
عبادی تاکید کرد: نوع دیگر خط کشی ها به خط کشی عرضی مرسوم هستند که مهمترین آنها عبارتند از خط کشی عابر پیاده، خط ممتد ایست و خطوط توقف، خط کشی عابر پیاده معمولاً در ورودی تقاطع ها یا در محل معینی از راهها برای استفاده عابرین پیاده و عبور از عرض راه کشیده می شود خط ممتدایست، مفهوم این خط این است که رانندگان باید قبل از خط ایست که معمولاً در تقاطعها کشیده میشود توقف کامل نمایند خطوط توقف منقطع،یعنی رانندگان با مشاهده این خطوط باید از سرعت خود کاسته و با رعایت احتیاط و حق تقدم عبور وارد راه اصلی شوند و در صورت لزوم رانندگان باید توقف کامل نمایند
وی اظهارکرد: خطوط شطرنجی به شکل شطرنجی و معمولاً به رنگ زرد وسیاه در تقاطع ها ترسیم می شوند وکاربرد آنها مربوط به زمانی است که تراکم خودروها در یک تقاطع زیاد بوده وامکان تخلیه وجود نداشته باشد در چنین شرایطی عبور از روی این خطوط ممنوع است و رانندگان موظفند قبل از خطوط شطرنجی متوقف ومسیر حرکت خودروهای دیگر را باز نگه دارید.
رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی استان کهگیلویه و بویراحمدبا بیان اینکه حرکت بین خطوط مهمترین فاکتور در نظم دهی به ترافیک شهری است، گفت: رعایت حرکت بین خطوط از مهمترین فاکتورها در نظم دهی به ترافیک بوده و یکی از مهمترین مسائل موثر در کاهش دردسرهای ترافیکی حرکت خودروها در بین خطوط می باشد.
عبادی با اشاره به اینکه راننده منظم راننده ای است که بین خطوط رانندگی می کند، افزود: این یکی از مهمترین فاکتور های نظم ترافیکی وشاید مهمترین آنهاست اما متاسفانه مشاهده می کنیم که در شهرمان به رفتارهای هیجانی وتقییر مداوم لاین عادت شده است.
وی اظهارکرد: بنابراین توصیه میشود که رانندگان تمامی جوانب ایمنی در سفرهای درون شهری رانندگی با سعه صدر و حفظ آرامش که از اصول رانندگی استاندارد است را رعایت نمایند و از عجول بودن که باعث می شود راننده توجه کافی به جلو نداشته باشد و باعث خلق حادثه شود خودداری نمایند و بطور کلی حرکت بین خطوط باعث نظم دهی به ترافیک و کاهش مصرف سوخت شده و همچنین در نتیجه عدم اتلاف وقت، راننده زودتر به مقصد خود برسد و گره ترافیکی نیز ایجاد نمی شود.
رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: خطکشی خیابانها یکی از اساسیترین اجزای خیابان به شمار میآید و استفاده از این خطکشیها متضمن نظم و رعایت قوانین در خیابان است. انواع مختلفی از خطکشی خیابانها با معانی مختلف وجود دارد که هرکدام به منظوری خاص استفاده میشوند. همگی ما تا حدودی با این خطکشیها آشنایی داریم و معانی آنها را درک میکنیم.برخلاف خطکشیهایی مانند خطکشی عابر پیاده و خطکشیهایی که محدوده پارک خودرو را نشان میدهند، خطکشی ترافیکی خیابان در طول مسیر دچار تغییراتی شده که هر کدام مشخص کننده مسیر و بایدها و نبایدهایی برای رانندگان است.
به گزارش ایسنا، عبادی تصریح کرد: خطکشی خیابانها بهمنظور راهنمایی خودروها و مشخص کردن مسیر استفاده میشود و دارای شکلها و رنگهای ترافیکی مختلفی است که به کمک آن رانندگان میتوانند مسیر خود را بهدرستی انتخاب کرده و حتی در طول مسیر تغییر جهت دهند. استفاده از این خطوط تضمینکننده امنیت و نظم خیابانهاست.
گفتنی است به رانندگان توصیه میشود هنگام رانندگی مسیر حرکت خود را حفظ کنند و با این کار هم خودشان سریع تر و به سلامت به مقصد رسیده و هم سایر رانندگان بدون دغدغه خاطر به مسیرشان ادامه دهند. بدون آنکه نیازی به انجام مانورهای خطرناک و دردسر آفرین باشد.
بسیاری از خیابانهای اصلی و فرعی شهر یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد فاقد خط کشی طولی، خط کشی گذرگاههای عابرپیاده و... هستند که موجب تصادف و عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی شده و ضرروی است اقدامات لازم از سوی سازمانهای مربوطه انجام شود.
انتهای پیام