رئیس سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری خبر داد

اجرای پروژه مشترک تونل انرژی در شیراز برای نخستین‌بار

رئیس سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز گفت: پروژه تونل‌های انرژی برق مورد نیاز برای خطوط ۱، ۲ و ۴ قطار شهری شیراز و ایستگاه‌های فلسطین و فردوسی و همچنین تقویت و توسعه خطوط قدیمی بخشی از این کلان‌شهر را تأمین می‌کند.

علی کلانتری امروز، ۱۳ اسفندماه در نشست شهرداری شیراز به تشریح پروژه تونل‌های انرژی در کلان‌شهر شیراز پرداخت و اظهار کرد: این پروژه به طول تقریبی ۱۷۰ کیلومتر به‌عنوان نخستین پروژه خدمات زیر بنایی مشترک با همکاری سازمان قطار شهری شیراز به نمایندگی شهرداری کلان‌شهر شیراز و برق منطقه‌ای فارس با هماهنگی معاونت عمرانی استانداری وقت فارس اجرا شده است.

وی افزود: این پروژه برق مورد نیاز برای خطوط ۱، ۲ و ۴ قطار شهری شیراز و ایستگاه‌های فلسطین و فردوسی و همچنین تقویت و توسعه خطوط قدیمی بخشی از کلان‌شهر را تأمین می‌کند.

رئیس سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز با تشریح این دو فاز بیان کرد: فاز نخست از پست ۲۳۰ دانشگاه واقع در بولوار کوهسار تا میدان جام‌جم به طول ۱۱۵۰ متر و فاز دوم از میدان جام‌جم تا میدان نمازی به طول ۱۲۵۰ متر است.

کلانتری ادامه داد: برای اجرای مشترک پروژه داکت و تونل انتقال توان ۶۶ کیلوولت که فاز اول از پست ۲۳۰ دانشگاه، در بولوار کوهسار تا میدان جام‌جم و فاز دوم آن به‌صورت تونلی، از میدان جام‌جم تا میدان نمازی با برآورد اولیه ۲۲۰ میلیارد ریال پروژه انتقال توان به طول ۲۴۰۰ متر مورد توافق و به مرحله اجرا رسید.

رئیس سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز اظهار کرد: بخش سازه‌ای این پروژه شامل ۲ بخش به‌صورت داکت و به روش کندو پوش به طول ۱۱۵۰ متر از ایستگاه ۲۳۰ دانشگاه واقع در بلوار کوهسار تا میدان جام‌جم و روش تونلی به طول ۱۲۵۰ متر از میدان جام‌جم تا میدان نمازی است.

وی، سختی‌های اجرایی در بخش سازه‌ای این پروژه را توصیف کرد و گفت: همه تلاش ما در اجرای این پروژه پیشگیری از حفاری روباز، جلوگیری از مزاحمت ناشی از سختی امکان رفت‌وآمد در سواره‌رو و پیاده‌رو، به‌حداقل‌رساندن ترافیک شهری در زمان اجرای پروژه و کاهش هزینه‌های دوباره‌کاری، امکان دسترسی به تأسیسات و کابل‌ها از طریق تونل، فراهم‌شدن امکان بازدید و تعمیر و نگهداری روش تونل نسبت به روش دفنی برتر شناخته شد و در دستور کار قرار گرفت.

رئیس سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز تصریح کرد: با اجرای این پروژه، ۸ فیدر معادل ۲۴ رشته کابل ۱۰۰۰ با قابلیت انتقال ۸۰ مگاوات در هر فیدر فراهم می‌شود.

کلانتری بیان کرد: این پروژه با درنظرگرفتن افزونگی موجب تأمین برق مورد نیاز سه خط ۱، ۲ و ۴ مترو و کاهش برق مورد نیاز خطوط مصوب مترو شیراز معادل ۱۰ درصد برق مصرفی شیراز به ۵ درصد و تأمین برق پایدار ایستگاه‌های فلسطین، فردوسی، مرکزی و تقویت خطوط قدیمی بخش مرکزی این کلان‌شهر شده است.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۳ اسفند ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۴
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403121308958
  • خبرنگار : 50649