به گزارش ایسنا به نقل از مرز اقتصاد، علی مخدومی در خصوص ضرورت تشکیل کنسرسیوم در صنعت توربینهای گازی گفت: پس از بررسی فرصتهای موجود در کشور، به ویژه در بخش توربین، نواقص و ظرفیتهایی شناسایی شده است که با همکاری تیمهای متخصص و مشارکت مهمانان حاضر در این نشست، امکان بهبود و رفع آنها وجود دارد.
وی تأکید کرد: هدف از تشکیل این کنسرسیوم، ایجاد همافزایی موثر بین تولیدکنندگان و دیگر فعالان این صنعت است.
مخدومی در ادامه افزود: یکی از نکات کلیدی اقتصادی در صنعت توربینهای گازی این است که ۳۰ درصد از قیمت تمامشده یک توربین، بسته به اندازه و شرایط طراحی آن، به اجزای گازی اختصاص دارد. در حالی که تنوع قطعات در یک توربین بیش از ۵ درصد نیست. این امر نشاندهنده اهمیت اقتصادی بالای این محصول برای کشور است.
مدیرعامل شرکت ریختهگری دقیق پارس همچنین به وابستگی بلندمدت کشورها به تولید توربینها اشاره کرد و گفت: در بسیاری از کشورها، توربینهایی که بیش از ۴۰ یا ۴۵ سال از عمر آنها میگذرد، هنوز در حال استفاده هستند.
وی به چالشهای موجود در بازار خدمات پس از فروش توربینها اشاره کرد و افزود: یکی از مشکلات اصلی، کمبود قطعات یدکی و نیاز به تأمین آنها در آینده است.
مخدومی در این راستا بر لزوم دسترسی به اطلاعات دقیقتر و شفافتر از روند آینده صنعت تأکید کرد.
مدیرعامل شرکت ریختهگری دقیق پارس همچنین به حجم گردش مالی بازار توربینهای گازی اشاره کرد و اظهار داشت: بازار این صنعت در هر سال حداقل ۵۰۰ میلیون یورو گردش مالی دارد و بسته به شرایط، این میزان ممکن است تا ۱ میلیارد یورو نیز افزایش یابد.
وی تأکید کرد: با توجه به نیاز روزافزون به قطعات خاصی همچون پرههای داغ، پتانسیلهای قابل توجهی در این صنعت وجود دارد.
مخدومی در ادامه به تکنولوژی و توانمندیهای داخلی اشاره کرد و با افتخار عنوان کرد: در حال حاضر، از نظر روش تولید و تکنولوژی، هیچ تفاوتی با شرکتهای برجسته جهانی نداریم.
وی به زیرساختهای مناسب و قابل رقابت با شرکتهای بینالمللی در کشور اشاره کرد و تأکید نمود: ایران بهعنوان یک بازیگر مهم در این صنعت، توانایی رقابت با تولیدکنندگان خارجی را داراست.
مدیرعامل شرکت ریختهگری دقیق پارس در ادامه به زیرساختهای موجود در کشور و توانمندیهای صنعت توربین اشاره کرد و گفت: زیرساختهای صنعت توربین در ایران از کیفیت و ظرفیت بالایی برخوردار است. در نقاط مختلف کشور، شرکتهای متعددی، بهویژه در زمینه تولید و نگهداری توربینها، توانمندیهای چشمگیری دارند. این زیرساختها آمادهاند تا بهطور بهینه و با رویکردی نوین از آنها بهرهبرداری شود.
وی همچنین افزود: در ایران، دانشی با دانهبندی بالا در زمینه پرههای توربین وجود دارد که قابل مقایسه با بسیاری از کشورهای پیشرفته است. حتی در صورت خروج برخی از نخبگان و متخصصان از کشور، این دانش و ظرفیت همچنان در داخل کشور باقی خواهد ماند.
وی ابا اشاره به محدودیتهای موجود در این صنعت تصریح کرد: مشکلات اقتصادی و کمبود نقدینگی، یکی از چالشهای جدی است که در تمام بخشهای صنعت، از جمله در حوزه نیروگاهها و شبکههای گاز، با آن مواجه هستیم. این مسائل باعث ایجاد پیچیدگیهای فراوانی در زمینه سرمایهگذاریها، بهویژه در بخش نگهداشت و ساخت نیروگاهها میشود.
وی در ادامه تأکید کرد: اگر بخواهیم با روشهای گذشته عمل کرده و رقابتهای نادرست را ادامه دهیم، احتمالاً بهجای ارتقای صنعت داخلی، شرایطی فراهم خواهد شد که موجب افزایش واردات محصولات خارجی شود و بهطور غیرمستقیم به تضعیف صنعت داخلی منتهی گردد. از اینرو، ضروری است که نگرشها و رویکردهای خود را بهطور جدی تغییر داده و برای پیشبرد اهداف صنعتی، راهکارهای نوین و متفاوتی اتخاذ کنیم.
مخدومی با اشاره به این نکات، بر اهمیت همافزایی و لزوم تغییر در شیوههای مدیریتی و تقویت همکاریهای بینالمللی تأکید کرد تا صنعت توربین ایران بتواند به رشد و شکوفایی بیشتری دست یابد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه در ایران کمتر از ۱۰ شرکت فعال در زمینه پرهسازی وجود دارند، توضیح داد: در واقع، تنها سه شرکت اصلی در کشور توانایی تأمین بخش عمدهای از نیاز بازار و تولید در این حوزه را دارند. این شرکتها از مراحل اولیه تولید در داخل کشور فعالیت میکنند و قادر به تولید قطعات کلیدی نظیر ماهیچههای سرامیکی و همچنین انجام فرآیندهای پیچیدهتری همچون کدگذاری هستند.
مخدومی در ادامه به همکاریهای نزدیک میان شرکتهای معتبر در این صنعت اشاره کرد و گفت: در گروه شرکتهای خود، تعاملات بسیار مثبتی با مجموعههای موادکاران و پرتو داریم. حتی اگر در برخی مواقع رقابتهایی میان ما وجود داشته باشد، این رقابتها بهگونهای است که تلاش میکنیم با همافزایی و همکاریهای بیشتر، نیازهای موجود در بازار را برطرف کنیم.
وی همچنین به تشکیل کنسرسیوم در این صنعت اشاره کرد و گفت: ما به این نتیجه رسیدیم که ایجاد یک کنسرسیوم با اهداف متنوع، بهویژه اهداف اقتصادی، میتواند به رفع مشکلات و تقویت ظرفیتهای صنعت کمک کند. در سطح جهانی نیز نمونههای مشابهی وجود دارد که شرکتها با همکاری یکدیگر، بخشهایی از بازار و فرآیندهای مختلف را پوشش دادهاند.
مخدومی تأکید کرد: این کنسرسیوم با حضور تمامی ذینفعان و دستاندرکاران صنعت بهمنظور ایجاد همافزایی بزرگ، شکل خواهد گرفت.
وی در ادامه افزود: در واقع، یکی از مهمترین نکات در این کنسرسیوم، این است که رقابتها باید به سمتی پیش برود که نه تنها منافع هر شرکت محفوظ بماند، بلکه تمام صنعت از این تعاملات بهرهبرداری کند.
مخدومی تأکید کرد: اهداف اصلی این کنسرسیوم باید شامل ارتقای تولیدات داخلی، رفع مشکلات صنعتگران و ایجاد فضای تعاملی برای توسعه مشترک پروژهها باشد. وی در این راستا بر اهمیت حمایت از تولید داخل و استفاده بهینه از ظرفیتهای موجود در کشور تأکید کرد و گفت: این همکاریها میتواند به حل بسیاری از مشکلات اقتصادی موجود کمک کند.
مدیرعامل شرکت ریختهگری دقیق پارس با اشاره به لزوم اصلاحات اساسی در نحوه برگزاری مناقصات، تأکید کرد: نباید تنها به یک مکانیزم خاص برای واگذاری پروژهها به شرکتهای دیگر اتکا کنیم.
وی افزود: باید قادر باشیم نیازهای بازار را بهطور مستقیم و از طریق همکاریهای جدی میان شرکتها برطرف کنیم.در این زمینه نیاز به همکاری بیشتر و استفاده از ظرفیتهای شرکتهای مختلف است.
مخدومی در ادامه به اهمیت شفافسازی نیازهای بازار اشاره کرد و گفت: هدف کنسرسیوم ما این است که نیازهای بازار بهطور دقیق و مدون شناسایی شوند.
وی بهعنوان مثال به پروژههای بخش انتقال گاز اشاره کرد و افزود: با همکاری و همفکری با شرکتهای مختلف به این نتیجه رسیدیم که نیازهای بازار باید بهطور هدفمند و منطبق با واقعیتهای اقتصادی شناسایی شوند.
وی همچنین از تشکیل کمیتههای تخصصی در کنسرسیوم خبر داد و توضیح داد: یکی از این کمیتهها به بررسی نیازهای موجود در حوزه پرههای هوایی، طراحی توربینها و دیگر بخشها اختصاص خواهد داشت. در این کمیتهها، تمام ذینفعان میتوانند نیازهای خود را اعلام کنند و این اطلاعات میتواند بهطور مؤثری در توسعه صنعت و حل مشکلات موجود کمک کند.
مخدومی سپس به چالشهای موجود در بخش مناقصات وزارت نیرو اشاره کرد و گفت: مناقصات در وزارت نیرو با شرایط پیچیده و غیرواقعی همراه است که برای بسیاری از شرکتها جذابیتی ندارد. قراردادهای یکطرفه و تضامین عجیبوغریب باعث میشود بسیاری از تولیدکنندگان از شرکت در این مناقصات خودداری کنند.
وی افزود: این شرایط باید اصلاح شود تا تولیدکنندگان بتوانند با شرایط بهتری در این مناقصات شرکت کنند.
وی در ادامه اشاره کرد: در وزارت نفت شرایط کمی بهتر است و اختیارات بیشتری به شرکتها داده شده، اما هنوز هم مشکلاتی در این زمینه وجود دارد که باید برطرف شود. باید یک فضای رقابتی و شفاف در مناقصات ایجاد شود تا شرکتها بتوانند با انگیزه و در شرایط عادلانهتری در پروژهها مشارکت کنند.
مخدومی در پایان بر اهمیت تغییر نگرش در نحوه برگزاری مناقصات و تعامل بیشتر میان بخشهای مختلف صنعت تأکید کرد و افزود: با ایجاد تغییرات در سیستم مناقصات و همکاریهای هدفمند میان شرکتها، میتوانیم به رشد و پیشرفت بیشتری در صنعت دست یابیم.
در پایان این نشست، مسئولان، مدیران و کارشناسان بر لزوم همافزایی بیشتر و توجه به دغدغهها تأکید کردند.
انتهای رپرتاژ آگهی