مهدی حیدری یکشنبه ۱۲ اسفند در کمیسیون فنی عمرانی شورای شهر، اظهار کرد: طی سالهای گذشته در دورههای قبل به دلیل ابلاغ دیر هنگام نرخنامه شاهد نارضایتی تاکسیداران در این زمینه بودیم.
وی با بیان اینکه سعی داریم نرخنامه پیشنهادی پس از تصویب هر چه سریعتر در اختیار تاکسیداران قرار گیرد، گفت: امید است با ابلاغ نرخنامه از ابتدای سال آینده نرخهای جدید برای رانندگان و شهروندان ملاک قرار گیرد.
رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای شهر همدان بیان کرد: از ابتدای این دوره شورا همواره تلاش بر ارائه به موقع نرخنامه بوده تا حق رانندگان تاکسی آسیب نبیند.
حیدری به تشکیل هر ساله کمیته نرخگذاری با حضور نمایندگان اعضای این کمیته اشاره کرد و افزود: امید است روند تصویب نرخنامه به خوبی طی شود و کاستیهای گذشته و دخل و تصرفها در تعیین نرخنامه رخ ندهد.
وی با تأکید بر اینکه امید است نرخنامه سال آینده دستوری و حاکمیتی نباشد، تصریح کرد: انتظار میرود تصویب نرخنامه بر اساس تصمیمات فنی و با توجه به نیازهای قشر خدمترسان در این بخش و بهای تمام شده خدمات و نیز حقوق شهروندان استفاده کننده از این خدمات باشد.
رییس کمیسیون فنی عمرانی شورای شهر همدان ادامه داد: بهای تمام شده خدمات امروز بیش از رقم مصوب شده است و در صورتی که بخواهیم این رقم واقعی شود، بازار این حوزه تحت تأثیر قرار میگیرد.
حیدری با بیان اینکه باید در تعیین نرخنامه علاوه بر حقوق ارائه کننده خدمت، حقوق مصرف کننده نیز مد نظر باشد، خاطرنشان کرد: باید نرخها واقعی بوده و با پرداخت خرد شهری نیز میتوان بسیاری از مشکلات را در تعیین نرخها حل کرد.
وی یادآور شد: با پرداخت خرد شهری بسیاری از امکانات از جمله قیمتگذاری لحظهای که اکنون قابل تحقق نیست در نرخگذاری محقق خواهد شد.
رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای شهر همدان اظهار کرد: سال گذشته نیز پیشنهاد تغییر نرخ دوبار در سال را داشتیم و امسال نیز در تبصرهها این نکته درج خواهد شد که نرخگذاری ۶ ماهه بوده و در صورت تغییر چشمگیر نرخ ارز و تورم نرخها افزایش یابد.
حیدری با بیان اینکه در یک اقتصاد آزاد میتوان کرایه اتوبوس را رایگان کرده و کرایه تاکسیها با قیمت تمام شده نرخگذاری شود، گفت: این امر در شرایط فعلی امکانپذیر نیست و اجرای آن عملاً نابود کردن ناوگان تاکسیرانی و به صفر رساندن بازار کار تاکسیهاست.
وی با تأکید بر اینکه در حوزه اتوبوسرانی نیز با چالشهای جدی از جمله دریافت نقدی کرایه توسط رانندگان مواجه هستیم، بیان کرد: باید منافع مردم را در نظر بگیریم تا استفاده از حمل و نقل عمومی رونق بگیرد.
رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای شهر همدان افزود: با اضافه شدن اتوبوسهای جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی ضریب اعتماد به این حوزه افزایش یافته و موجب افزایش سرانه استفاده شهروندان از اتوبوس، کاهش تردد خودروهای تک سرنشین در سطح شهر و به دنبال آن کاهش ترافیک خواهد شد.
حیدری با اشاره به تلاشها و دستاوردها در سازمان حمل و نقل بار و مسافر از هوشمندسازی تا کنترل تخلفات و نوسازی ناوگان، تصریح کرد: شهروندان همدانی شایسته بهترین ناوگان حمل و نقل عمومی هستند تلاشها در مدیریت شهری، سازمان حمل بار و مسافر و شورای شهر بر بهبود و ارتقا در این حوزه است.
وی به خریداری اتوبوسهای جدید اشاره کرد و ادامه داد: امید است تا قبل از پایان سال روند شمارهگذاری و انتقال مالکیت انجام شده و شاهد اضافه شدن ۴۰ دستگاه اتوبوس جدید خریداری شده به ناوگان اتوبوسرانی باشیم.
رییس کمیسیون فنی عمرانی شورای شهر همدان در خصوص فعالیت شرکتهای دانشبنیان در حوزه حمل و نقل و ترافیک نیز خاطرنشان کرد: فعالیت این شرکتها به ویژه در حوزه ترافیک و هوشمندسازی آن، ظرفیت خوبی برای استان بوده و نیاز ما به شرکتهای خارج از استان را مرتفع میکند.
حیدری خواستار حمایت از شرکتهای دانشبنیان فعال در حوزه ترافیک و هوشمندسازی ترافیک شد و گفت: با قوییتر شدن این شرکتها منافع و ارزش افزوده حاصل از خدمات آنها به شهر بازمیگردد.
وی با تأکید بر اینکه در حوزه هوشمندسازی و حوزه حمل و نقل گامهای اولیه برداشته شده است، اظهار کرد: باید مسائل را تا رسیدن به ایده حل مسئله، یک به یک طرح موضوع کنیم تا از طریق هوش مصنوعی به راهکارهای موثر در این حوزه برسیم.
رییس کمیسیون فنی عمرانی شورای شهر همدان یادآور شد: تا حدامکان طالب خدمات با بکارگیری هوش مصنوعی در حوزه ترافیک به منظور حل مشکلات و مسائل در این بخش هستیم.
حیدری در خصوص موضوع محصول شرکت باختر برای ساخت ون و بکارگیری این محصول در ناوگان حمل و نقل عمومی همدان، اظهار کرد: تأمین ون از خودروسازهای مطرح با توجه به قیمتهای کنونی امکانپذیر نیست و این شرکت فناور همدانی با قیمتی مناسبتر امکان ساخت و ارائه ون به صورت برقی را دارد.
وی با بیان اینکه در صورت تحقق این امر برندسازی، صنایع تبدیلی، صنایع پایین دستی و اشتغال در همدان شکل میگیرد، گفت: هر گونه اقدامی در این حوزه که منجر به تولید و در اختیار قرار دادن خودروی ون برای ارائه خدمت در بخش حمل و نقل عمومی شود، مورد استقبال است.
رییس کمیسیون فنی عمرانی شورای شهر همدان بیان کرد: ذهن خلاق یک کارآفرین میتواند برای شهر و مدیریت شهری نیز سودآوری داشته باشد و اجرای این پروژه میتواند یک محرک در حوزه حمل و نقل عمومی، برندینگ، اشتغال و توسعه در همدان باشد.
کاوسیامید: اتخاذ سیاستهای درست، درآمد رانندگان تاکسی را بهبود میبخشد
رییس کمیسیون بودجه شورای شهر همدان بر لزوم بهبود سیستم حمل و نقل عمومی و کاهش آلایندگی در شهر تأکید کرد و گفت: باید بسترهای لازم برای بهبود خدمات اتوبوسرانی فراهم شده و از افزایش کرایه اتوبوس جلوگیری شود.
کاوسیامید با اشاره به وضعیت تاکسیرانی در شهر بیان کرد: هزینههای تمامشده تاکسی بیشتر از کرایه آن است و باید نرخ تاکسی به صورت فصلی و با توجه به تورم تعدیل شود و اگر سیاستهای درستی در پیش بگیریم، میتوانیم درآمد رانندگان تاکسی را بهبود بخشیم.
وی با اشاره به مشکلات آلایندگی در شهر همدان، سلامت مردم را اولویت اصلی دانست و افزود: حفظ قیمت فعلی اتوبوس و عدم تغییر آن تا حد امکان ضروری است.
رییس کمیسیون بودجه شورای شهر همدان راهاندازی پروژه بیآرتی در رینگ دوم شهر را از جمله راهکارها برای بهبود حمل و نقل عمومی برشمرد و تصریح کرد: این پروژهها میتوانند به کاهش ترافیک و آلودگی هوا کمک کنند.
انتهای پیام