به گزارش ایسنا، علیرضا کاظمی با بیان اینکه معتقدیم که مدیران مدارس بیشترین نقش و طبیعتا بیشترین چالش را دارند گفت: مدیران در خط مقدم قرار دادند و با کمبود نیرو، تراکم دانش آموزان، کمبود فضا، کمبود تجهیزات، بی انگیزگی معلمان و دانش آموزان، مسائل مالی و هزاران مسئله از این دست مواجه هستند.
وی با بیان اینکه نکته مهم این است که بفهمیم فاصله بین ما و خط مقدم ما چقدر است افزود: باید فهمید چه شکاف عمیقی بین ما و مدیران مدرسه وجود دارد و آیا به یک درک مشترک در یک موضوع رسیدیم یا خیر؟ آیا هم فکر هستیم یا من یک فکر دارم و مدیر مدرسه فکر دیگری؟ آیا دغدغه ها و نگرانی های مدیران مدارس به ما منتقل شده یا منتقل نشده است؟.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه معتقدیم دغدغهها و نگرانیهای مدیران و درک میدان تعلیم و تربیت مدیران اگر بیشتر از ما نیست کمتر هم نیست خطاب به مدیران گفت که چه پیشنهادات و انتقاداتی برای بهبود شرایط نظام تعلیم و تربیت در حوزه های مختلف دارید، چه در حوزههای زیرساختی مانند معلم، فضا، تجهیزات، امکانات، کتابها و چه در زمینه مسائل نرم افزاری و محتوا؟؛ فعالیتهای آموزشی، فعالیتهای پرورشی و فرهنگی، فعالیتهای ورزشی، روش های تدریس و .... موضوعات مهم است.
وی عنوان کرد: سوال بعدی این است که دوستان در رابطه با موضوع مطرح شده توسط رییس جمهور درباره توسعه عدالت آموزشی و فعالیتهایی که انجام شده چه برداشتی دارند؟.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه شهر قدس پایلوت توسعه عدالت آموزشی است، ادامه داد: همواره سوال من این است چرا آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین موفق نمی شود؟ چرا پروژههای آموزش و پرورش با انتظارات آموزش و پرورش همخوانی ندارد و متناسب نیست؟ چه کنیم که موفق شویم؟ اشکال و چالش کار کجاست؟ آیا اگر بودجه مهیا شود مشکل حل میشود؟ آیا اگر منابع انسانی مهیا باشد مشکل حل میشود؟ آیا فضای آموزشی درست شود، مشکل حل می شود؟ من در پاسخ به این سوالها نقشه راهی برای نظام تعلیم و تربیت طراحی کردم.
کاظمی با بیان اینکه به همراه رییس جمهوری دو جریان در آموزش و پرورش دنبال میشود، گفت: اول محرومیت زدایی از فضاست، هم اکنون هزار پروژه را یک مجموعه، دو هزار پروژه دیگر را مجموعه دیگر و ۱۳۰۰ پروژه را نیز یک مجموعه قبول کرده است.
وی با بیان اینکه ۱۵۰۰ پروژه را یک بنگاه اقتصادی قبول کرده که بسازد، افزود: استانداران و نیروهای جهادی بسیج شده و پای کار هستند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در شهر قدس یک بنگاه اقتصادی قبول ساخت ۱۵ مدرسه را برعهده گرفته ادامه داد: برای اینکه در آموزش و پرورش سطح کیفیت ارتقا پیدا کند، به دو چیز نیاز داریم، ارتقا مدیریت آموزشگاهی که ناظر به مدیران است و ارتقا کلاس درس. این دو باید تغییر کنند.
کاظمی با بیان اینکه در بخش مدیریت آموزشگاهی، الگوی مدرسه تراز با کمک معاونین آموزشی در حال راهبری است، افزود: اگر یک مدیر قدرت ترسیم چشم انداز، قدرت ترسیم برنامه راهبردی، قدرت ترسیم برنامه عملیاتی، قدرت ترسیم شاخص های اندازهگیری در حوزه های مختلف مدرسه را داشته باشد و بتواند یک انسجام فکری به برنامه ها بدهد، مدرسه وضعیت بهتری پیدا میکند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه محال است یک مدیر توانمند داشته باشیم و آن مدرسه از کیفیت مناسب برخوردار نباشد، ادامه داد: مدیر مدرسه رکن تحول در آموزش و پرورش است. باید کاری کنیم وزیر نتواند مدیر مدرسه را تغییر دهد.
کاظمی با بیان اینکه در انتخاب مدیران سخت و در نگهداشت آنها سخت تر گرفته شود، گفت: هرقدر در حوزه مدیران مدارس هزینه کنیم، بالاترین نوع سرمایه گذاری است.
وی به تحول در کلاس درس اشاره کرد و افزود: این موضوع سرجمع و برآیند تحول و ارتقای کیفیت را باعث میشود .
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در جلسات مختلف با رییس جمهور چهار کار باید انجام شود، ادامه داد: معلمان را آموزش دهیم، روشهای یادگیری فعال و آسان در نظر گرفته شود، تحول در چیدمان کلاس، سخت افزار و نرم افزار کلاس درس تغییر دهیم. به عبارت دیگر توسعه عدالت آموزشی در بحث فضا و در بحث کیفیت دنبال میشود که با مدیر و معلم استوار است.
انتهای پیام