به گزارش ایسنا، مراسم رونمایی از کتاب «مدیریت راهبردی حمل و نقل شهری»، اثر سردار سید تیمور حسینی رئیس پلیس راهور فراجا و سید محسن طباطبایی، با حضور سردار جهانگیری رئیس موسسه علمی کاربردی فراجا و برخی اساتید دانشگاهها در سالن همایشهای بینالمللی ایران، در شهرک آزمایش برگزار شد.
سردار سید تیمور حسینی رئیس پلیس راهور فراجا در این مراسم با بیان این که خرد جمعی میتواند گره گشای مشکلات کشور از جمله حمل و نقل و ترافیک باشد و جلسات اندیشه ورزی را در پلیس راهور فراجا برگزار میکنیم، گفت: وقتی از مقولهای به عنوان حمل و نقل و ترافیک بحث میکنیم باید بدانیم که بیتوجهی به این حوزه سالانه نزدیک به ۷ درصد از تولید ناخالص ما را از بین میبرد.
حسینی افزود: سالانه نزدیک به ۷ درصد از تولید ناخالص ملی ما به خاطر آسیبهایی که ما داریم از بیتوجهی به این فرایند و شرایط در قالب تصادفات و سایر موضاعات در کشور ضرر میدهد و آسیب میبیند. اگر در حوزه حمل و نقل در هر یک از بخشهای این فرایند و شرایط بیتوجهی صورت بگیرد، میتواند سالانه ۲۰ هزار نفر جانباخته داشته باشد. همانطور که در سال ۱۴۰۲، ۲۰ هزار و ۴۵ نفر از هم وطنهایمان را در تصادف رانندگی از دست دادیم.
وی تصریح کرد: عمدتاً سن کسانی که در تصادفات جان خودشان را از دست میدهند، در سالهای مولد بودن و فعال بودنشان است. سنینی بین ۲۵ الی ۳۸ سال، بیشترین قربانیان سوانح ترافیکی هستند. ما با همچین شرایطی مواجه هستیم و باید همه تلاش خود را صرف بهبود وضعیتی که در آن قرار داریم، معطوف کنیم.
حسینی با بیان این که در کنار ۲۰ هزار جانباخته شاهد این هستیم که بالغ بر ۳۰۰ هزار نفر در تصادفات مصدوم شدند، عنوان کرد: اگر بگویم از این تعداد، ۱۰ درصد از این تعداد مصدومان دچار معلولیتهای جسمی شدند به این معناست که پیش از ۳۰ هزار نفر در سال گذشته به دلیل ضایعات نخاعی روی دست خانوادها و سازمانهای بهزیستی ماندهاند.
رئیس پلیس راهور با تاکید بر این که همه ما در بهبود این شرایط مسئولیت اجتماعی داریم، اظهار کرد: عمده مشکلات در عرصه حمل و نقل و ترافیک را در بخش علوم انسانی، تربیتی و آموزشی میدانم.
وی در ادامه این مراسم، اظهار داشت: ما در بین کاربران، چه رانندگان خودرو و موتورسوار چه عابران پیاده در موضوعات و خطرات ترافیکی به شدت درک خطر پایینی داریم. همه ما تلاش کنیم که درک خطر را در جامعه بالا ببریم.
رئیس پلیس راهور فراجا، گفت: ما در این کتاب تلاش کردیم ضمن برشمردن همه مولفهها در موضوع مدیریت ترافیک و مدیریت راهبردی و حمل و نقل شهری به مباحث اقتصادی مسئله هم توجه کنیم. جانباختگان و تصادفات رانندگی علاوه بر آن که ۷ درصد از تولید ناخالص ملی ما را از بین میبرد، نپرداختن به موضوعات اقتصادی بازگشت سرمایه که بخش عمده آن در حمل و نقل ترافیک هم شهری و هم جادهای تعریف میشود عمدتاً بخشهای مختلف صنعتی و اقتصادی ما را از بهرهوری
پایین تری برخوردار کرده است. اگر ما این موضوع را مدنظر قرار بدهیم حتما می توانیم در ارتقای بهرهوری سیستمهای اقتصادی و صنعتیمان هم موثر باشیم.
حسینی با اشاره به این که حمل و نقل و ترافیک زیرساخت همه زیرساخت هاست، تاکید کرد: هیچ فعالیتی در کشور نمیتواند تعریف شود، بدون این که یک پیوست حمل و نقلی مناسب و یک پیوست ترافیکی مناسب داشته باشد. ما در این کتاب تلاش کردیم که اثری را به علاقهمندان به این حوزه تقدیم کنیم که عملیاتی و میدانی بتواند بازخورد خوبی داشته باشد
طباطبایی از دیگر نویسندگان کتاب مدیریت راهبردی حمل و نقل شهری، با بیان این که در این کتاب به مسائل و مشکلات سیستم حمل و نقل شهری و معضل ترافیکی در شهرها به ویژه کلانشهرها توجه شده است، گفت: در قسمتی از این کتاب، به مسئله چرا در ترافیک شهرها ناتوانیم، پرداخته شده است و تلاش میکند برای همه علتها راهکارهای عملیاتی ارائه دهد.
وی افزود: از جمله علتهای ترافیک که در این کتاب به آن پرداخته شده است، این که در کشور ما کیفیت خودرو پایین است و در شانگهای چین از سال ۲۰۲۱ به این سو تنها خودروهایی که با استانداردهای یورو ۶ انطباق دارند، پلاک میشود. دیگر علتهای ترافیک این است که چون مدیران شهری ما شیوهها و ابزارهای تأمین مالی پروژههای شهری به ویژه پروژههای خارجی در زمینه حمل و نقل را نمیدانند و یا دنبال نمیکنند.
این استاد دانشگاه در ادامه گفت: از دیگر علتهای ترافیک این است که مدیران شهری راه حل ترافیک را در ایجاد تقاطعهای غیرهمسطح، تونل و اتوبان میدانند. سیستم حمل و نقل عمومی در دسترس، راحت و ایمن نداریم. قوانین ما در زمینه طرحهای ترافیک و جرائم رانندگی بازدارندگی کافی ندارد.
طباطبایی مزد آبادی گفت که مدیریت راهبردی حمل و نقل پاسخی رایج به مشکلات حمل و نقل است و در ادامه به معرفی دیگر بخشهای این کتاب پرداخت.
انتهای پیام