به گزارش ایسنا، سواد مالی مفهومی است که شامل دانش، مهارتها و تواناییهایی میشود که به افراد امکان میدهد تصمیمات مالی هوشمندانهای بگیرند. این مهارتها نه تنها بر زندگی شخصی افراد تأثیرگذارند، بلکه میتوانند به بهبود وضعیت اقتصادی خانواده و جامعه کمک کنند. تحقیقات نشان میدهند که کودکان از سنین پایین توانایی یادگیری مفاهیمی مانند مدیریت پول، پسانداز و برنامهریزی مالی را دارند.
این مفاهیم اگر به درستی آموزش داده شوند، میتوانند از خطراتی مانند بدهیهای ناآگاهانه و مشکلات اقتصادی در آینده جلوگیری کنند. در این میان، دیجیتالی شدن پول و استفاده روزافزون از فناوریهایی مانند تلفن همراه نیز چالشهای جدیدی برای آموزش مالی کودکان ایجاد کرده است.
تحقیقی که توسط زهرا رحیمی، استادیار دانشگاه علامه طباطبایی، به همراه دو همکار از همین دانشگاه انجام شده است، به بررسی و شناسایی مهمترین مؤلفههای سواد مالی پرداخته است که باید به کودکان پیشدبستانی آموزش داده شوند. این پژوهش که در راستای افزایش سطح آگاهی مالی کودکان انجام شده، به دنبال ارائه راهکارهایی بوده است تا بتوان به کمک آن ها این مفاهیم را به شکلی ساده و مؤثر در آموزشهای اولیه کودکان گنجاند.
محققان در ابتدا به بررسی منابع معتبر و پژوهشهای موجود درباره سواد مالی پرداختند. سپس با طراحی یک پرسشنامه خاص، اطلاعات لازم را از ۴۸ نفر از مدیران، معلمان و مربیان مراکز پیشدبستانی در منطقه ۱۰ تهران جمعآوری کردند. این افراد تخصص و آگاهی لازم درباره موضوع سواد مالی را داشتند. سپس تحلیل دادههای این پرسشنامه با استفاده از یک نرمافزار خاص مرتبط انجام شد.
نتایج این تحقیق نشان می دهند که سواد مالی شامل چهار مؤلفه اصلی است: درآمد و حرفهها، مدیریت پول، مدیریت اعتبار و بدهی، و مدیریت ریسک. از میان این مؤلفهها، آموزش درآمد و حرفهها در اولویت قرار دارد، زیرا این مبحث میتواند پایهگذار درک اولیه کودکان از مفهوم پول و اهمیت آن باشد. پس از آن، مفاهیمی مانند مدیریت پول و مدیریت بدهی و اعتبار اهمیت دارند. در نهایت، مدیریت ریسک نیز به کودکان کمک میکند تا بتوانند در آینده تصمیمات مالی هوشمندانهتری بگیرند.
این یافتهها همچنین نشان دادند که هر یک از مؤلفههای اصلی شامل زیرمجموعههایی هستند که آموزش آنها به ترتیب اولویت میتواند تأثیر بیشتری در یادگیری داشته باشد. برای مثال، در بحث مدیریت پول، کودکان باید ابتدا با مفاهیم سادهای مانند تفاوت بین نیازها و خواستهها آشنا شوند و سپس مهارتهایی مانند پسانداز و برنامهریزی را یاد بگیرند.
اهمیت این پژوهش از آن جهت است که در بسیاری از کشورها، آموزش سواد مالی از دوران پیشدبستانی آغاز میشود و به عنوان یکی از ارکان اصلی برنامههای آموزشی شناخته میشود. این آموزشها میتوانند به کودکان کمک کنند تا در آینده زندگی مالی موفقتری داشته باشند و از خطراتی مانند بدهیهای غیرقابل کنترل و مشکلات روانی ناشی از آن دور بمانند. همچنین، یافتههای این تحقیق میتوانند به مربیان و برنامهریزان درسی کمک کنند تا محتوای آموزشی را به شکلی هدفمند و مؤثر طراحی کنند.
نتایج این مطالعه که در دوفصلنامه «پژوهشهای آموزش و یادگیری»، وابسته به دانشگاه شاهد، منتشر شده اند، نشان میدهند که سواد مالی نه تنها مهارتی ضروری برای زندگی در دنیای امروز است، بلکه میتواند پایهگذار موفقیتهای مالی و شغلی در آینده باشد. اگر این آموزشها از سنین پایین آغاز شود، جامعهای توانمندتر و اقتصادی پایدارتر خواهیم داشت.
انتهای پیام