طراحی ۲۰۰ مجتمع آموزشی بزرگ مقیاس/ ضرورت تامین زمین برای ساخت مدارس با کمک وزارت راه

رئیس سازمان نوسازی، تجهیز و توسعه مدارس کشور با بیان اینکه آموزش و پرورش در حال طراحی ۲۰۰ مجتمع آموزشی بزرگ مقیاس با ویژگی‌هایی است که در تربیت تمام‌ساحتی و فراهم آوردن محیط‌های ورزشی و آموزشی برای دانش‌آموزان مؤثر است، به ضرورت تامین زمین برای ساخت مدارس اشاره کرد و از وزارت راه و شهرسازی خواست تا در این زمینه همکاری بیشتری داشته باشد.

به گزارش ایسنا، حمیدرضا خان محمدی در چهارمین همایش بین‌المللی و یازدهمین همایش و نمایشگاه ملی «مدرسه ایرانی معماری اسلامی ایرانی» بر اهمیت طراحی و معماری مدارس به عنوان یکی از ارکان اصلی تربیت دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: فضای مدرسه باید به گونه‌ای طراحی شود که همزمان با ارتقای یادگیری، محیطی تربیتی و جذاب برای دانش‌آموزان فراهم کند.

وی با بیان اینکه ۴۴ درصد دولت از بخش آموزش و پرورش تشکیل می‌شود و این بخش نقش حیاتی در توسعه کشور دارد افزود: ۵۵ درصد طرح‌ها در این حوزه افزوده شده‌ و کیفیت کارها از نظر داوران به حد قابل قبولی رسیده است.

رئیس سازمان نوسازی، تجهیز و توسعه مدارس کشور با بیان اینکه جذب اعتبارات به شدت باعث نفس‌گیر شدن کارهای سازمان نوسازی مدارس شده است، اما با این حال، این دستگاه تخصصی باید همواره در مرز دانش حرکت کند بر لزوم ایجاد فضایی مناسب و زیبا برای دانش‌آموزان تأکید کرد و ادامه داد: باید تلاش کنیم فضایی بسازیم که درخور دانش‌آموزان باشد.

خان محمدی به افزایش کیفیت طرح‌ها و میزان مشارکت در این رویداد اشاره کرد و گفت: تعداد شرکت‌کنندگان در مسابقات سال جاری نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته و کیفیت طرح‌ها نیز رضایت‌بخش بوده است.

وی به فشردگی برنامه‌های سازمان نوسازی در هفت ماه اخیر اشاره کرد و از تلاش‌های رییس جمهور در زمینه مدرسه‌سازی و توجه به کیفیت و عدالت در آموزش قدردانی کرد افزود: این تلاش‌ها باعث ایجاد فرصت‌های طلایی برای پیشرفت در این حوزه شده است.

رئیس سازمان نوسازی، تجهیز و توسعه مدارس کشور بر اهمیت توجه به معماری مدارس و تاثیر آن بر فرآیند تربیت دانش‌آموزان تأکید و عنوان کرد: معماری مدرسه باید به‌گونه‌ای طراحی شود که همزمان با فراهم آوردن شرایط یادگیری، فضایی تربیتی و جذاب برای دانش‌آموزان ایجاد کند. محیط مدرسه باید بر اساس نیازهای فردی دانش‌آموزان و ویژگی‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقلیمی طراحی شود.

خان محمدی به نقش معماری در بهبود روابط اجتماعی دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: بسیاری از دانش‌آموزان، بهترین تجربیات اجتماعی خود را در زنگ تفریح و در فضاهای عمومی مدرسه کسب می‌کنند بنابراین باید به طراحی فضاهایی همچون کتابخانه‌ها، نمازخانه‌ها و سالن‌های ورزشی توجه کرد که برای استفاده عمومی جامعه و محله در نظر گرفته می‌شود.


وی به چالش‌های موجود در طراحی و ساخت مدارس بزرگ مقیاس اشاره کرد و افزود: آموزش و پرورش در حال طراحی ۲۰۰ مجتمع آموزشی بزرگ مقیاس با ویژگی‌هایی است که در تربیت تمام‌ساحتی و فراهم آوردن محیط‌های ورزشی و آموزشی برای دانش‌آموزان مؤثر باشد.

رئیس سازمان نوسازی، تجهیز و توسعه مدارس کشور به ضرورت تامین زمین برای ساخت مدارس اشاره کرد و از وزارت راه و شهرسازی خواست تا در این زمینه همکاری بیشتری داشته باشد. همچنین به فناوری‌های نوین در مدارس توجه شود چرا که این فناوری‌ها باید با دقت وارد فضای آموزشی شوند تا موجب تسهیل تربیت دانش‌آموزان شوند نه اینکه باعث اختلال در روند تربیتی و آموزشی شوند.

خان‌محمدی از همکاری بیشتر میان بخش‌های مختلف برای بهبود شرایط مدارس و ارتقای کیفیت آموزش در کشور سخن گفت و افزود: در آینده نزدیک شاهد تحولاتی در این حوزه باشیم. تجربه‌های اجرایی به صورت کتاب در اختیار عموم قرار می‌گیرد و این کتاب‌ها به عنوان محلی برای توجه و اهتمام به این تجربیات در نظر گرفته خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ۱۶۸ طرح وارد عملیات شده‌، گفت: تداوم در تربیت دانش‌آموزان امری ضروری است و اگر این تداوم نباشد، ممکن است راه را بی‌راهه رفته باشیم. مدرسه به عنوان یک کالبد ساخته می‌شود تا دانش‌آموز به درستی پرورش یابد، اما باید مراقب باشیم که معماری مدارس به گونه‌ای باشد که دانش‌آموزان را از جامعه دور نکند و به انزوا دعوت نکند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۷ اسفند ۱۴۰۳ / ۱۳:۰۹
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1403120704766
  • خبرنگار : 71955

برچسب‌ها