محمد خدادی در گفت‌وگو با ایسنا:

تخریبِ بمب روایت از بمب هسته‌ای گسترده‌تر است/ دقیق هدف‌گیری کنیم

محمد خدادی با اعتقاد بر اینکه جنگ جهانی سوم، جنگ روایت‌ها و جنگی زیرپوستی است، درباره کارکرد رسانه‌های فعلی کشورمان اظهار کرد: رسانه‌های ما هنگام تخریب، مهارت دارند اما اگر به آنها بگویید دفاع کنند، ناتوان هستند زیرا اصولا کارکرد تبیین و اقناعی در دستور کار آنها نبوده است.

محمد خدادی ـ مدیرعامل اسبق خبرگزاری ایرنا و معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در دولت دوازدهم ـ در گفت‌وگویی با ایسنا درباره هشدار اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر «تهدیدات نرم‌افرازی» و لزوم ارائه راهکارهای عملی برای تقویت دفاع نرم‌افزاری در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، با بیان اینکه ماجرای ما امروز به روایت‌سازی‌ها برمی‌گردد، یادآور شد که امروز مصاف کشورها در جهان در قدرت جنگ نرم معنی می‌یابد و ذیل این قدرت، جنگ‌ها در ابعاد نظامی، اقتصادی و ... مدیریت می‌شود.

ابعاد تخریب بمب روایت از یک بمب هسته‌ای گسترده‌تر است

خدادی با بیان اینکه جنگ جهانی سوم جنگ روایت‌ها و جنگی زیرپوستی است، گفت: در جنگ‌های جهانی اول و دوم جنگ نیروی انسانی و تکنولوژی نظامی بود و در گذشته وقتی شما تعبیری از جنگ داشتید، انتطار داشتید بمبی، گلوله‌ای، موشکی از جایی بیاید و به جایی اصابت می‌کند، اما حالا بمب روایت در گسترده میلیون‌ها نفر تولید می‌شود و ذهن‌ها را منهدم هم می‌کند، میزان ابعاد تخریب و انهدام آن هم بسیار گسترده‌تر و ماندگارتر از یک بمب حتی هسته‌ای است، با این تفاوت که تخریب ناشی از  سلاح نظامی دیده می‌شود اما تخریب ناشی از سلاح روایی و رسانه‌ای دیده نمی‌شود.

او افزود: کشورهایی که ابزار، امکانات، تجربه و مهارت بیشتری دارند، در این زمینه موفق‌ترند. مهم‌تر از آن اینکه بستر تخریبی آنها قوی‌تر است. در فضای تخریبی زمانی که شما به کسی حمله می‌کنید، راحت‌تر است تا زمانی‌ که‌ دفاع کنید؛ دفاع سخت‌تر است. لذا ما در این جنگ نابرابر چند مشکل اساسی داریم.

نیروها و آرایش رسانه‌ای ما منسجم نیست

این مدیر رسانه که مسئولیت گروه مطالعات رسانه‌ای دفتر مطالعات وزارت امورخارجه و ریاست اداره رسانه‌های وزارت امور خارجه را در سوابق فعالیتش دارد، با بیان اینکه در این جنگ نرم‌افزاری سه مشکل اساسی وجود دارد، توضیح داد: مشکل اول این‌که نیروها و آرایش رسانه‌ای ما آن طور که باید منسجم نیست. مشکل دوم اینکه متحد نیست و مشکل سوم اینکه فرمانده واحدی ندارد و تبدیل به بسترهای متعددی شده که بیش از آنکه با دشمن درگیر شوند با خودشان درگیرند؛ حال یا کارکرد رقابتی دارند یا کارکرد تقابلی.

در این زمینه بخوانید:

حمید ضیایی‌پرور: رسانه‌ها را تهدید نبینیم/ روزنامه‌نگاران و هنرمندان مولفه‌های قدرت نرم هستند

معاون سیاسی صداوسیما: پادزهر ناامید کردن مردم، امیدآفرینی و اعتمادسازی توسط رسانه‌هاست

رسانه‌های ما در مهارت با مشکل مواجه‌اند

خدادی در زمینه آسیب‌شناسی مقابله با این جنگ نرم و عملکرد رسانه‌ها، با اعتقاد بر اینکه رسانه‌های ما در مهارت با مشکل مواجه‌اند، در عین حال یادآور شد: کارکرد رسانه‌ای ما در این جنگ نرم باید کاملا منطبق با تحولات روز، سلولی باشد، روش مواجهه رسانه‌های ما هم باید روش نقطه‌زنی باشد؛ به این معنا که سوژه بر پوشش غالب باشد و هدف‌گیری دقیق باشد. مردم منتظر رسانه دولتی نمی‌مانند تا ببینند چه می‌خواهد بگوید، رسانه باید اطلاعات و ادبیاتش به گونه‌ای باشد که طرف مقابل را قانع کند نه اینکه دنبال تبلیغ شخص یا دستگاه باشد.

خدادی درباره دلایل نداشتن مهارت در رسانه‌های کشورمان نیز بیان کرد: نداشتن مهارت به این دلیل است که رسانه در کشورمان بیشتر تبدیل به یک شغل شد. رسانه‌های ما عموما تبدیل به رسانه دولتی شدند برای اینکه بودجه ثابتی از دولت بگیرند، منصوب به دولت شدند؛ به طوری که به جایی رسیده‌ایم که بعضا فکر می‌کنند اگر هر وزارت‌خانه‌ و نهادی که خبرگزاری داشته باشد، مشکل کار رسانه‌ای‌اش حل است. در حالی‌ که رسانه یک دستگاه نمی‌تواند وارد چالش‌های موجود در موضوع یک دستگاه دولتی بشود چون وظیفه ساختار و اهدافش فقط تبلیغ دستگاه است و قرار نیست نقدی در کار باشد؛ نتیجه اینکه رسانه‌های منصوب به دستگاه‌ها اثر حداقلی بر اقناع مردم دارند و اصولا این مدل در ایران در سایر کشورها غیرمعمول است. رسانه‌ها در دنیا با وجود اینکه بعضا دولتی هستند تلاش می‌کنند که چهره‌شان غیردولتی باشد اما ما برعکس هستیم و فکر می‌کنیم هر چه دولتی باشیم بهتر است و عملا تابلوی اینها در ارگان‌هایی مثل دولت، شهرداری، ارگان وزارت ورزش، ارگان مجلس، قوه قضاییه وجود دارد.

رسانه‌های ما بلد نیستند تبیین کنند

خدادی در بخش پایانی گفت‌وگوی خود با ایسنا با اشاره به عملکرد رسانه‌های کشورمان، توضیح داد: رسانه‌های ما هنگام تخریب مهارت دارند اما به آنها بگویید دفاع کنند ناتوان هستند؛ زیرا اصولا کارکرد تبیین و اقناعی در دستور کار آنها نبوده است و مهارت آن را ندارند حتی اگر بخواهند دفاع کنند شروع به تبلیغ دستگاه می‌کنند. این رویکرد در تمام جناح‌های سیاسی دیده می‌شود و وقتی وارد قضیه می‌شوی متوجه می‌شوی که رسانه‌های ما استاداند که رقیبشان را در داخل خوب تخریب کنند ولی وقتی می‌خواهند دفاع کنند، بلد نیستند. وقتی می‌گویی تبیین کن، بلد نیستند. چون که کارکرد، آرایش و مهارت تبیینی ندارند.

به دنبال ساختار جدید رسانه‌ای باشیم

خدادی درباره راهکار علمی برای مقاومت و پیروزی در این جنگ نرم‌افزاری، توضیح داد: ما در شرایط سختی به سر می‌بریم؛ راه‌حل آن هم این است که قوای سه‌گانه کشور به همراه نیروهای امنیتی و نظامی و هر چه که در کشور است و بخش خصوصی، با هم بنشینند و یک ساختار جدید رسانه‌ای را برنامه‌ریزی کنند. کارکرد امروز رسانه‌های ما، ره به ترکستان است. اینکه هر دستگاهی یک رسانه‌ داشته باشد و دلش خوش باشد که خبرهای ملاقات و گفت‌گو و ... را می‌گذارد، به درد نمی‌خورد.

خدادی سپس گفت: کارکرد رسانه‌ای ما پوششی است نه سوژه‌ای و این اصل اهمیتی ندارد. از طرفی ما در ایران عموما دیدگاه افراد را تولید می‌کنیم. فارغ این که این فرد اصولا چه نسبتی یا جایگاهی یا تخصصی یا ... دارد فقط سوال می‌کنیم او هم یک حرف‌هایی می‌زند ما هم پیاده و منتشر می‌کنیم. لذا این مطالب به همان میزان که راحت تولید می‌شود، ارزشی برای خواننده هم ندارد و نمی‌خواند. نتیجه اینکه رسانه اثری بر افکار عمومی ندارد. به بیان ساده باید به صورت جدی همه بازنگری کنند؛ هم متولیان حاکمیت، هم فعالان عرصه رسانه، هم مدیران رسانه و هم خبرنگاران؛ آنچه الان با وجود ۱۳۰۰۰ رسانه که ۴۰۰ روزنامه سراسری نزدیک به ۹۰ خبرگزاری و ... در کشور شاهد هستیم بیشتر اسم است تا محتوا؛ شغل است تا مهارت و ... و.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۷ اسفند ۱۴۰۳ / ۰۸:۳۰
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 1403120704456
  • خبرنگار : 71442