درخواست‌ نمایندگان بخش خصوصی حوزه مد و لباس از کمیسیون فرهنگی مجلس

پنجاه و نهمین جلسه کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در حالی به میزبانی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی برگزار شد که نمایندگان مهم‌ترین تشکل‌های بخش خصوصی در حوزه مد و لباس نیز در این جلسه حاضر شدند و ضمن بیان چالش‌های موجود از نگاه خود، خواستار همکاری مجلس برای رفع آنها شدند.

به گزارش ایسنا، در این نشست که قادر آشنا مشاور وزیر و دبیر شورای فرهنگ عمومی، سیدعلی یزدیخواه نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و زهرا گلپایگانی مشاور وزیر و رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در آن حضور داشتند، بر حمایت ویژه از فعالان بخش خصوصی، به روزرسانی قوانین حوزه مد و لباس و تقویت جایگاه کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور تاکید شد، اما فعالان بخش خصوصی در جلسه پنجاه و نهم کارگروه مد و لباس چه گفتند؟

بیشتر بخوانید: 

حوزه مد و لباس نیاز به تصویب قوانین جدید ندارد

در این جلسه سومبات هاکوپیان - رییس هیئت مدیره انجمن طراحان لباس و پارچه ایران - در سخنانی با اشاره به موضوع نیاز به اصلاح قوانین در حوزه مد و لباس که در جلسه مطرح شد، گفت: قوانین زمانی اجرایی می‌شوند، که با ذی‌نفعان اشتراک منافع داشته باشد.

وی با بیان اینکه شاید این برای نخستین بار است که اصرار شده تا همه ذی‌نفعان در جلسه کارگروه مد و لباس شرکت کنند، اظهار کرد: ما باید در یک چارچوب معتدل و درست حرکت کنیم.

این کارآفرین و صنعت‌گر در خصوص اینکه گفته می‌شود طراحان دیده نمی‌شوند، تصریح کرد: طراح باید برای رشد فضا داشته باشد، اگر می‌خواهید طراحان رشد کنند باید به آنها فضا بدهید.

وی با اشاره به اینکه پوشاک را باید در ابعاد صنعتی، هنری، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دید، بیان کرد: متاسفانه در زنجیره پوشاک، صنایعی داریم که در حال از بین رفتن هستند.

هاکوپیان با بیان اینکه کشورهای ایران و چین در تولید مواد اولیه پوشاک دوستدار محیط زیست مزیت دارند، اظهارکرد: در حال حاضر چین روی این مزیت سرمایه‌گذاری کرده، اما ایران باید برای رسیدن به نقطه مطلوب تلاش کند.

وی به منظور پیشرفت و توسعه هنر- صنعت مد و لباس، خواستار اصلاح قوانینی شد که در این حوزه باعث کندی کار می‌شوند.

در ادامه ابوالقاسم آقا حسین شیرازی - رئیس اسبق اتحادیه پوشاک تهران - در این جلسه گفت: باید کار طراحی و تولید در بخش پوشاک را فرهنگی- اقتصادی ببینیم، در غیر این صورت دچار وضع موجود خواهیم بود.

وی با بیان اینکه چه بهتر که بخش خصوصی متولی این کار باشد، افزود: باید برای بخش خصوصی تعریف قانونمندی داشته باشیم.

شیرازی تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی، کمیسیون فرهنگی، ناظر مجلس در کارگروه و کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در این خصوص باید در قانون سیاستگذار باشند و اجرا را به بخش خصوصی بسپارند و البته بخش خصوصی هم تا امروز ثابت کرده هر کجا کار را به عهده گرفته موفق بوده است.

در ادامه رامین جوان‌رود - مدیرعامل انجمن صنایع پوشاک ایران - بر لزوم تخصیص سبدهای تشویقی برای تولیدکنندگان، مدیریت و نظارت ورود کالای مسافری و قاچاق که در صنعت پوشاک ایران به شدت آسیب‌زا است و اختصاص سکوهای فروش در شرایط فعلی اقتصادی تاکید کرد.

وی با طرح سوالی مبنی بر اینکه «چرا تبلیغات برای تولیدکننده باید گران باشد؟» از لزوم ساماندهی تبلیغات حوزه مد و پوشاک سخن گفت.

جوانرود با مهم خواندن موضوعات مختلف حوزه مد و لباس از جمله مدارس طراحی، بیمه طراحان و برگزاری و اجرای نمایشگاه‌ها، گفت: باید یکبار دست به دست هم دهیم و یک قانون خوب را تعریف و آن را اجرا کنیم.

همچنین مجید نامی - رییس هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران - در پنجاه و نهمین جلسه کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور گفت: نیاز به اصلاح ساختاری در کارگروه ساماندهی مد و لباس داریم تا کارایی لازم برای انجام وظایفی که بر عهده آن گذاشته شده است را داشته باشد.

وی افزود: به منظور رفع بیشتر مشکلات، لازم است نظر فعالان بخش خصوصی هنر- صنعت مد و لباس در تدوین قوانین و دستورالعمل‌ها لحاظ شود.

نامی اظهار کرد: به نظر می‌رسد بودجه‌هایی که به بخش‌های فرهنگی در کشور اختصاص پیدا می‌کند، به دلیل پراکنده بودن بخش‌ها از بین می‌روند، این در حالی است که بودجه کارگروه ساماندهی مد و لباس بسیار محدود است.

وی در عین حال از تضاد در قوانین تبلیغات پوشاک انتقاد کرد.

در این جلسه زعیم‌زاده - رییس هیئت مدیره انجمن ویژندهای پوشاک کشور - نیز در سخنانی از سهم پایین تولیدکنندگان پوشاک ایرانی از بازار کشور به دلیل جولان کالاهای قاچاق انتقاد کرد.

بنابر اعلام روابط عمومی کارگروه ساماندهی مد و لباس، وی گفت: در حالی از تولیدکنندگان داخلی انتظار مدسازی و برندسازی می‌رود که حمایتی که باید از آنها صورت نمی‌گیرد.

بر اساس قانون ساماندهی مد و لباس مصوب ۱۳۸۵/۱۰/۱۲ مجلس شورای اسلامی «کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور» متشکل از نمایندگان تام‌الاختیار وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، صنعت، معدن و تجارت و سازمان‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و برنامه و بودجه کشور به همراه سه نفراز نمایندگان صنوف ذی‌ربط (طراحان و تولیدکنندگان) و یک نفر نماینده از کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر، است.همچنین، دبیرخانه این کارگروه ذیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مستقر بوده و مصوبات آن پس از امضاء و ابلاغ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قابل اجراء است.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۶ اسفند ۱۴۰۳ / ۱۳:۵۴
  • دسته‌بندی: فرهنگ عمومی
  • کد خبر: 1403120604102
  • خبرنگار : 71635