دانشجویان، قشری از جامعه را تشکیل میدهند که همیشه کنشهای اجتماعی داشتند و به جریانهای فکری و اجتماعی جهت دادهاند. دانشجو موذن جامعه است، اما کمتر کسی به مطالبات دانشجویی خود آنها توجه کرده و بیشتر به مطالبات اجتماعی آنها پرداخته میشود.
دانشگاه نهادی مدنی است و برای ایفای نقش میانجیگری خود، موظف است که نیروی زبده و نخبه تربیت کند. این امر محقق نمیشود، مگر درصورتی که به انتقادات و مطالبات دانشجویان گوش فرا دهد و رویه خود را اصلاح کند.
به همین علت فرصت را غنیمت شمردیم که به مناسبت روز مهندس، به سراغ دانشجویان مهندسی در تعدادی از دانشگاههای استان اصفهان رفته و مطالباتشان را جویا شویم. متن زیر حاصل همین گفتوگوها است که مجموع مطالبات دانشجویان رشتههای مختلف مهندسی را شامل میشود.
یکی از دانشجویان رشته مهندسی کامپیوتر در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: رشتههای مهندسی ذاتاً با صنعت در ارتباط بوده و به آن گره خورده است. با توجه به وضعیت وخیم و پیچیده صنعت در ایران، پی بردن به وضعیت کلی مسیر مهندسی، کار چندان دشواری نیست. صنعت در ایران تحت تاثیر عواملی مانند تورم بالا و مزمن، ریسک بالای سرمایهگذاری، انحصار و رانت، نبود رقابت، تحریمهای شدید و قوانین محدودکننده بوده که منجر به نبود سرمایهگذاریهای داخلی و خارجی در این بخش و عقبماندگی آن شده است و نمونه بارز آن در ناترازی انرژی قابل مشاهده است.
وی که معتقد است این عقبماندگی صنعت، باعث کاهش حقوق و مزایا برای مهندسان و افزایش ریسکهای کاری و کاهش فرصتهای شغلی و امید نسبت به آینده کاری در ایران شده است، افزود: امروزه اکثر مهندسان، مخصوصاً متخصصان حوزه کامپیوتر و آیتی، تحت تاثیر این عقبماندگی قرار گرفتهاند و طبق گزارش کوئرا، تنها ۲۰ درصد برنامهنویسان در ایران به مهاجرت فکر نمیکنند.
این دانشجوی مهندسی با اشاره به اولین مطالبهاش بیان کرد: بهروزرسانی ساختار بروکراسی و ساده کردن آن، ایجاد طرحهای تشویقی برای ایجاد کسب و کارهای جدید و نوپای مبتنیبر تکنولوژی و مهندسی، ساده کردن مراحل اداری و تدوین قانونهای مناسب، کمک شایانی برای رشد کسب و کارهای این حوزه میکند؛ بهطوریکه امکان رقابت سالم بین شرکتها وجود داشته باشد.
وی ادامه داد: حذف قیمتهای دستوری از محصولات صنعتی مانند خودرو، آزادسازی بازارها مانند آزادسازی واردات و صادرات، تلاش برای رفع تحریمها، افزایش ارتباطات برای جذب سرمایهگذار و انتقال تجربه و دانش، مطالبه دیگر ما است.
این دانشجوی مهندسی کامپیوتر با تأکید بر لزوم بهبود ساختار آموزشی از جمله دانشگاه، برای آموزش و هدایت بهتر متخصصان اضافه کرد: آموزش براساس نیازهای روز کشور، بازار، ایجاد بازار بهتر و شرایط تضمینی برای ایجاد انگیزه رشد و رقابت مطالبه جدی ما است.
وی بهبود شرایط زیرساختی مانند دسترسی به اینترنت آزاد و با کیفیت و سرعت مناسب، ایجاد شهرکهای صنعتی با سرمایهگذاری اصولی و ایجاد رقابت آزاد برای رشد بنیان علمی و تجربی کشور را ضروری دانست و اضافه کرد: برقراری معافیتهای مالیاتی برای کسبوکارهای دانشجویی، تولیدی و مهندسی و تسهیل شرایط سرمایهگذاری داخلی و خارجی مانند رفع تحریمهای بانکی از دیگر مطالبات ما است.
این دانشجوی مهندسی با اشاره به تجربه شخصی خود بهعنوان یک دانشجو در شهرک صنعتی محمودآباد تصریح کرد: وقتی بنده به این شهرک صنعتی رفتم تا بتوانم نیازهای آن جا را کشف و با دانش خود حل کنم، متوجه شدم که سرمایهگذاران و مدیران بهدلیل تورم بالا، ریسک بالای سرمایهگذاری و وجود نداشتن بازار رقابتی، اصلا تمایلی به سرمایهگذاری برای بهبود محصولات خود نداشتند.
وی با بیان اینکه سرمایهگذران هر محصولی که تولید میکنند، بهراحتی به فروش میرسانند و رقیبی ندارند که با جنس بهتر، بازار را از دستشان خارج کرده و آنها را مجبور به بهبود کند، افزود: از طرفی بازدهی سرمایهگذاری بر طلا و زمین و دیگر موارد، از سرمایهگذاری بر بهبود شرایط کاری و محصول برای سرمایهگذاران سود بیشتری دارد. در چنین شرایطی فرصت شغلی و حقوق و درآمد مهندسان بهشدت کاهش مییابد که نسبت به حقوق دریافتی و فرصت شغلی در خارج از کشور بسیار کمتر است.
هزینههای تحصیل دانشجویان مهندسی بالاست
یکی دیگر از دانشجویان رشته مهندسی برق در دانشگاه کاشان با اعتراض به هزینه جریمه واحدهای افتاده در ایام دانشگاه نیز به ایسنا اظهار کرد: ما دانشجویان دانشگاه کاشان بهدلیل شرایط خاص و چالشهای اقتصادی و آموزشی، نسبت به هزینه گزاف جریمه واحدهای افتاده و حتی حذف کرده اعتراض داریم. این جریمهها نه تنها فشار مالی زیادی به ما وارد میکند، بلکه میتواند بر ادامه تحصیلمان تأثیر منفی بگذارد. با پیگیریهای انجام شده توسط دانشجویان، این هزینه برای ورودی سال ۱۴۰۲ به بعد حذف شده، اما همچنان برای ورودیهای قبلی این هزینه پابرجاست.
وی هزینه شهریه دانشجویان شبانه را گزاف دانست و افزود: دانشجویان شبانه با توجه به شرایط اقتصادی کنونی و افزایش هزینههای زندگی، بهشدت نگران هزینههای بالای شهریه هستند. این موضوع نه تنها فشار مالی زیادی بر دوش آنها و خانوادههایشان میگذارد، بلکه باعث میشود بسیاری از این دانشجویان نتوانند به تحصیلات خود ادامه دهند. شهریههای تعیین شده برای دانشجویان شبانه بهطرز غیرمنصفانهای بالا است و با توجه به شرایط اقتصادی موجود، این مبلغ برای بسیاری از دانشجویان ما غیرقابل پرداخت است.
تطابق نداشتن آموزشهای دانشگاهی با نیازهای صنعت
یکی از دانشجویان مهندسی برق دانشگاه صنعتی اصفهان در گفتوگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: برخی از فارغالتحصیلان مهندسی برق معتقدند که آموزشهای دانشگاهی بهروز نبوده و با نیازهای صنعت همخوانی ندارد. این مسئله باعث کاهش کارآمدی و بهرهوری در حوزههای تحقیقاتی و تولیدی شده است.
وی مهاجرت نخبگان و کمبود نیروی متخصص را مشکل دیگر دانشجویان مهندسی دانست و افزود: حدود ۴۲ درصد از فارغالتحصیلان دانشگاههای برتر در حوزههای نرمافزار، کامپیوتر و مهندسی برق از کشور مهاجرت میکنند. این امر منجر به کاهش نیروی متخصص در داخل کشور و تأثیر منفی بر توسعه صنعت برق شده است.
دانشگاه؛ مانعی برای فعالیتهای انجمنهای علمی
یک دانشجوی مهندسی معماری در دانشگاه هنر اصفهان دنیای آکادمیک رل با آنچه در بازار کار وجود دارد، متفاوت دانست و بیان کرد: ورود به بازارکار، مرحله بعد از تحصیل است، اما از آنجاییکه فضای آکادمیک ایزوله و آکواریومی است، دانشجویان برای بازارکار آماده نمیشوند و نمیتوانند مهارتهای آموخته خود را عملی کنند. دانشجویانی که برای کارورزی در تابستان به شرکتهای دانشبنیان مراجعه میکنند، چند هفته طول میکشد که با شرایط کاری آشنا شوند.
وی با تأکید بر لزوم برگزاری دورههای کارآموزی و کارورزی در دوران تحصیل دانشجویان مهندسی گفت: یک پزشک با وجودی که بیش از چهار سال(هفت سال) مدت تحصیلش بهطول میانجامد، اما پس از فارغالتحصیلان با فضای کارش بهخوبی آشنا شده است. این درحالیاست که دانشجوی مهندسی چنین فرصتی ندارد و لازم است که در دانشگاه با بستر کارش آشنا شود.
این دانشجوی مهندسی که معتقد است آییننامههای متعدد معاونت فرهنگی دانشگاه، دستوپای فعالیتهای انجمنهای علمی را بستهاند، تصریح کرد: حتی وقتی قصد داریم اردوی مرتبط با رشته تحصیلیمان برگزار کنیم، با چالشها و محدودیتهای بیشماری مواجه میشویم. تعداد سفرها دانشگاهی در حداقل ممکن است. بهاینصورت که در هر نیمسال، هر دانشکده یک حق برای برگزاری سفر دارد، درحالیکه رشتههای مختلفی درون یک دانشکده وجود دارد که هر یک سفر مربوط به خود را اقتضا میکند. با وجود این شرایط برگزاری سفر علمی ممکن نیست.
وی ادامه داد: وزارت علوم تصمیمگیری در برخی موارد را به دانشگاهها تفویض کرده است. به همین دلیل شورای فرهنگی دانشگاه در هر جایی که تصمیمگیرنده بوده است، سختگیرانهترین اوامر را صادر کرده است. بهعنوان مثال دانشگاه فقط درصورتی اجازه برگزاری اردو مختلط به دانشجویان میدهد، که اردو یکروزه باشد.
این دانشجوی معماری خاطرنشان کرد: اگر انجمنهای علمی برای پر کردن خلاءهای آموزشی اقدام کنند، با سنگاندازیهای غیرمنطقی مواجه خواهند شد، این درحالی است که ذیل سرفصلهای برخی دروس، سفر هم تعریف شده است. این حق ماست که بیدردسر و با کمترین چالش این سفرها را پیگیری کنیم. کموکاستیهای که وجود دارد، با همکاری دانشگاه و توسط انجمنهای علمی قابل رفع شدن است. بهعنوان مثال با مساعدت مدیر گروه فعلی و ادوار دانشجویی برخی روندها اصلاح شده است، اما این اصلاحات قائم به شخص است و اگر مدیر گروه تغییر کند، چالشهای قبلی ممکن است دوباره ایجاد شوند.
انتهای پیام