به گزارش ایسنا، افزایش دسترسی به وسایل حملونقل شخصی در شهرها باعث راحتی شهروندان در سفرهای درونشهری شده، اما این امر موجب بروز مشکلاتی چون ترافیک و آلودگی هوا در کلانشهرها شده است. در پاسخ به این چالشها، سازمانهای مدیریت شهری در تلاش هستند تا با گسترش امکانات حملونقل عمومی و تشویق شهروندان به استفاده از این امکانات، بهبود وضعیت ترافیک را فراهم آورند. در این راستا با حمایت بنیاد ملی علم ایران، پروژهای به منظور توسعه ابزار مسیریابی برای تسهیل جابجایی شهروندان طراحی شده است که به آنها کمک میکند از حملونقل عمومی و شخصی بهطور همزمان بهرهبرداری کنند.
عملیات مسیریابی به معنای یافتن بهترین مسیر برای جابهجایی است که از اصول نظریه گراف برای حل آن استفاده میشود. علیرغم پیشرفتهای قابل توجه در این زمینه، الگوریتمها و موتورهای مسیریابی موجود، تنها بر روی یک نوع شبکه (خودرو یا حملونقل عمومی) کار میکنند. درحالیکه اکثر سفرهای درون شهری به ترکیبی از چند نوع سفر نیاز دارد. بنابراین، پژوهشگران به دنبال طراحی موتور مسیریابی هستند که قابلیت انتخاب ترکیبی از روشهای حملونقل را با در نظر گرفتن عوامل مختلف از جمله زمانبندی حملونقل عمومی، ظرفیت پارک و ترجیحات کاربران داشته باشد.
موتور مسیریابی جدید به کاربران این امکان را میدهد که بتوانند بهصورت همزمان از چند شبکه حملونقل استفاده کنند و برای هرکدام وزنهای متفاوتی تعیین کنند. این سیستم میتواند از دادههای ترافیکی گذشته و پیشبینیهای آینده استفاده کند تا به کاربران بهترین مسیر را با توجه به شرایط واقعی ارائه دهد.
در این پژوهش، گامهای مختلفی از بررسی الگوریتمهای موجود تا توسعه زیرساخت نرمافزاری برای استفاده از الگوریتم جدید در نظر گرفته شده است. الزامات طراحی شامل دقت بالای محاسبه مسیر، امکان پیشنهاد مسیرهای ترکیبی و شناسایی شرایط مختلف ترافیکی و آب و هوایی است. همچنین، تمام مراحل پژوهش شامل مستندات دقیق برای بهرهبرداری در آینده نیازمند ایجاد استانداردهای لازم است.
در نهایت، این پروژه منجر به تولید نمونه اولیهای از موتور مسیریاب شده که دارای ظرفیت مقیاسپذیری و قابلیتهای جدید با تمرکز بر نیازهای کاربران است. به همراه این نرمافزار، مستندات علمی و فنی جامع جهت آموزش نیروهای فنی شرکت دانشبنیان نیز ارائه خواهد شد. با توجه به چالشهای روزافزون در حوزه حملونقل شهری و نیاز به راهکارهای مؤثر، این پروژه میتواند بهعنوان نوآوری در راستای بهبود شرایط حملونقل و کاهش مشکلات ترافیکی مؤثر واقع شود.
به نقل از معاونت علمی ریاستجمهوری، کلیه افراد واجد شرایط به مدت یکماه از تاریخ انتشار فراخوان (تا ۴ فروردین ۱۴۰۴) فرصت دارند تا طرحهای پیشنهادی خود را در سامانه کایپر برای بنیاد ملی علم ایران ارسال کنند. لازم به ذکر است که تاریخ این فراخوان تمدید نخواهد شد و فقط پروپوزالهای دریافتی در این بازه زمانی به مرحله داوری ارسال خواهند شد. پژوهشهای پیشنهاد شده تا سقف ۸۰ درصد، معادل ۲.۵ میلیارد تومان، از سوی بنیاد ملی علم ایران مورد حمایت قرار خواهند گرفت و تأمین مابقی هزینهها به عهده متقاضی خواهد بود.
پژوهشگران در صورت داشتن هرگونه ابهام یا سؤال در خصوص فرآیند ارسال طرح و شرایط فراخوان میتوانند از پروفایل خود در سامانه کایپر با کارگروه دانشبنیان از طریق تیکت تماس بگیرند یا با ایمیل jandili.a@insf.org ارتباط برقرار کنند.
انتهای پیام