ابوذر حسام پور در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه مراکز آموزش زبانهای خارجه ذیل وزارت آموزش پرورش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در خصوص محتواهای کتابهای زبان خارجه باید تأمل و توجه داشته باشد گفت: تاکنون این کتابها مورد ارزیابی قرار میگرفتند اما هم اکنون استاندارد محتواهای مراکز آموزش زبانهای خارجی در حال تدوین و تالیف است.
وی با بیان اینکه به طور خاص برای دورههای ابتدایی و پیش از دبستان به دلیل نبودن کتاب رسمی انگلیسی، تمایل خانوادهها در تسلط فرزندانشان به زبانهای خارجی و استفاده مراکز از محتواها و کتابهایی که نگرانی خانوادهها را به همراه دارد، استانداردهای محتوایی این حوزه در حال تدوین است افزود: کتابهایی که به صورت خاص تدوین و تالیف میشود، در حال ارزیابی است.
دبیر بیستودومین دوره جشنواره ملی کتاب رشد با بیان اینکه برای انجام کار جدی باید کانون زبان و ناشران حوزه کتاب و فیلمهای زبانهای خارجی کتابهای خوبی ارائه دهند ادامه داد: آموزش و پرورش متولی کتابهای درسی و سازمان پژوهش متولی کتابهای درسی زبانهای خارجه است، به همین دلیل کتابهای کمک درسی نیازمند کمک ناشران است. خود آموزش و پرورش متولی تامین کتابهای کمک درسی و کمک آموزشی نیست اما متولی تنظیمگری و ساماندهی آنان است، بنابراین باید در این زمینه ناشران را ترغیب و فضای داخلی مراکز را از محتواهای مناسب، مجهز و از محتواهای نامناسب تطهیر کنیم.
حسامپور با بیان اینکه کتابهای امتحانات نهایی کتابهای کمک درسی است گفت: کتابهای کمک درسی به واسطه رویکرد کنکوری که دارند نتوانستهاند حائز نشانه رشد شوند زیرا یکی از مقولات مهم برای سازمان پژوهش و وزارت آموزش و پرورش این است که محتوا و تعمیق یادگیری اتفاق بیفتد یعنی کتابهای کمک درسی بتوانند این نقش را ایفا کنند. بسیاری از کتابهای کنکوری تاکنون بیشتر به تست زنی میپرداختند با اتفاقی که شکل گرفته و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در بحث معدل امتحانات نهایی و فرایند پذیرش دانشگاهها، به کتابهای درسی بسیار توجه شده و ناشران در این حوزه کتابهای خوبی در دست تولید دارند.
وی با بیان اینکه بسیاری از کتابهایی که اخیراً در دست تولید و ناظر به این مصوبه است توانستهاند نشان رشد را دریافت کنند افزود: از زمان این مصوبه حدود دو سال و برای پایههای پایینتر یک سال است که ابلاغ و اجرایی شده بنابراین تا از سمت ناشران کتابهای خوبی دریافت و کتابهای جدیدی تولید شود کمی زمان بر است اما در حوزه پیش از دبستان و حوزه ابتدایی کتابهای کمک درسی خیلی خوبی داریم.
دبیر بیستودومین دوره جشنواره ملی کتاب رشد به دستهبندی کتابها پرداخت و عنوان کرد: کتابهای کمک آموزشی، کتابهای کمک درسی و کتابهای داستانی تربیتی سه دستهبندی کتابها هستند که در این بین کتابهای کمک درسی به عنوان کتاب راهنما است، کتابهای کمک آموزشی کتابهایی هستند که به یک مفهوم داخل کتاب درسی میپردازند و آن را ارتقا میدهند مانند کتابهایی که در حوزه پرندگان و حیوانات و یا راجع به فضا و نجوم است، همچنین کتابهای داستانی و تربیتی که در حوزه داستانی و تربیتی هستند.
حسام پور با بیان اینکه بیش از۵۰ درصد کتابهای دریافتی داستانی و تربیتی، حدود ۲۵ درصد کتابهای کمک آموزشی و حدود ۱۵ درصد کتابها کمک درسی هستند اظهار کرد: بسیاری از کتابهای کمک درسی در حوزه کنکور و متوسطه دوم هستند و کمتر موفق به دریافت نشان رشد شدهاند.
انتهای پیام