سید محمد رضوی، در گفتوگو با ایسنا، در خصوص تاریخپه آغاز فعالیت رشتههای مهندسی در خراسان جنوبی بیان کرد: در دوران انقلاب اسلامی، آموزش دانشگاهی در حوزه مهندسی هنوز در مراحل اولیه خود بود و رشتههای کاردانی به تازگی در این دانشگاه تأسیس شده بودند، در آن زمان، بسیاری از همکاران ما که هماکنون به عنوان اعضای هیئت علمی در دیگر دانشگاههای کشور مشغول به فعالیت هستند، زحمات زیادی را متقبل شدند و با سختیهای فراوان از دانشگاههای معتبر تهران و دیگر شهرهای بزرگ فارغالتحصیل شدند برای رشد این دانشگاه، برای فعالیت آمدند.
رییس پردیس مهندسی دانشگاه بیرجند، افزود: در آن دوران، دانشآموزان بیشتری به رشتههای ریاضی تمایل داشتند و دبیرستانهای طالقانی و چمران در بیرجند به عنوان مراکزی برای هدایت دانشآموزان به سمت رشتههای مهندسی عمل میکردند و همچنین دبیرستان بنت الهدی نیز به عنوان یک دبیرستان دخترانه، این هدف را پیش میبرده است؛ فارغالتحصیلان این دبیرستانها پس از دریافت دیپلم ریاضی، به رشتههای مهندسی هدایت میشدند و این در حالی است که پس از دهه ۷۰، رشتههای پزشکی به محبوبیت بیشتری دست یافتند و این تغییر در تمایل دانشآموزان به سمت رشتههای تجربی قابل مشاهده بود.
رضوی تصریح کرد: امروز با توجه به نیازهای روز افزون کشور، به نظر میرسد که رشتههای مهندسی بیشتر مورد نیاز هستند؛ با این حال، کیفیت آموزش در برخی دانشگاهها به دلیل افزایش تعداد رشتهها و تأسیس دانشگاههای غیرانتفاعی و آزاد تحت تأثیر قرار گرفته است و به همین دلیل، ما باید تلاش کنیم تا کیفیت آموزش را در تمامی سطوح بالا ببریم و به جذب دانشجویان با استعداد در این رشتهها بپردازیم.
وی با شاره به تأثیرات روزافزون هوش مصنوعی بر روی رشتههای مهندسی، گفت: امروزه، دانشجویان با استعداد و علاقمندی در رشتههای مهندسی به ویژه در زمینههای هوش مصنوعی و مهندسی کامپیوتر به دانشگاهها وارد میشوند که این رشتهها نه تنها در داخل کشور، بلکه در خارج نیز با استقبال زیادی مواجه هستند؛ به عنوان مثال، ما در دانشگاه بیرجند به دنبال راهاندازی رشتههای نوین مانند مهندسی پزشکی و هوش مصنوعی هستیم که مورد توجه بسیاری از دانشجویان قرار گرفته است.
وی در خصوص فعالیتهای دانشگاه بیرجند در زمینه پژوهشهای میانرشتهای مهندسی، اظهار کرد: ما به دنبال جذب دانشجویان بیشتری به خصوص در رشتههای میانرشتهای مانند "مکاترونیک"(مکانیک، الکترونیک و کامپیوتر) و "رباتیک" هستیم؛ این رشتهها به دلیل ترکیب چندین حوزه علمی، بازار کار خوبی دارند و میتوانند به نیازهای روز صنعت پاسخ دهند و به همین دلیل، ما در سال ۱۴۰۳، کارشناسی ارشد رشته "رباتیک" را راهاندازی کردهایم و در حال حاضر در حال درخواست مجوز برای راهاندازی رشته "هوش مصنوعی و رباتیک" هستیم.
رییس پردیس مهندسی دانشگاه بیرجند عنوان کرد: با توجه به اینکه دانشگاه بیرجند از لحاظ کیفیت آموزشی در حوزه مهندسی در سطح بسیار بالایی قرار دارد، به آینده این رشتهها امیدواریم و همچنین امروز به مناسبت روز مهندس، جلسه بزرگداشتی برای یادبود مرحوم مهندس حسینی، یکی از بنیانگذاران دانشکده مهندسی برگزار خواهیم کرد.
رضوی بیان کرد: دانشکده مهندسی از سال ۱۳۶۹ تأسیس شده و از آن زمان، افراد برجستهای از جمله دکتر نجفی، دکتر ندا، دکتر ناصری و دکتر ذوالفقاری به عنوان روسای این دانشکده خدمت کردهاند؛ این اساتید با زحمات فراوان خود، زمینهساز تربیت فارغالتحصیلانی شدهاند که امروزه در بیشتر ادارات، کارخانجات و شرکتهای مختلف مشغول به کار هستند و بسیاری از این فارغالتحصیلان به خارج از کشور رفتهاند و برخی نیز با تأسیس شرکتهای دانشبنیان، نقش موثری در توسعه فناوری و اشتغالزایی ایفا کردهاند.
وی در خصوص چالشهای کنونی در حوزه مهندسی و فعالیت این دانشکده در سیر زمانی فعالیت خود به عنوان مدیر گروه، ادامه داد: پنج گروه مهندسی که شامل مکانیک، عمران، معدن، برق و کامپیوتر داریم، اما یکی از چالشهای عمده ما کمبود تجهیزات آموزشی است؛ به ویژه در رشتههای جدیدی مانند مهندسی پزشکی که تجهیزات تخصصی کمتری در دسترس داریم، ولی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی، بخشی از تجهیزات تأمین شده و نیاز به تأمین تجهیزات بیشتری داریم که هزینههای بالایی دارد.
وی با اشاره به کمبود فضای آموزشی در دانشکده، تصریح کرد: دانشکده مهندسی به عنوان یکی از پرجمعیتترین دانشکدههای دانشگاه بیرجند، با مشکل کمبود فضا مواجه است و با توجه به استقبال زیاد دانشجویان، برنامهریزی درسی و برگزاری کلاسها با چالشهایی روبرو است؛ در واقع، حتی در زمان استراحت دانشجویان و اساتید، کلاسهای ما همچنان پر است و تعداد آنها نسبت به تعداد دانشجویان کافی نیست.
رییس پردیس مهندسی دانشگاه بیرجند، بیان کرد: خواجه نصیرالدین طوسی به عنوان یکی از بزرگترین ریاضیدانان و منجمان تاریخ ایران، باید سرلوحه کار ما قرار بگیرد؛ او با وسعت دانش و دقت در کار، الگویی برای تمامی مهندسین است و اشخاص فعال در این حوزه باید به دقت در مطالعه و پژوهش با تلاش و پشتکار، برای رشته خود سرآمد شوند.
وی ادامه داد: علاوه بر این، رعایت اخلاق مهندسی باید در اولویت قرار گرفته و مهندسانی که در نظام مهندسی به عنوان ناظر ساختمانها فعالیت میکنند، باید با دقت و مسئولیتپذیری وظایف خود را انجام دهند تا از بروز حوادث ناگوار جلوگیری کنند؛ به عنوان مثال، نظارت بر ساخت و سازها باید به گونهای باشد که ساختمانها در برابر زلزله مقاوم باشند؛ در غیر این صورت، ممکن است عواقب جبرانناپذیری به بار آید.
رضوی با تاکید بر اهمیت علم و اخلاق در حرفه مهندسی، خاطرنشان کرد: اساتید حوزه مهندسی باید تلاش کنند تا مهندسانی با دانش و اخلاق حرفهای که بتوانند به جامعه خدمت کنند را تربیت کرده و در راستای پیشرفت کشور گامهای موثری بردارند؛ این مسئولیت بر عهده ما هست که کیفیت آموزش را افزایش داده و به تربیت نسلی از مهندسان متعهد و کارآمد بپردازیم و به عنوان اعضای هیئت علمی باید خود را در زمینه ارتقاء دانش و مهارتهای رشته مرتبط خود برای آموزش بهتر دانشجویان، ملزم کنیم.
انتهای پیام