حجت الاسلام محمد حسین پورثانی در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به سخنان رهبر انقلاب در دیدار با مردم و جوانان آذربایجان شرقی مبنی بر اینکه «امروز مسئولیّت شما حفظ روحیه، تقویت این حرکت و پیشرفت در راه رسیدن به اهدافی است که انقلاب معیّن کرده. ما به جوانها امیدوار هستیم و انشاءالله در همهی بخشها این حرکت عظیم مردمی پیشرفت خواهد کرد» گفت: جوانان نقش بی بدیلی در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی دارند؛ در تمام جوامع و مکاتب عنصر فعال و پیشران قطعا جوانان و نوجوانان هستند که اثرپذیر، فعال، پویا، دارای تحرک و امیدوار هستند و اهداف مکاتب را سریعتر انجام میدهند.
وی با بیان اینکه از پیروزی انقلاب اسلامی تا امروز نوجوانان و جوانان نقش ویژهای در کشور داشتند، افزود: ۳۶ هزار شهید دانشآموز تقدیم انقلاب شده که در نوع خود و در جهان بی نظیر است زیرا آرمانگرایی در نوجوان بسیار جدیست. در طول ۴۵ سال نوجوانان و جوانان نقش آفرینی کردهاند لذا اگر قرار است به آرمانهایی که امام ترسیم کردهاند برسیم، باید روی دانش آموزان نوجوان و جوانان سرمایه گذاری بهتری داشته باشیم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه از جوان مومن انقلابی بارها در کلام مقام معظم رهبری و در گام دوم سخن گفته شده است ادامه داد: این تکرار یعنی باید به نسل جدید چه در مسئولیت سپاری و چه در مشورت و برنامه ریزی اعتماد کنیم و آنها را دخیل کنیم. این طور نباشد که نسل جدید فکر کند یک اتفاق و برنامه و جریانی ۲۰ سال پیش برنامه ریزی شده و اینها محکوم به ادامه مسیر هستند و خودشان در برنامه ریزی و اجرا هیچ گونه دخالتی ندارند.
پورثانی با بیان اینکه باید نسبت به توزیع ثروت و منابع بین استانها و بخشهای مختلف تجدید نظر کنیم تا کار مدیریتی بهتر انجام شود گفت: گفتمان سازی عدالت نکته پر اهمیت دیگر است؛ اگر در بخش های مختلف این گفتمان سازی بین مردم انجام شود، جریان مردمی اجازه عدم اجرای عدالت را نمیدهد بنابراین باید به یک گفتمان غالب تبدیل شود. این نکته را باید مورد توجه داشت که اصحاب قدرت مانع گفتمان سازی و اجرای عدالت و در نهایت مانع نقش آفرینی نسل جدید میشوند.
وی با بیان اینکه نکته مهم دیگر توزیع مسئولیتها است افزود: مسئولیتها به کسانی که دارای تخصص و تعهد هستند داده شود تا عدالت اجرا شود.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه برای پیشرفت کشور، افرادی که در بدنه فعال کشور قرار دارند و قرار است کشور را بسازند، چند کار باید انجام دهند ادامه داد: در بحث هویت بخشی و امیدآفرینی برای نوجوانان باید جدی عمل شود و در بحث مهارت آفرینی و مهارت آموزی برای دانش آموزان و نوجوانان فعال باشیم و در بحث خودباوری بتوانیم بدون زیر استعمار بودن با کمک و هم افزایی کشور را اداره کنیم و با شعار «ایرانی میتواند»، گفتمان را در بدنه جامعه تزریق کنیم تا روی پای خود بایستیم.
پورثانی با بیان اینکه این کار زمانی محقق میشود که ساختار آموزش را تغییر دهیم و آموزشی با علم نافع داشته باشیم و پیوندی بین آموزش و فضای کسب و کار ایجاد شود گفت: تنوع موقعیتهای یادگیری که در سند تحول بنیادین از آن نام برده شده باید به سمتی رود که موقعیتهای یادگیری دانش آموزی منجر به پیشرفت خود و کشور و ... شود.
وی با بیان اینکه نیاز داریم موقعیت یادگیری را در آموزش و پرورش و آموزش عالی تغییر دهیم و به سمتی رویم که فضای آموزشی دارای پیشرفت، تحول و اثربخشی در جامعه شود اظهار کرد: لازم است افقی برای هر دانش آموز و دانشجو داشته باشیم که بفهمیم بعد از تحصیل و تلاش چه نقشه راهی را برای این قشر ترسیم کنیم.
انتهای پیام