آرزو مرادی تولائی، دانشجوی دکتری روانشناسی و مدرس دانشگاه فردوسی در گفتوگو با ایسنا در خصوص مدیریت زمان اظهار کرد: مسئلهای که این روزها با پایان ترم اول و شروع ترم دوم مطرح میشود، این است که دانشجویان چگونه زمان خود را مدیریت کنند. واقعیت این است که اگر به دانشجویان مخصوصاً دانشجویان ترم اول یا دوم بگوییم، برنامه تحصیلی داشته باشید، ممکن است که همان اول اعتراض کنند، «به تازگی از کنکور، شرایط سخت و برنامهریزیهای روزانه راحت شدهایم»؛ به همین دلیل تصریح میکنم، منظور از برنامهریزی درسی این است که مطالعه حجم زیاد مطالب تدریس شده در طول ترم را به پایان ترم موکول نکنند، زیرا خیلی از مواقع دانشجویان در پایان ترم درخواست حذف قسمتی از مطالب را از اساتید دارند به این بهانه که «برای مطالعه وقت کافی نداریم».
استاد دانشگاه فردوسی گفت: راهکار این موضوع را میتوانیم با ضربالمثل معروف «کار امروز را به فردا وامگذار» بهتر توضیح دهیم، به این معنی که وقتی استاد مبحثی را در روز شنبه تدریس میکند، دانشجو در نهایت تا آخر همان روز برای مطالعه و فهم آن مبحث فرصت دارد؛ دانشجویان اگر با این رویکرد در جلسات کلاس دانشگاه حاضر شوند، هم دغدغه و انگیزه جدید برای آنان ایجاد خواهد شد و هم ابهامات و سوالاتشان از مبحث قبلی رفع میشود.
مرادی بیان کرد: وقتی دانشجو هدفمند و با مطالعه مباحث قبلی در کلاسها شرکت میکند، کلاس برای او جذابتر و مفیدتر خواهد بود. شاید دانشجویانی که این مطلب را میخوانند با خود بگویند «پیروی از این روش ممکن نیست، ما از ۸ صبح سر کلاس هستیم، کلی کلاس داریم و نمیشود که همه مطالب تدریس شده را بخوانیم». دانشجو باید بر اساس برنامه کلاسی خود برنامهریزی و در طول هفته محتوای تدریس شده تمام واحدهای درسی را مطالعه کند.
او به دانشجویان «جدول زمانبندی روزانه» را پیشنهاد و اظهار کرد: از دانشجویان یک جدول بکشند و ساعتهای روزانه خود را به ترتیب در آن بنویسند، این جدول برنامهریزی مدون روزهای هفته، زمان تشکیل کلاسها، واحدهای درسی و ساعات آزاد را در برمیگیرد.
استاد دانشگاه فردوسی گفت: دانشجویان باید کارهایی که در طول هفته ملزم به انجام هستند را در ابتدای هفته مشخص کنند، این موارد شامل مطالعه دروس، آماده کردن پروژه کلاسی، کلاسهای مازاد مثل باشگاه یا کارگاههای آموزشی و یا حتی قرار گردش با دوستان یا خانواده و از همه مهمتر زمانهایی جهت اختصاص دادن به گردش مجازی در گوشی همراه است.
وی خاطرنشان کرد: دانشجویان باید برای وارد کردن برنامه به این جدول زمانبندی چند نکته را رعایت کنند؛ اول اینکه برنامه مطالعه خود را با دیدی واقعبینانه طرحریزی کنید، کار زیادی برای یک مدت محدود در نظر نگیرید، کارهای فوقالعاده را هم در نظر داشته باشید به این منظور، زمانهایی برای کارهای برنامهریزی نشده قبلی اختصاص دهید، وقت خود را جهت مطالعه تقسیم کنید با این هدف که وقتی محتوای درسی نیاز به ۴ ساعت مطالعه دارد، در چهار شب متوالی آن را مطالعه کنید. بهترین ساعتهای خود، ساعتهایی که انرژی بیشتری دارید را برای مطالعه اختصاص دهید و همچنین در صورت امکان، مطالب مشابه را با هم نخوانید، زمان مطالعه خود را برحسب ساعت، تقسیمبندی کنید و با توجه به دوام تمرکزتان، بعد از هر یک ساعت یا یک ساعت و نیم حتما استراحت داشته باشید.
استاد دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع) گفت: عمل کردن به برنامه در روزها و هفتههای ابتدایی کار سختی است اما همانطور که گفتند «کار نیکو کردن از پرکردن است». چنانچه دانشجویان تلاش و پشتکار داشته باشند، کمکم به نظم خیلی خوبی در زندگی میرسند که بهطور چشمگیری کیفیت زندگیشان را بهبود میبخشد و احساس خودکارآمدی و ارزشمندی را در آنها افزایش میدهد.
دانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه فردوسی به موضوع استرس و اضطرابی اشاره کرد که برخی دانشجویان بهطور جدی با آن روبهرو هستند و اغلب دانشجویان در حد کمی آن را تجربه میکنند. وی گفت: در همین ابتدا لازم است بدانید، یکی از مزایای اصلی برنامهریزی این است که بهطور قابلتوجهی احساس کنترل بر موقعیت را افزایش داده و بهطور چشمگیری موجب کاهش سطح اضطراب و استرس میشود.
مرادی تاکید کرد: ورزش روزانه میتواند بهطور چشمگیری موثر واقع شود و دانشجویان چه بهصورت گروهی و چه فردی حداقل هفتهای ۳ ساعت برنامه ورزشی داشته باشند. در کنار این روشها که به دانشجویان در کاهش سطح استرس و اضطراب کمک خواهد کرد، تکنیکهای مدیتیشن و ریلکسیشن نیز میتواند مدیریت استرس و اضطراب را تسهیل کرده و به دانشجو در کنترل موقعیت کمک کند.
مرادی بهعنوان نکته پایانی گفت: دانشجویان باید بدانند چنانچه سطح استرس و اضطرابی زیادی تجربه میکنند که کارکرد آنها را بهطور چشمگیری تحت تاثیر قرار میدهد باید تحت نظر روانشناس و روانپزشک قرار گرفته و کمک حرفهای دریافت کنند.
انتهای پیام